Kan man vara säker?
Hallojsan!
Jag är ute efter en begagnad D7000 och jag har hittat en snubbe som säljer en till ett bra pris. Men hur vet man att kameran inte är stulen? Kan man ringa till butiken där den är köpt och fråga vem som har köpt den eller räcker det med ett originalkvitto?
//:Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Här finns några tips
http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm
Använd sunt förnuft. Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant så är det antagligen det.
Värd för Pensionärer
#1 Jo, sunt förnuft använder jag. Och säljaren verkar seriös i mina ögon, men problemet är att min mor inte tror att någon är det. Säljaren säger själv att han helst vill göra affären mellan 4 ögon och att man får med originalkvittot, garanti o.s.v. vid köpet, och han säler den för att han ska byta upp sig. Är jag för godtrogen om jag tror att han er seriös bara pågrundav detta? Står det på originalkvittot eller/och garantin vem som har äger kameran?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
På mitt kvitto står det mitt namn, butik, försäljare, vad man köpt osv..
När jag sålde min D60 så fick jag en del frågor på den, det va en man från orust som köpte den och kom och hämtade den. Det tycker jag är det säkraste eftersom att då kan man se hur kameran är, osv. men kan bli svårt om de är långt ifrån.
Vad får du med när du köper kameran?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du får nummret på kameran går det att kolla på Nikons hemsida. Annars kan du ringa ex scandinavian photo och be dom hjälpa dig kolla det tror jag. Men ett originalkvitto bör ju räcka.
#3 Jo, jag kommer köra och hämta kameran, vill ju helst inte öppna ett postpaket utan någon kamera i. ;)
Jag får med:
- En D7000
- 2st 8 GB (Class 10)
- 18-105mm objektiv
- UV- & Grå-filter till ovanstående objektiv.
- Kamera vänska
- IR-fjärr (ML-L3)
Allt det ska han ha 8500:- för. :)
#4 Jo, funderar också på om original kvitto borde räcka. Alltså om han visar originalkvittot och sitt ID-kort och det står samma namn på båda ställena så borde det inte vara ett problem. (eller folk vill kanske inte visa upp sitt ID-kort bara så där..?)

Vill han inte visa sitt id kort ska du nog dra öronen åt dig. Det visar man ju var och varannan dag om man handlar osv. Han ska ju inte ge dig det utan bara visa ;-)
#6 Ok, i så fall tror jag att problemet är löst. ;)
Tack för hjälpen. :)
och så får ni fixa ett kvitto på att du köpt kameran och att han är säljaren .. :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#8 Haha, det låter som en ganska bra idé, annars ligger jag nog lite illa till. ;)
Nu är det bara det att jag måste ta mig dit (hur jag nu ska lyckas med det… D:)