Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1092 ggr
[SweetRose]
2011-09-27 19:57
0

Foton

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska så fort ekonomin tillåter införskaffa mig en riktig systemkamera som man kan laborera rejält med, just nu har jag en digitalkamera. Tips på bra systemkameror som inte är allt för dyra? :)

Bifogar några bilder med, konstruktiv kritik uppskattas! (ej redigerade)

[SweetRose]
2011-09-27 20:00
0

.

[SweetRose]
2011-09-27 20:01
0

.

[alezan]
2011-09-28 10:16
0

Jag säger ganska ofta att kompakta digitalkameror i många fall är rejält underskattade.

Har man öga för foto så kan man få fram hur fina bilder som helst ur en sådan och behöver inte ens investera i en systemkamera.

Allt beror såklart på vad man vill fota men när jag är ute ser jag ganska ofta folk som släpar omkring på dyr utrustning som de (när man tittar på deras bilder) uppenbarligen hade klarat sig utan eftersom de inte har varken öga, känsla eller någon annan inställning i sig själva satta på foto.

[SweetRose]
2011-09-28 18:54
0

Ja, det är de verkligen! Med en systemkamera kan faktiskt vilken klåpare somhelst få till en bra bild pga kameran. Har man både fotoöga och en bra kamera kan det bli underbart!

För att få till det där riktigt snygga fokuset kan det dock behövas en systemkamera och då behöver det inte vara värstingmodellen. Har nämligen ingen tillgång till retuscheringsprogram så vill ha en kamera där man kan ta näst intill perfekta bilder från början, och inte allt för dyr såklart Glad

Gips
2011-09-28 19:57
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bilderna kommer bli mycket bättre om du köper en systemkamera tror jag, det blev direkt ett lyft för mig i varje fall. De är dock svårare att lära sig behärska om man ska göra det fullt ut, den svåraste inställningen är val av bländare det andra kan man lära ganska snabbt, att lära sig redigera riktigt bra kräver också mycket kunskap/träning. Köp den billigaste Nikon eller Canonkamerahuset och sattsa lite extra på finare objektiv, du kanske vill köpa till stativ, väska m.m.;);)

[SweetRose]
2011-09-28 20:09
0

#5 jag vet hur de funkar rätt bra, har jobbat som mingelfotograf tidigare då jobbar man mycket med bländare, ljusinställningar och liknande. Synd att man inte får ta med sig kameran hem bara ;)

Så Nikon är ett bra märke? Märken har jag noll koll på Tungan ute

Gips
2011-09-28 20:19
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nikon har en stor begmarknad, stort sortiment på prylar. Många tycker

om Nikon känslan;););)

Schnauzertik
2011-09-28 20:23
0

Alla märkena är bra

Vill du ha en kamera där man skruvar på objektivet bakvänt (motsols) välj Nikon

Vill du ha en kamera där live wiev fungerar som det borde göra välj Sony

Vill du ha en kamera tålig som en stridsvagn välj Pentax

Vill du ha en kamera som stänger av sig själv välj Canon

Vill du ha en kamera som impar välj Leica (om du har råd förstås)

Vill du ha en annan kamera välj Olympus eller Panasonic.

Vill du ha en kamera som du trivs med, välj märke och modell efter vad du fotograferar och den som ligger bäst i handen och där reglagen känns bekvämast.

Skrattande

Värd för Pensionärer

IdaT
2011-09-28 22:11
0

#8 "Vill du ha en kamera som stänger av sig själv välj Canon"

Hur menar du med det? Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Schnauzertik
2011-09-28 22:18
0

Man behöver inte  trycks på on/off om man inte rör något så stänger den av sig själv efter en stund men vaknar till liv när man trycker in t.ex. avtryckaren. Det var mest lite kuriosa.

Värd för Pensionärer

[SweetRose]
2011-09-28 22:21
0

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Glad

IdaT
2011-09-28 22:29
0

#10 Aha, då förstår jag hur du menar. Jag läste det som något negativt, alltså att det skulle vara ett fel många Canon-kameror har…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Fibbe]
2011-09-29 09:00
0

Hehe det gör ju pentax också om du menar på det viset Flört