Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1172 ggr
A.Persson
0

Vilket objektiv är bäst?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag står i valet och kvalet vilket av dessa två jag ska köpa till min Sony A33

Tamrom 28-300/3,5-6,3 XR DI for Sony/Konica Minolta

Tamron AF 28-270/3,5-6,3 DI II VC PZD for Sony/Konica Minolta

jag är en glad amatär, så jag är tacksam får råd och synpunkter. Vad betyder förresten beteckningara DI (TAMROM 28-300) och DI II VC PZD (Tamrom 28-270).

Tack på förhand!

JazzBass
0

Det sistnämnda är väl 18-270, inte 28-270? Till en kamera med aps-c sensor som Sony A33 skulle jag välja detta, det andra är främst gjort som en superzoom för fullformat. På fullformat är 28mm vidvinkel men inte på aps-c, så skaffar du 28-300 får du ingen vidvinkel.

Annars så skulle jag inte rekommendera dessa om du absolut inte behöver en sån här superzoom. Man får generellt bättre kvalitet med objektiv med mindre zoomomfång och även snäppet bättre ljusstyrka.

VC står för vibration control, alltså bildstabilisering. Det har du inbyggd i din Sony redan så det behöver du inte nödvändigtvis i objektivet. Men om du kan stänga av kamerans stabilisator och aktivera objektivets istället, så kanske det är en bättre lösning helhetsmässigt, då stabilisatorn även gör sökarbilden stabilare. Vet dock inte om det funkar så.

Di II står för att det är anpassat för digitalkameror med aps-c sensor om jag minns rätt.

PZD tror jag står för att objektivet har en speciell typ av inbyggd fokusmotor. Exakt hurdan vet jag inte om jag inte slår upp det.. kolla Tamrons (Tamron skrivs med n på slutet) hemsidor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

A.Persson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Tack för dina synpunkter. Givetvis har du rätt angående 18-270, men jag fick faktiskt för mig att det var 28-270. blandade i hop em.

Så du menar att 28-300 inte kommer att funka så bra.  det var ju  inte bra, för jag ville ha både vidvinkelfunktionen och kunna zooma. har idag ett 18-200, men känner att jag skulle vilja komma snäppet längre, men inte behöva byta.

Finns det andra laternativ, har väl kanske stirrat mig blind på Tamron, då e inte är så vannsingit dyra. Men känner du till något annan, sigma eller så?