Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 600 ggr
stefanp
0

Vätterstranden.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och tog lite kort längs med Vätterstanden i Jönköping igår. Jag stod länge och funderade hur jag bäst skulle kunna fånga denna vyn. Jag försökte få med så många diagonaler som möjligt och själv blev jag rätt nöjd med resultatet.

Men det vore trevligt och höra om ni skulle ha gjort något annorlunda. Vad och varför? Jag menar främst kompositionsmässigt.

stefanp
0

Det var hemskt vad man blev ignorerad då :P Är den helt hopplös? Eller kanske helt perfekt? *Bump*

Mandrakonian
0

Har du tagit bort mycket brus från bilden???

stefanp
0

jag har tagit bort lite brus ja, men inte överdrivet mkt. Hur märker du det? Har läst att detaljerna i bilden kan påveras en del om man plockar bort brus men det är inget jag kan märka med blotta ögat.

Cydonia
0

#3 Det är ganska skarpa linjer och konturer som det lätt blir om man tar bort brus. Så det syns.

broderbluff
0

Nja, det med skarpa linjer och konturer beror på skärpningen som vissa brusbortagare lägger till.

Men det är inte det som gör att man ser att du har tagit bort brus utan det är de onormala ytorna, gräset som är helt smetigt och träden i bakgrunden ser mer ut som en dimma

stefanp
0

#4 Jag tvivlar inte på att det syns, men jag ser det inte. Mina ögon är otränade :)

#5 ok, gräset ser jag det också på nu när du säger det. Får vara lite försiktigare med den funktionen i framtiden.

Anna
0

Det ser mer ut som en målning än ett foto = brusreducerat. ;) Men jag gillar bilden på något sätt ändå.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

stefanp
0

#7 hehe :-) Men alltså så hemskt mycket skillnad från orginalet tycker jag ändå inte att det är. Bakgrunden tillexempel ser i stort sett likadan ut på orginalet som i denna bilden. Det låg något konstigt slags dis över Jönköping den dagen.

Men när jag växlar fram och tillbaks från brusreducering till utan så lär jag mig helt klart en läxa. Gräset, delar av staketet och delar runt joggarnas huvuden förändras väldigt märkbart. Speciellt gräset smetas ut precis som ni har sagt.

Anna
0

#8 Får man se originalet? :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

stefanp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jomenvisst…

Adobe
0

Jag hade nog inte beskurit så mycket i framkanten, men tagit bort den röda konen. 

Bertil