Vad ska man fotografera?
Det där med att hitta intressanta motiv är inte alltid helt lätt, i synnerhet om man som jag inte så ofta åker iväg någonstans och hittar nya motiv. Om jag ska vara lite kritisk till er som är med här, så tycker jag inte det läggs ut så förskräckligt mycket bilder här av något större intresse. Om min kritik ska vara konstruktiv så tycker jag att man kunde ha lite övningar här där var och en kunde fota ett speciellt motiv och att de bilderna sen kunde jämföras med varandra och att det sedan beskrivs hur de är tagna och hur de redigeras om det görs. Sen kunde man titta på den bilden som är bäst och försöka lära sig något av det
Då skulle man kunna ha olika trådar med olika uppgifter. I en tråd skulle alla kunna fotografera t.ex ett färgat glas, och i en annan tråd skulle var och en kunna ha till uppgift att försöka fota ett klart glas så bra som möjligt.
Det tycker jag vore ett bra sätt att lära sig att fotografera olika saker
Själv tycker jag det intressantaste är slutresultatet, inte hur man kommit fram till det. Men i exceptionella fall är det förstås kul att veta hur nån tänkt och gjort. Om du är intresserad av förklaringar på hur några mästerverk blivit gjorda så rekommenderar jag att du kollar in 1x.com och "tutorials"-avdelningen som finns där.
Angående trådar med olika uppgifter, så du har väl inte missat Utmaningen vi börjat med här? Om du tycker att det inte är vad du efterlyser får du säkert starta andra trådar som bättre passar dina önskemål. Annars så är det ju inte något som hindrar dig att fråga hur någon tagit en bild och hur den blivit redigerad då du ser nån bild du gillar och som du funderar över. Om du behöver tips på att fotografera t.ex. glas så kan du säkert också starta en tråd om hur man gör det på bästa sätt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det finns säkert många böcker som beskriver i detalj hur man ska fotografera saker och ting. Det kan man ju läsa, eller kan en fotoguru tala om precis hur man ska göra. Själv tycker jag det skulle vara roligare om flera fick en uppgift att fotografera en viss sak och att man får reda på hur var och en gör.

Jo visst kunde det vara intressant att veta hur man gör för att fånga det som kanske är lite svårare än det ser ut vid första anblicken. Att kanske prova på olika uppgifter är en ganska beprövad väg att utveckla bildsinne och förmåga att analysera motivet och välja metod; ofta handlar det ju om att komma tillbaka till ett visst motiv för att hitta en bättre vinkel eller ljus som gestaltar motivet på ett mer talande sätt.
Man behöver inte resa långt för att hitta intressanta motiv, man behöver egentligen bara öppna ögonen och se, se det som finns på nära håll. Jag har ett projekt som jag precis har startat, som gäller floran i staden, de små blommorna som finns där och mest ses som ogräs. Det som man ofta rensar bort i springorna mellan plattorna. Här i Stockholm finns ett par tusen arter som frodas på de mest omöjliga platser. Några av dem är mycket vanliga, medan andra är mer sällsynta.
Utmaningen är att visa dem i sin miljö på ett bildmässigt sätt, och på ett sätt som gör att man får djupare förståelse för utmaningen som de här växterna ställs inför. Stenöknen, som inte är en öken, utan som är en prunkande oas i den mer artfattiga uppodlade landsbygden med sina monokulturer. Ett biprojekt är också att försöka dokumentera förekomsten av pollinerare; jag har märkt att det är mycket mindre bin nu än för omkring fyrtio år sedan när jag själv hade bin. Det är främst flugor och humlor som pollinerar, medan tambiet är nästan borta. Det finns ett projekt från ett par biologer, http://beeurban.se/, som syftar till att förbättra statusen, och staden är verkligen en oas, mindre förgiftad än stora delar av vår landsbygd.
De här ogräsen som jag håller på med nu fyller en viktig funktion för allas vår överlevnad och för att bevara artrikedomen, genom att mängder av små djur är direkt beroende av dem, och en del av de här växterna har i missväxttider också tjänat människan direkt, bland annat den som är på bilden här, trampört, vars frön har använts till bröd, och som är en av de viktigare näringskällorna för stadens småfåglar.
Bilden är tagen med tiltat objektiv, en teknik som användes förr med storformat, men som också är möjlig med några systemkameror. Jag har en adapter som gör att jag kan sätta på objektiv från äldre kameror som Pentax och Praktica, och den här är tagen med ett Pentacon 29 mm, vilket svarar mot ungefär 40 mm på APS-C. Tiltningen möjliggör ett ovanligt stort skärpedjup för den relativt långa brännvidden, något som man annars också kan få med väldigt kort brännvidd; bilder liknande den här är kanske det som är mest typiskt för extrema vidvinkelobjektiv som t.ex. Samyang 14 mm, där man kan få mycket stort skärpedjup. Bildvinkeln här är dock inte lika extrem, utan det är ett normalobjektiv.
Vad man ska fota? Egentligen allt man tycker är intressant.
Ett sätt är att bara ta med ett av objektiven i taget och se vad man kan åstadkomma med det.
Ett annat sätt är som Inkanyezi att välja ut ett område eller tema i hans fall stadsflora. Bänkar, fönster eller något annat kan också vara bra.
Värd för Pensionärer
Köp boken "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm. Titlen är missvisande och kanske lite provocerande.
Boken handlar i stora drag om att analysera bilder och att analysera vad man själv är för typ av fotograf. Det får en att ställa frågan till sig själv VARFÖR man fotograferar, vad är det det som är viktigt för en själv när man fotograferar.
Om man funderar på VARFÖR så kanske VAD kommer fram som ett resultat av sina fuunderingar.

Jag undvek avsiktiligt att kommentera insinuansen i det första inlägget i den här tråden, eftersom resten i alla fall innehåller en hel del substans och en ganska god idé.
Så ove555, det står dig fritt att starta en sådan tråd eller flera, som du ordar om. Jag kan inte se något hinder, och jag lade väl in bilden i #3 för att visa att man kan hitta sina motiv var som helst, och att mycket av det som man kan hitta på nära håll kan vara intressant. Men det är så klart inte säkert att alla tycker att det är intressant: vi har ju olika sätt att se på världen.
Men just att hitta det bästa sättet att visa det som man tycker är intressant är utmaningen när man fotograferar. Det handlar om att hitta bra ljus, en god vinkel, och den är inte alltid bekväm. Jag tycker att bakgrunden och det som är runt omkring huvudmotivet ofta är viktigt, och det är ibland ganska svårt att gestalta det mest alldagliga så att det fångar intresset och drar blicken till det som man vill visa.
Så ove555, handsken är kastad, jag tog upp den; får vi nu se vad du kan åstadkomma med någon liten blomma? Det behöver inte vara trampörten, det går bra med groblad eller annat, men själva utmaningen är att visa en pytteliten växt i miljön där den hör hemma så att man uppfattar växtens litenhet och utsatta läge.