Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 534 ggr
Niklas
0

Fotodilemma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdagen lade jag ut några bilder från isracing som jag tittade på i helgen och bad om synpunkter. Robert tyckte att de var mörka och att jag borde ta större hänsyn till snön i exponeringen. Då tyckte jag att det var en bra synpunkt, men upplevde det inte som ett akut problem.

I dag såg jag samma bilder med en annan dator. Där såg de nästan svart-vita ut. Därför vill jag fråga följande:

Titta på bifogad bild. Ser du de grå nyanserna i förarens kläder tydligt? Kan du urskilja några detaljer på motorn? Helhetsintrycket, är bilden för mörk?

Det är svårt att veta hur en bild ska se ut för att se bra ut hos alla betraktare. Särskilt om det skiljer så mycket mellan olika datorskärmar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fotord
0

Jag tycker den ser tämligen kontrastrik ut.

Med risk för att låta tjatig. Ser du alla fält på denna skalan?

Robert
0

Niklas, min skärm är kalibrerad, kanske ingen garanti, men när jag rycker upp din bild och drar gammamarkören så ser jag att föraren har grå arm på jackan och "bakvikten" har blå stripes på byxan.

Du har låtiti din kamera blivit lurad på snön. Receptet heter överexponera.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Jag ser detaljerna men bilden är lite för kontrastrik på min skärm. Jag gjorde den lite ljusare och minskade konrasten en aning och beskar den för att få mer luft framför.

BMJ
0

#1. Gråskalan blir perfekt när jag kopierar in den i Photoshop men här blir det svårare att se skillnad på de 2 svartaste. Varför skiljer det mellan PS och foto.ifokus?

Niklas
0

#1: På den här skärmen ser jag lätt alla fälten. När du frågade förra gången satt jag vid en annan skärm och kunde inte se alla.

#2: Jag ska försöka bli bättre på att överexponera. I helgen blir det ett nytt övningstillfälle.

#3: Den bilden blir "dimmig" på min skärm.

Det här är väldigt svårt. Hur ska jag veta vad som ser "normalt" ut?

Vänliga hälsningar

Niklas

BMJ
0

#5. Bilden blir gråare här än i PS men den blir inte "dimmig". Endast lite för lite kontrast. Märkligt att det inte blir samma resultat.

irma
0

ser bra ut på min bärbara 15" datorskärm.. ser de olika gråfälten,,

Martin
0

Även #3 blir "dimmig" på min skärm… eller inte dimmig kanske, men färgerna ser matta ut, skulle kanske kunna beskrivas som dimmig trots allt?

I övrigt ser jag de flesta fotona bra, första frågan om isracingekipaget är att jag kan inte se vad detaljerna på motorn är men ja - jag ser detaljerna. Jag ser detaljerna på föraren och lätt färgskillnaderna på slavens kläder (ser t.ex. endast det blåa ----+väldigt svagt i bild #3).

Såklart blir bilder olika på olika datorer (och ibland i olika program) beroende på vad man har för inställningar och hur bra skärm man har, hur stor skärmupplösning och antal färger man visar. Jag är webbmaster på en internetsida där vi har statistik för olika browsers och där man även får vilka operativsystem och hur många färger datorn är inställd på. På drygt 1000 unika besök (har bara haft sidan uppe ca en vecka) så använder 83% 32-bits färginställning, men hela 12% använder "bara" 16-bits färginställning. 4% använder 24-bits och 1% använder endast 8-bits (256 färger). Med det i åtanke är det inte konstigt att resultaten blir olika, och utöver detta så kan man ju ställa in skärmens färger också så att det antingen blir kontrastrikare eller mattare. Något för oss alla att fundera på.

mvh Martin

Susanne
0

Även jag har en 15" bärbar.
#0 jag ser färger och detaljer bra.
#3 den ser lite "dimmig ut"

Jag vet att du har mängder med bilder att välja mellan men skulle ändå vilja sett bilden i samma vinkel fast framifrån. (Den här bilden är ju inte tagen "mitt på" utan lite bakifrån och jag skulle vilja se den lite framifrån). MEN då kanske hela bilden blir helt fel.?

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

leolejon
0

Hm, det här är verkligen ett dilemma.
Men vilken profil bilden har, betyder ju en del.

Skärmens svart och vitpunkt och gamma också…
Kolla här:
http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.html

Niklas
0

#10: Tack för den länken! Här är en klickbar variant:

http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.html

#9: Jag ska se om jag har den i annan vinkel.

Vänliga hälsningar

Niklas