hjälp med objektiv önskas
Hallå!
Ska köpa en canon eos 400D, men vet inte alls vilket objektiv jag ska köpa..
Har hört att Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM ska vara riktigt bra och prisvärt.
Räcker det som allaround objektiv?
Fotografering är ett intresse som jag gärna vill utveckla mera, så är inte i behov av värsting objektiv, är mer ute efter objektiv som täcker många områden, natur, sport, djur, tillställningar osv..
Utifrån min kunskap och krav skulle jag säkerligen klara mig på canons kit, med ett 18-55 och ett 55-200 objektiv, men är osäker på vilken lösning som kommer passa mig bäst..
Tacksam för alla råd och synpunkter,
Niclas.
Om du ska fotografera sport kanske du ska ta dig en titt på Canons 70-200 objektiv det ligger på runt 7000 kr men det är grymt bra

http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/ef_lenses/image_stabilization_lenses/ef_70-300mm_f4-5.6_is_usm/index.asp har själv den linsen och den är hur bra som helst .
Jag tycker kit objektiven är skräp. Jag skulle råda att lägga till ett par spänn eller köpa sigma eller tamron 18-55 f2,8 samt ett allround 70-300 som i #2.
Själv har jag nu flera kit-objektiv med >f4 som ligger och dammar eftersom jag snabbt "växte" ur dem. De ljusstarkare objektiven på f2,8-3,5 förlåter så mycket att det absolut är värt pengarna.
Mvh/Benke

#3 Förstår inte hur du kan säga att kitoptiken är skräp. ?
Hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#4 Skräp kanske är ett för starkt ord, men kvalitetsskillnaden är STOR mellan ett sigma/tamron 2.8 och ett canon 4.5-5.6 utan att priset skiljer sig nämnvärt.
Med ett 2.8 objektiv så kan man enklare och snabbare höja kvaliteten på fotografierna i takt med att man själv blir kunnigare. Jag tycker den kameran är värd bättre objektiv än kit-standarden.
Mvh/Benke

Ett objektiv ger bästa skärpa +2 steg från objektivets största bländare. Säg att ditt objektiv är ljussvagt och har största bländare f/4 - det skulle då innebära att objektivet är som skarpast från f/8. Är det mulet ute och du fotograferar med ISO100 så är nog schakspelare på Kungsträdgården den snabbaste sporten du kan fotografera med en slutartid på 1/60 sek för att få korrekt exponering.
Bara några tankar….
Mina bästa hälsningar
Robert Hammar