(H) Självporträtt
tycker den funkar bra. Rätt hårt ljus, naken blixt?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Som jag skrev. Bara lampa :)
// Sofia
aha. kollade bara på bilden. ser lite "halos" runt huvud och till höger (på en okalibrerad skärm). har du varit slarvig med photoshop-penseln?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Har inte rört bakgrunden. Troligen är det skrynkel på lakanet som jag använde som bakgrund. Får kalibrera skärmen.
// Sofia
Det enda jag kan anmärka på är som #3 sa om halon runt huvudet samt hårtesten till vänster, om bilden hade varit i större format kanske man kunde anmärka på att höger pupill ser lite märklig ut.
annars är det en skön bild.
http://onelund.com
Tycker det är ett väldigt bra porträtt. För mig finns ingen halo runt huvudet, utan jag ser att det är bakgrunden som veckat sig en aning. Inget som är direkt störande heller. Jag tycker ljuset gör sig bra i den här svartvita versionen. Att ta självporträtt är minsann ingen lätt sak, men du har lyckat väldigt fint här. Ibland kan självporträtt bli väldigt konstlade, men ditt ansiktsutryck är inte alls konstlat. Ser ut som du befinner dig i en annan värld utan att var medveten om kameran. Mycket bra jobbat tycker jag.
Tack så mycket! :D
// Sofia

Tycker porträttet är fint förutom skuggan av näsan.
Om du vill ha suddigare skuggkanter så sätt en skärm på lampan eller tyg framför. Ju större ljusskälla desto "mjukare" ljus.
"Hårt" ljus kan också vara snyggt men gäller då att rikta det noggrant. Det har man sett i många modekampanjer de senaste åren att det är poppis med stenhårt odiffuserat ljus. Även de gamla Hollywoodporträtten var mestadels tagna med stråkastare utan paraplyer eller softboxar.
Ja jag vet att skuggan vid näsan är lite väl hårda, vilket stör mig lite också. Tack för kritiken!
// Sofia