Utrustningshjälp?
Hej!
Nu är det så att jag funderar på att utöka min fotoutrustning en del. Jag hade tänkt köpa en extern blixt samt reflexskärm alternativ paraply.
Det jag då ska göra är att jag har tänkt utöka mig lite och börja fotografera porträtt och behöver mer ljussättning särskilt i ridhus etc. Jag har ingen som helst erfarenhet om vad för utrustning jag kommer behöva så därför ber jag er om lite hjälp, vad ska jag köpa eller finns det några smarta hemmatips så man kan göra det själv?
Som sagt behöver lite rådgivning. Bör kanske nämna att jag använder en Nikon D90 och till porträttfotografering har jag mitt 50mm f/1.8
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Har du en D90 så tycker jag att du skall skaffa en SB900. Då kan du fjärrstyra den med din inbygda blixt. Den dagen du känner att du behöver fler blixtar så kan du fylla på med SB 600. Fördelen med att börja med SB 900 är att du får en stark blixt direkt och att när du köpt fler blixtar kan styra 3 grupper av blixtar med den. Med kamerans inbygda kan du "bara" styra 2. Det är kanske överkurs i detta läget men det är dumt att begränsa sig. Skall du fota i ridhus så beöver du en kraftig blixt, speciellt om du skall slå den i eller igenom ett paraply.
Reflexskärm eller paraply är inte aningen eller utan de kompleterar varanra. Köp ett paraply om du bara skall köpa det ena och använd ngt annat vitt som reflexskärm.
#1 Jag ska kolla upp SB900, tack för tipset.
Förstod inte riktigt vad du menade med det sista. Tycker du jag ska köpa både paraply och reflexskärm eller bara börja med en reflexskärm?
Mvh. Ida Lundahl
på www.photax.se kan du hitta studioutrustning för vettiga pengar, med en enkel blixt och en reflexskärm kommer du långt
http://onelund.com
Ett paraply är bra för det man eftersträvar är ett stort ljus för att få mjukare skuggor och det får man med paraply. Reflexskärmen har du ju sen för att lätta upp (ljusa upp) skuggsidan om det behövs. Eller om du är ute och fotar i skarpt ljus så kan du använda reflexskärmen för att lätt upp det hårda ljuset. Jag tycker att du skall köpa båda. Som sagt så kan du använda ngt annat som reflexskärm men en skärm är ju smidig eftersom den går att fälla ihop.
#3 Tack så mycket för sidan, den var verkligen bra
Jag hittade ett paketet på den sidan, kan inte länka men om ni går in där och bläddrar ner lite är där ett blixt paket med blixt + paraplyer för 3995:- jag undrar om detta är något som är värt att köpa eller ska jag slopa den idén direkt? Jag har tänk inhandla utrustningen men jag vill ha den medtaglig ändå eftersom jag åker på uppdrag och fotograferar hemma, den verkade ha en smart väska att lägga allt i. Som sagt har ingen kunskap om det så behöver alla råd jag kan få.
Mvh. Ida Lundahl
samma system som jag köpte för ett tag sedan, köpte dessutom till softboxarna, ger ett mjukare ljus tycker jag.
#6 Så det är något du rekommenderar? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det setet verkade bra men samtidigt vill jag ta med mig utrustningen.. 
Mvh. Ida Lundahl
tja jag tycker det är ett helt ok blixtsystem, har aldrig tänkt på mobiliteten, har allt i en case som är lätt att kasta in i bilen, har man ingen bil och ska åka kollektivt, vettefasen :-) Då är nog risken stor man tröttnar
Edit de har ett enklare system för 1695 med en lättare blixt & stativ för 1695 :-
Electra Nano 1-blixtpaket är namnet på det
#8 Jag menade mer på att det är strömbundet, inte alltid man har tillgång till el när man är ute på porträttfotografering i t.ex. ridhus. Mobiliteten är inget problem, har föräldrar som blir så illa tvugna att ställa upp på att köra, hehe 
Mvh. Ida Lundahl
aha du menar så, batteridrivna blixtar verkar dyrt, be farsan köpa ett elverk till dig istället :-)
#10 haha jo ett elverk hade kanske inte suttit helt fel, frågan är väl vad farsan säger om det ;-)
Vi får se vad det hamnar på, det ska väl finnas externa blixtar som är avtagbara som man kan hålla i själv också eller är jag helt ute och cyklar?
Och vad ligger dom på i pris om någon vet det?
Mvh. Ida Lundahl
#12 Tack så mycket för en bra sida
för tillfället lutar det åt att köpa studioblixtpaketet. Jag ska nog kolla upp det där med elverk ändå. Pappa är ganska händig av sig så han kanske har något bra alternativ.
Mvh. Ida Lundahl
det har han säkerligen, annars kan du tipsa honom om denna sidan så kan jag upplysa honom :-)
#14 Absolut, det ska jag göra 
Mvh. Ida Lundahl
Elverk och blixtar är inte en bra kombination.
^^ Här är verkligen nåt att kolla in. Har inte själv men känner en som har ett sånt och är nöjd.
I övrigt lönar det sig att köra med radiosändare för att trigga blixten/blixtarna. Phottix strato är en ganska förmånlig modell men kräver att man kör blixten helt manuellt, vilket inte är så stort problem bara man först ser till att ställa in bländaren och effekten rätt m.h.a. några provbilder. Vill man ha TTL-överföring får man ofta ge lite mer pengar. Triggar man blixten med den inbyggda så får man TTL, men triggningen fungerar ganska dåligt i bra ljusförhållanden, den funkar bättre i dämpad belysning.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#17 Tack så jätte mycket, det var verkligen smart. Den blir det till att visa min kära mamma och pappa 
Mvh. Ida Lundahl