Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 6435 ggr
[ginaback]
0

tips om att fota dop

Jag ska fota dop i November och har aldrig gjort det förut, riktigt tacksam för tips! :-)

JazzBass
0

Se till att du är väl förberedd. Gå igenom med föräldrarna vad som kommer att hända före, under och efter ceremonin, kolla platser var folk kommer att stå. Gör det på plats vid rätt tidpunkt så kan du kolla ljuset på samma gång. Testfotografera lite också för att se om utrustningen du har räcker till. Ta också reda om det är några obligatoriska bilder du måste få med.

På dopet, ta mycket bilder, flera av varje händelse, så ökar du chansen att få åtminstone en bra bild av varje händelse. Se till att kameran är i skick, att du har rätt inställningar och har batterierna laddade. Jag har ingen aning om vad du har för utrustning eller på vilken nivå du är, men det kan hända att du behöver ett ljusstarkt objektiv och/eller en blixt för att få till hyfsade bilder, speciellt om det är mörkt där du ska fotografera. Se till att du också behärskar kameran och dess inställningar till fullo så du vet vad du ska korrigera om nånting inte blir bra.

Det är också rätt viktigt tycker jag att föräldrarna också är medvetna om att du inte fotograferat nåt dop förut och har realistiska förväntningar på resultatet.

Förbered dig på att det kan bli en hel del jobb med bilderna efteråt och beakta den delen av arbetet i priset du begär för jobbet.

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[ginaback]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

riktigt bra tips, jag ska tänka lite, det är ju i november så hinner fundera och så :-)

riktigt tacksam för tipsen! :D

Martin
0

Fler tips: Tänk på att inte jämföra ljuset i kyrkan vid tidpunkten nu i september, och i november. Det hinner mörkna mycket ute fram tills dess.

Kolla regler, är det ok med blixt i kyrkan osv?

Dopet är en "one i a life-time" händelse och jag tycker att man som fotograf bör respektera det men som JazzBazz skrev är det viktigaste att man är överens med föräldrarna. Själv tycker jag inte man skall "springa omkring" under själva dopakten - det finns andra gäster att ta hänsyn till också. Ofta går det att arrangera själva "vatten-på-huvude-cermomin" i efterhand, nu senast jag var på dop så tog prästen själv upp det och bad att folk inte skulle springa fram för att ta foto då utan att man kunde arrangera de bilderna efteråt så att alla skulle bli nöjda. Kanske inte är "äkta", men kanske blir en bättre helhetsupplevelse av själva dopet - men det får som sagt föräldrarna också ta ställning till.

och som sagt var ärlig så att de har rätt förväntningar och hade jag varit som dig hade jag försökt ha med mig en reservkamera "om ifall att"…

mvh Martin