Hur resonerar ni kring prissättning?
Jag har fotograferat i många år men har under det senaste året börjat ta uppdrag mot betalning och har hittills fått bra resultat med nöjda uppdragsgivare.
Eftersom jag ofta får frågan vad jag brukar ta betalt så tänker jag nu sätta upp en prislista (tidigare har jag anpassat lite efter tillfälle och sådär) och vet inte alls var jag ska börja!
Har kollat igenom "SFF:s prisguide 2011" men tycker att många av priserna är lite väl höga, speciellt med tanke på att jag är rätt ny och oerfaren.
Vill gärna veta hur ni tänkt!
Svara på dessa frågor om ni har tid och lust, så blir jag glad :)
1. Vad har du utgått från när ni satt priser?
2. Har du olika priser för företag och privatpersoner?
3. Hur har du delat upp prissättningen?
(Paketpris, timpris, pris per bild osv.)
4. Fakturerar du och hur mycket mer tar du i så fall betalt?
(Då blir det ju en del extra kostnader såsom arbetsgivaravgift, skatt osv.)
5. Har du en annan prislista för vänner/bekanta?
Tack på förhand!

Jag tar punkt 4 först, eftersom den är viktig och en grund för det hela.
Oavsett om man fakturerar eller bara tar pengarna i nypan utan kvitto ska man betala sin skatt och arbetsgivaravgift när det rör sig om mer än hobbyverksamhet. Det är viktigt att inte fuska me det, och det är viktigt att alltid ta det med i beräkningen när man sätter priser, oavsett om det handlar om kompispris eller företag.
Sedan punkt 1
Den lilla yrkesfotografering i egen regi jag har sysslat med har jag räknat efter vilken tid jag lägger ner totalt på verkaamheten och en vettig lön, mervärdesskatt och arbetsgivaravgift. Det har inte hamnat särskilt långt från SFF-prislistan. Jag tror att frågan är mer relaterad till att driva företag än till fotografering. Det är ju en ekonomisk fråga som rör hur man driver företag. Jag tror att du hellre bör vända dig till ett forum som handlar om hur man driver företag.
De andra frågorna lämnar jag obesvarade; de inryms alla under punkt 1, och de handlar om affärsstrategi. Om man ska kunna driva ett företag lönsamt, måste man balansera alla faktorer så att de leder till en godtagbar inkomst jämfört med insatsen man gör.
Punkt 4
Jag fotograferar för långt under 50 000 per år, så det räknas som hobbyverksamhet och därför behöver jag skatta.
Så jag går inte runt och tror att fotografer bara behöver skatta om de använder faktura.
Min tanke är dock att fakturera företag (de måste ju betala på det sättet) och större uppdrag för att t.ex. kunna köpa utrustning och sådär men att fortsätta ta pengar i handen för de mindre uppdragen för att kunna ha rätt låga priser men ändå tjäna på det själv.
Punkt 1
Som sagt så är detta inte min huvudinkomst utan jag studerar heltid och tar studielån, men jag vill ändå ta skäliga priser för mitt fotograferande… Så jag ser det inte riktigt som en företagsfråga utan helt enkelt vad man kan ta betalt för sitt fotande och på vilket sätt man ska ta betalt. Det är ju just fotografer jag är intresserade av att få svar från!
#2 Tänk på att det du tjänar på din inkomst, oavsett om du "fakturerar" eller inte egentligen skall deklareras ("inkomst av hobby"). Där kan du även göra avdrag på utrustning du köper. Kan vara bra att veta. Och framförallt, glöm inte bort hur mycket du får tjäna per termin utan att CSN drar tillbaka sina studiemedel. De kan dra tillbaka i slutet av en termin och man kan bli återbetalningsskyldig. En klasskamrat till mig som ägde skog när stormen Gudrun fällde en massa skog i Småland blev återbetalningsskyldig ett helt års studiemedel då han fick betalat för stormfällt virke (som inte var planerat att fällas det året).
För att svara på dina frågor:
1) Jag har inget mål att sälja bilder så jag har ingen prislista. Har dock gjort ett par fotograferingar i form av tjänst mot foto (dvs inga kontanter). Om jag skulle sälja foton och visste det redan innan jag skulle ta dem (alltså ett planerat jobb) skulle jag utgått från beräknad arbetstid (fototillfälle, förberedelser, efterarbete) samt vad fotona skall användas till.
2) Nej, det skulle jag nog inte ha.
3) Har inget fast sådant. Skulle se till uppdragets art om det skulle bli paketpris (fast pris) eller om jag skulle dela upp det. Beror som sagt helt på uppdraget.
4) Att fakturera tolkar jag att du menar som att man skickar en faktura. Oavsett om jag skickar en faktura eller lämnar över ett kvitto på betalningen så har jag med mig att det kan bli så att jag måste betala skatt på det. (Man har en skyldighet att spara anteckningar, kvitton osv, och man skall deklarera om inte verksamheten har gått med minus). Att deklarera innebär inte automatiskt att man behöver betala skatt (beror såklart på inkomsten).
5) Det skulle aldrig falla mig in att ta betalat av en vän eller kompis om han/hon inte bett mig göra ett större jobb. Då skulle jag ta n symbolisk summa, eller snarare låta dem betala vad de tycker är skäligt. Jag känner mina vänner och kompisar och vet att det inte skulle låta mig göra det gratis utan skulle ersätta mig på ett sätt som gör mig nöjd.
mvh Martin
Tack för att ni vill hjälpa till men jag har koll på lagar och regelverk kring detta med hobbyverksamhet, skatt och sådant - Så nöj er gärna med att svara på de övriga frågorna :)
#3:
I ett skriver du att du tar hänsyn till vad fotona ska användas till, innebär inte det att det blir en annan kostnad för företag med kommersiella syften? För mig hör det i alla fall ihop.
Jag fakturerar ju enbart då jag tänkt betala skatt, så där skulle det bli en viss skillnad för mig. När man fakturerar tillkommer ju dessutom arbetsgivaravgift, sociala avgifter, moms (om det inte är företag då) utöver skatten så vill jag ha ut 500:- i lön för uppdraget så måste jag ju fakturera mer än 1000:-, medan om jag tar pengarna direkt i handen kan jag helt enkelt säga 500:- (plus 25% om man nu vill kunna skatta på det)… Det är så jag tänker.
Angående kompisjobb så beror det ju självklart på situationen men jag tänker om t.ex. en arbetskompis vill boka dig för en bröllopsfotografering - Då skulle i alla fall jag vilja ta betalt eftersom det är ett jobbuppdrag men kanske ta en lite snällare summa eftersom vi känner varandra.
Jag skummade en gång snabbt igenom en bok som hette "Konsten att ta betalt" eller nåt i den stilen, och den handlade mest om att sälja konstärliga varor och tjänster så man kan göra bisnes av det. På ett ställe tog de upp det här med kompispris. Varför förväntar sig egentligen folk att man ska ställa upp för dem och ge rabatt på tjänster bara för att man känner dem? Som köpare vill man väl inte utnyttja sina kompisar utan stödja dem, och då borde man ju kunna betala lika mycket som andra. Jag tröttnar i alla fall själv på folk som förväntar sig att man ska ställa upp på det ena och det andra bara för att man är bekanta. Sen om man själv vill ge ett lägre pris så är det väl okej, men jag tycker inte man ska känna sig tvingad till det. Risken är ju förstås att folk uppfattar en som en stroppig snåljåp om man inte gör det, så det gäller väl att hitta en bra balans…
Här är en sida med lite vettiga synpunkter om just det här med att ta betalt, som jag hittade nys när jag googlade lite: http://www.soloforetagaren.se/artikel.php?visa=gratisfallan
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Här kan du läsa vad som gäller. Det är inte så enkelt som man lätt kan tro. Tyvärr! Principen är att all ev vinst ska beskattas.
HH
#5: Tack så mycket för en tänkvärd länk!
#6: Som jag skrev i #4: Tack för att ni vill hjälpa till men jag har koll på lagar och regelverk kring detta med hobbyverksamhet, skatt och sådant - Så nöj er gärna med att svara på de övriga frågorna :)
För all del men av dina inlägg att döma så har du inte full koll. Men jag drar mig tillbaka. 
HH
Eftersom min huvudsakliga inkomst är studiestöd och fotograferandet inte är mitt yrke utan en hobby så räknas det som hobbyverksamhet.
I år har jag tagit ett tiotal uppdrag för 500:- styck och köpt fotoutrustning för säkert 4000:- (räknar man med resor, datorutrustning, telefonsamtal m.m. så överstiger jag 5 000:-) så jag vidhåller att jag inte behöver betala skatt för detta.
De större uppdrag jag tar fakturerar jag och då skattar jag på det helt enligt regelverket.
Starta gärna en tråd om hobbyverksamhet och dess regelverk men i den här tråden vill jag inte diskutera just det.

Lite "off topic" men ville ge dig min syn på saken.
Detta är ett jättesvårt ämne som du förstår. Vad du ämnar att göra är detsamma som att konkurera med befintliga fotografer som har detta som ett levebröd. Priserna som du finner på listor är priser som man är nästintill tvungen att ta ut för att kunna leva på det. Den stora frågan är ju till att börja med att kan du leverera bilder som man kan debitera listpriser efter? För att sälja mer än en bild så måste man kunna leverera bild efter bild. Ett annat problem är ju att det finns en massa "gratisfotografer" som gärna skickar gratis bilder bara för sin egen tränings skull eller för att etablera någon form av kontakt . Ställ dig frågan varför skulle någon betala dig typ 400:- och uppåt för en bild i A4 när man kan få det gratis. Jag har varit runt och fotat en hel del och pratat med många "fotografer" och alla vill tjäna pengar, men ändå gör dom det mesta gratis eller nästintill. Hur skall man då kunna ta betalt, jo genom att kunna leverera bilder som ingen annan kan, annars är det svårt. Vi är i grund och botten alla lika , vi vill betala så lite så möjligt men vill gärna ha betalt så mycket så möjligt.
Mitt råd är att prova dig fram i din prissättning, Var rimlig och självkritisk i din prisättning. fråga dig själv vad du tycker dina bilder borde kosta, är dom riktigt ruggigt bra? då sätter du pris efter det, men det handlar alltid om vad folk vill betala och just foto idag är i mina ögon väldigt billigt eftersom i princip alla har en digitalkamera. Lycka till!
/Uffe
#9 Jag förslår ändå att du läser i länken jag la in.Det är Skattemyndighetens broschyr i ämnet.
HH
Jag har läst den länken, flera flera gånger.
Starta gärna en tråd om hobbyverksamhet och dess regelverk men i den här tråden vill jag inte diskutera just det.
#4 Ang skattandet så tycker jag det ingår i din punkt #4 men jag har förstått att du inte vill prata om det. Jag tänker inte starta en tråd om hobbyverksamhet och inkomst av hobby av två skäl: Jag har inte några inkomster av min hobby normalt sett - och de gånger jag har det vet jag hur jag skall hantera det så att det blir rätt. Det vet inte alla i denna tråden, av deras svar att döma. Men det finns bra länkar (men nog om det).
Nej - för mig har det ingen betydelse för jobbets pris om det är ett kommersiellt företag eller en privatperson. Jobbet till det kommersiella företaget är kanske inte ett jobb de tjänar pengar på medan privatpersonen kanske kan göra en karriär utifrån de foton jag tar på den personen, eller fotona kanske kan hjälpa personen få lite draghjälp utan inkomst nu men som ger mycket inkomst i slutet.
Det är inte heller något som säger att ett stort företag kan betala mer än ett litet eller än en privatperson. Se t.ex. på SAAB. 
mvh Martin
I min fråga i nummer 4 så var jag inte ute efter att ni skulle berätta för mig om regelverket gällande hobbyverksamhet utan jag ville helt enkelt veta om ni t.ex. tar mer betalt (och i så fall hur mycket) för att fakturera, än att få pengarna i handen.
Då är jag i alla fall mer med på vad du menar med "vad fotona ska användas till" för i min värld är det nog vanligare att privatpersonerna faktiskt bara använder fotona privat (t.ex. till ett fotoalbum eller en förstoring på väggen) medan företag använder dem i marknadsföring och dylikt och därmed tjänar pengar på fotona. Men det kan man såklart ta hänsyn till på andra sätt än att dela upp det just i privatpersoner-företag.
#14 Ett ganska vanligt jobb för en kompis som är fotograf när han fotograferar åt företag är till interna publikationer, lite foto på olika personer till årsberättelsen, fotografering på kick-off och mässor osv, han har gjort viss produktreklam också men det är ganska sällsynt. Fast det finns säkert mycket inom de bitarna också såklart. Det gäller att hitta sin nisch, jag tror inte man skall försöka vara bra på allting utan att det är bättre att hitta en sak man är bra på och ta betalat därefter för det.
mvh Martin
Ja, det har du nog rätt i… Men jag känner iaf personligen att jag vill prova på lite allt möjligt innan jag nischar mig. Får man fråga om denna kompis har en hemsida som man kan kika på? Kanske en prislista till och med? :)

Jag tycker att det finns en stor skillnad om det är en privatperson eller ett företag som betalar, för mig är det självklart att ett företag får betala mer än en privatperson av samma/liknande skäl som KickanW påpekade . Om bilden används i ett syfte för att generera inkomst bör ju rimligtvis bilden ha ett högre pris. Det kan ju även gälla för en privatperson om dom tex är intresserade av en portfolio för att marknadsföra sig typ modell , då är ju syftet detsamma dvs att generera en inkomst, vilket för mig innebär att jag skulle kunna ta mer betalt för mina bilder. Om bilderna är bra så kan jag ju få betalt därefter, är dom dåliga så får jag behålla dom. En vara är aldrig värd mer än vad en köpare är villig att betala.
#16 Nix, han har ingen hemsida, han jobbar som konsult i egen firma och har jobb så det räcker och blir över från de kontakter han hade på den tiden vi jobbade ihop (innan jag bytte yrkesbana), så han tycker sig inte behöva någon reklam. Eftersom att han alltid fotograferat har det blivit naturligt för honom att ta på sig fotouppdrag också, fast till en helt annan (mycket lägre) kostnad han han tar för sina konsulttimmar. För att skilja det åt har han två olika företag, ett för konsultingen som han jobbar heltid i och ett för fotograferingen som han jobbar "extra" i. Han gör väl 3-5 jobb per månad för fotograferingen. Och han har ingen fast prislista för fotouppdragen utan det beror på uppdraget.
mvh Martin