Nybörjarkamera?
Hej!
En kompis till mig köpte nyligen en systemkamera och gjorde mig sjukt intresserad av att köpa en jag med! Men, jag är nybörjade så de bara skriker om det så jag undrar vad det finns för bra nybörjarkameror, till ett bra pris också. Jag vet att man kan köpa till opjektiv och så, men jag vill just nu bara veta en bra kamera :)
Angelica
Angelica
Ta en ny kameramodell som du tycker känns bra att hålla i, som har knapparna på rätt ställe, som har ett bra menysystem osv. Bildkvalitetsmässigt är alla riktigt bra. Angående objektiv så lönar det sig faktiskt att tänka lite extra på hurdant objektiv man vill ha, speciellt om man bara skaffar ett till att börja med. Troligtvis är det ett 18-55 eller ett 18-105 eller liknande som du kommer skaffa. Här är lite information om just dessa:
18-55mm f/3,5-5,6 objektiv:
Riktigt bra bildkvalitet (gäller inte Canons 18-55 utan IS), hyfsat bra närbildsegenskaper. Lite vidvinkel och lite tele, men ganska litet 3x zoomomfång totalt (55/18 ≈ 3).
18-105/3,5-5,6 eller 18-135/3,5-5,6:
Riktigt bra bildkvalitet, 5x zoom som börjar lika vidvinkligt som ovanstående men har mer tele, alltså man kan zooma in saker ungefär dubbelt bättre än med ovanstående. En annan fördel med lång brännvidd som 105mm ger är att man lättare får till kort skärpedjp, eller rättare sagt, man får lättare till en suddig bakgrund, bra för porträtt. Nackdelen är att objektivet har sämre närgräns och därför sämre närbildsegenskaper.
Båda alternativen är ganska ljussvaga, d.v.s. det är svårt att klara sig i sämre ljus utan blixt om man fotograferar rörliga motiv, men de är båda riktigt bra alternativ som allmänobjektiv. Vilket man väljer har mest att göra med vad man vill fotografera. Vill man ha objektiv som är ljusstarkare får man satsa på t.ex. en 35/1,8 (finns hos Nikon och Sony) eller en ljusstark f/2,8 normalzoom. En fördel nuförtiden är att så gott som alla nya objektiv har stabilisator (VR hos Nikon, IS hos Canon), vilket är bra att ha i sämre ljus om man fotograferar statiska motiv utan stativ. Sony, Pentax och Olympus har stabilsatorn inbyggd i kamerahuset så för dem behöver man inte titta efter stabilisator i objektiven.
Det jag skriver ovan om objektiven stämmer åtminstone för Nikon, och till stor del för Canon, men jag vet inte hur det är hos de andra tillverkarna. Själv använder jag Nikon och har således mest erfarenhet av dem.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus