Utmaningen - omgång 2
Vi kör vidare med nästa omgång av Utmaningen!
Denna gång är temat DJUR, efter förslag från Emaljoh4. De övriga förslagen i slutet av förra tråden kan vi använda senare.
Här är de viktigaste reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska tas efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- Man har en vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
- Efter det ger alla en kort kommentar till alla deltagares bilder och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill.
- Alla får kommentera bilderna som läggs upp men först efter att kommenteringen börjat.
- Noggrannare regler finns som bilaga. (Uppdaterade reglerna lite nu efter första omgången)
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast onsd. 7.9 kl 23, eller i alla fall innan jag hinner meddela att omröstningen börjar.
Sådär ja, det var väl allt… Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Bump… kan nån moderator nåla fast den här och släppa ner den gamla?
lägger ett kameraavtryck (va bara tvungen) här för att komma ihåg att försöka ta någon vacker bild sen, även om det regnar (;
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ska vi förlänga tiden ett par dagar till fredag kväll kl 23 eller ska vi gå vidare med omröstningen? Jag har inte hunnit ta nån bild ännu men det är inte bara därför, skulle gärna se några bilder till innan vi går vidare..
För min del får det gärna komma in fler bidrag.
mvh Martin
Ja, förläng tiden lite. Kunde ju inte fotografera igår.
Vädret ser bättre ut idag så ska ta mig ut och fotografera dom sönderfotograferade katterna! :D
Medarbetare på Djurfoto
Ja, förläng tiden. :)
Ok vi förlänger till fredag kväll kl 23 då! :-)
Bra bra!
Hej.
Kan någon ta bort min bild. Nr 13.
Mvh Marianne majlar
Varför vill du ta bort den? :) *nyfiken* Tycker den är fin i.af!
Hakuna matata!
Att jag alltid ska behöva få reparera håven!
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Katt filosoferar på gunga
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
va det 23 som vi skulle börja "rösta"? :) Isf fixar jag det nu och så slipper jag det sen!
Medarbetare på Djurfoto
Sådär har klockan blivit 23 hos er i Sverige så nu stänger vi den här tråden för nya bidrag och startar kommenteringen och omröstningen. Kul att det kom in så många bidrag denna gång! 
Kommentera varje bild med någon rad och dela ut 10p hur du vill till de bilder du tycker är värda dina poäng men ge inte mer än 4p till en och samma bild.
Här är deltagarna, 16 till antalet: 
Rhodogune
Martin
Schnauzertik
malinniemi
Fridaakesson
Elshira
elinenglund
texasmamma
Chel-lina
BuxXum
Moalinn
mieevnice
Sillen-91
Helllas
Charlie2006
JazzBass
Mina kommentarer och poäng:
Rhodogune - Häftigt fångat, kul bild! Vitbalansen känns inte helt rätt, men utmärkt tajming med atvtryckaren iaf! 1p
Martin - Trevlig rogivande bild med en fin komposition. Färgerna dock känns inte helt rätt, kanske lite för kalla?
Schnauzertik - Väldigt snygg hundbild, med härliga uttryck! Man blir glad av se på den här bilden och allt det tekniska känns också på topp. 3p
malinniemi - Kul med vidvinkel när man går så här nära! Fint kort skärpedjup, kanske lite blå i färgtonen, men annars riktigt bra. 1p
Fridaakesson - Vilken luddboll! Blir glad när man ser den här, kul uttryck! Omgivningen kunde varit lite intressantare.
Elshira - Fin bild på snigeln, synd bara att den tittar bort. Väldigt fina färger och kontraster i övrigt. 1p
elinenglund - Tekniskt inte den bästa men jag gillar uttrycket och den enkla kompositionen, och det gör den här bilden. 1p
texasmamma - Skarp och snygg bild med naturliga färger. 1p
Chel-lina - Snyggt! Skulle inte varit lika bra om hunden inte varit så genomblöt. Fint! 1p
BuxXum - Fin komposition, fina färger. Skärpedjupet känns lite för kort så en liten nedbländning tror jag skulle ha varit bra i det här fallet. Men annars bra.
Moalinn - Riktigt fin välkomponerad kattbild med mjukt fint ljus. Gillar den koncentrerade blicken. 1p
mieevnice - Lite väl hårt solljus här men det är svårt att undvika ibland. Ser ut som du dragit lite i färgspakarna här för att minska det hårda ljuset, med gott resultat. Fin bild som helhet, men uttrycket hos hunden är ser dock lite för vardagligt ut tycker jag.
Sillen-91 - Här var det fart! Bra tajmat och bra uttryck hos ryttaren. Lite längre slutartid och panorering hade gjort den här bilden lite intressantare men svårare att ta med skarpt och bra resultat.
Helllas - Kul titel! Bilden är skarp och bra komponerad, men kanske lite för kraftiga kontraster för min smak.
Charlie2006 - Gunga? Ser ut som den sitter på en piedestal av uttrycket att döma. Kungen i byn? Fint fotat. :-)
JazzBass - Min egen bild akktså. Jag trodde att hästarna skulle vara kvar i hagen över natten, men tydligen inte. Så när jag väl fick tid över att åka dit och fotografera sent ikväll fanns det inget kvar att fota utom staketet. Äsch…
Rhodogune
Riktigt härlig bild du fångat. Rätt ögonblick, finns väl några bristningar men den är för söt för att kunna vara perfekt! 1p
Martin
Bilden känns väldigt grå, synd också att rådjuren blev så små. Men en fin bild på ett vackert landskap och våra bästa djur, rådjuren! (även om älgen kanske är vårat bästa djur, men ändå)
Schnauzertik
Helt okej bild. Riktigt fina hundar, själv hade jag och placerat dom något mer åt höger så dom inte springer ut ur bilden!
malinniemi
Gillar kompositionen (stavning) och att du valt ha så kort skärpedjup så bara huvudet blir skarpt. Intressant bild, dock har du kapat liite av örat, det är nog det enda jag stör mig på och bakgrunden. men annars en toppenbild! :) 1p
Fridaakesson
Fluffboll, så söt! Hade dock gjort bilden lite mer intressant genom att ändra bakgrund och kanske ta på något sätt så den blir lite mer än en fluffboll med öron även om det är svårt att göra det med dom små liven :)
Elshira
Fin bild på den lilla snigeln, det enda jag hade gjort va att få färgerna något mer intressanta. Men gillar den som den är nu, får en riktigt höstig känsla när jag kollar på den, burr.. 1p
elinenglund
Inte den bästa bilden men diggar hundens "friss"!
texasmamma
Gillar bilden, så otroligt söt! Inget att säga om den, 1 p
Chel-lina
Riktigt fin, ljuset, skärpan, tja.. det mesta är riktigt bra! 1p
BuxXum
Jag kollar inte på bilden för länge, inte för att den är dålig, utan för att jag inte kan sova sen. Men det lilla jag ser så ser det bra ut, någon annan får ta det närmare! 1p
Moalinn
Ja, men det va ju jag. Måste säga att jag är ganska nöjd med bilden själv,
mieevnice
Solen gör sin del i bilden, den förstör en del vilket den väldigt lätt gör men tycker ändå det är en mysig känsla i bilden. Hade dock gått ner i hundens höjd för att få en riktigt bra bild :)
Sillen-91
Denna bilden är bra, den är skarp.. tja, vad mer ska man begära? Fast jag tycker den känns lite små läskig när man inte ser hindret mer än hinderstöderna. 1p
Helllas
Samma som med BuxXum, jag klarar inte av att kolla på bilden för länge så det får räcka med en halv sek, kan som sagt inte sova sen. Men gillar det jag ser, ljuset ser bra ut! 1p
Charlie2006
Som du vet så gillar jag den här bilden! 1p
JazzBass
Ingen bild på ett djur direkt, men tanken är riktigt cool. Gillar ditt sätt att tänka, du om någon tänker verkligen utanför lådan! 1p.
Poängen lyckades först komma upp till 20, vet inte hur jag lyckades för först va det 5 poäng, jättelycklig fortsatte jag.. helt plötsligt va det 20, men nu ska det vara 10, är det inte det så får ni säga till!
Medarbetare på Djurfoto
Glömde bort att meddela när omröstningen slutar. Senast på onsdag eftermiddag 14/9 kl 16 ska kommentarerna vara postade här i tråden. Då kan vi slå igång följande omgång senare samma kväll.
Rhodogune
Man måste ju bara älska katter:) Synd att bilden är lite suddig bara.
Martin
Gillar kompositionen, men själva bilden känns lite grå :/ Annars fin bild! 1p
Schnauzertik
Väldigt fin bild, och den vänstra hundens ansiktsuttryck är väl bara för härligt. 1p
malinniemi
-
Fridaakesson
Jättesöt kanin, men bilden är lite suddig :/
Elshira
Bra bild, men kanske skulle den göra sig lite bättre med lite varmare färgtoner :) Annars jättebra bild! 2p
elinenglund
Ser ut att vara en jättesnäll hund. Bilden kunde kanske varit skarpare, men hunden är ju bara så söööt! :) 1p
texasmamma
Fin bild! Finns inte mycket att klaga på här inte. 1p
Chel-lina
Jättefin bild, gillar skärpan på vattenfdropparna. 1p
BuxXum
Häftig bild, fina färger, bra skärpa! 1p
Moalinn
Gillar färgerna och skärpan, jättesöt katt :) 1p
mieevnice
Söt hund, och bra bild, men kanske att man kunde ha tagit kortet från hundens höjd, liksom.
Sillen-91
Du har sannerligen capture the moment. Bilden ser kanske en aning kornig ut bara :)
Helllas
Bra skärpa och så, men jag kan tycka att det är liite mycket kontrast på färgerna faktiskt.
Charlie2006
Söt katt, helt okej skärpa. Gillar kompositionen. Bra bild! 1p
JazzBass
Hm.. Outside the box är det, men bilden faller inte riktigt i min smak :)
Nobody tosses a dwarf.
Rhodogune
Du har riktigt fånget ögonblicket, vilket jag gillar starkt! :) 1p
Martin
Stämningsfull bild men jag hade gärna sett djuren på närmre håll och ökat kontrasten en del. Man annars vacker bild. :)
Schnauzertik
Hundarna smälter ihop lite för mycket för min smak men fina hundar och härligt uttryck de har. ^^
malinniemi
Gillar färgerna i bilden! Även kattens min diggar jag, stenhård, haha! ;) 3p!
Fridaakesson
Jättesöt kanin! Kan inte säga annat x) 1p
Elshira
Lite störande med grässtrået som är framför, har du testat att försöka få bort det? Annars gillar jag bilden. 1p
elinenglund
Härlig bild. Tyvärr inget som faller mig i smaken men jag drar ändå på munnen till den, hihi ^^
texasmamma
Gullig bild. 1p
Chel-lina
Fastnar inte riktigt för bilden med en gång men efter att ha studerat den ett tag så… 1p
BuxXum
-Hehe, kan ju inte säga något mer än att jag själv är nöjd med bilden. :P
Moalinn
Gillar att det är profilen du har fångat och att man själv får föreställa sig vad katten kollar på. 1p
mieevnice
Lite fel vilkel för min smak. Men otroligt söt hund. ^^
Sillen-91
Cool bild ocj bra tajmat. 1p ^^
Helllas
Lite för överanretad för mig, eller ja. Alldeles för stark kontrast. Men den liknar ju min lite, haha. ;)
Charlie2006
Fin bild och fin katt
JazzBass
Kreativt tänkt. ;)
Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg
ALEA IACTA EST
#34 Jaha, men då har jag inget att klaga på. Fint foto! :D
Nobody tosses a dwarf.
#36 Tack^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Många bilder att kommentera blev det.
Rhodogune
Bra fångad ögonblicksbild.
Om du mörkar ner bilden lite blir den genast bättre. 1p
Martin
Lugn bild med stämmning i.
Skulle velat ha rådjuren på närmare håll, men det är ju inte alltid man har rätt optik med sig.
Schnauzertik
-
malinniemi
Fin katt och bra skärpa på ansiktet.
Med lugnare bakgrund och hela katten synlig skulle den nog lyfta. 1p
Fridaakesson
Bra samspel mellan de mjuka färgerna.
Elshira
Fin bild på ett djur som är besvärligt att ha i trädgården.
elinenglund
Mysig hund men det är inte alltid så lätt att få till bilder i motljus.
texasmamma
Gullig bild, bra komp och tekniskt. 2p
Chel-lina
Snygg badbild på fin hund men skulle nog valt annorlunda beskärning. 1p
BuxXum
Bra placering av spindeln långt till höger. Skulle försökt få till bättre skärpa.
Moalinn
Bra fokus på katten, färger och komp helt OK.
mieevnice
Bra bild på en fin hund. Skulle fördera lugnare bakgrund. 1p
Sillen-91
Färg, skärpa o uttryck på ryttarren bra.
Kompositionen skulle vara bättre om hindret syntes. 1p
Helllas
Rolig och bra rubrik.
Saknar skärpa på en del ställen
Charlie2006
Bra bild på en stor katt
Lite tight beskuren. 2p
JazzBass
Riktigt lateralt tänkande där.
Kommer att tänka på ormtjusaren Malte Lindeman på kiviks marknad (Hasse & Tage). 1p
Värd för Pensionärer
Ja det blev ju en del att kommentera. Tycker det är lite synd att bara 5 personer av 16 hittills kommenterat, och den utsatta tiden går ut om några timmar. Vill ni ha mer tid? Hela grejen med den här utmaningen är ju att utvecklas som fotograf genom att analysera varandras bilder, få många kommentarer på sina bilder och på det viset förbättra sitt bildseende.
Min uppfattning är att alla åsikter om en bild är värdefulla, oberoende om den kommer från en nybörjare eller garvad proffsfotograf. Jag vet att många drar sig för att kommentera andras bilder för de tror de har för lite kunskap för att göra det, men det är fel. Har man sett en bild så kan man bilda sig en uppfattning om den. Det går inte heller att objektivt kommentera bilder, ens egna tycke och smak är det som avgör vad man tycker om en bild. Olika personers tycke och smak varierar dessutom kraftigt, vilket man också kan se i kommentarerna som kommit in. Också två proffs kan ha diametralt olika åsikter om en och samma bild, det är inget ovanligt.
Så det är okej att vara av olika åsikter om en bild, och om nån fotograf inte alls håller med om nån kommentar hon fått så behöver hon ju inte göra det heller. Är du nöjd med din bild ska du inte ändra den om du inte tror den blir bättre efter ändringen förstås. :-)
En liten undring bara, för det här tog lite för lång tid, och om man får önska - De bilder man ger poäng måste man kommentera och sen kan det vara frivilligt att tycka till om de övriga
Så här tycker jag
Rhodogune
Härlig actionbild som jag gillar. Kvalitémässigt har den väl en del brister men tycker inte det gör så mycket när man ser att fjärilen precis klarat sig från framtassarnas klor - 2p
Martin
Somrig familjelycka. Bra komposition, hade varit spännande att se bilden om fotografen varit lite närmare djuren men det kan vara svårt om man inte vill inkräkt och störa. Då det ofta handlar om ögonblicksbilder krävs det en hel del tur för att få till det. Lite mera kontrast och klarare färger skulle nog "lyfta" bilden - 1p
Schnauzertik
Tekniskt en mycket bra bild. Gillar beskärningen trots att den känns lite fel men blicken på hunden gör att den ändå blir rätt, - Här är det stopp vad gör jag nu? -2p
malinniemi
Tuff bild på vacker katt men gillar inte exponeringen och skulle nog vilja se den i stående format
Fridaakesson
En söt liten pälstuss. Läckert med den svarta pälsen under, får mig att undra om den är placerad på ett hundhuvud. Den här bilden känns också lite överexponerad, det är kanske min skärm det är fel på. Den lätta diagonalen in i bilden ger lite djupkänsla men den skarpa tapetskarven känns fel. Hade gärna sett ett litet öga också
Elshira
En vacker snäckbild med bra beskärning. Kanske aningens matta färger. Skulle nog önska mer fokus/skärpa på huvudet och en mer städad förgrund
elinenglund
Hihi, en mycket rolig bild. Tyvärr är väl kvalitén inte riktigt på topp men hundens min är helfestlig - Hjälp, vad är det som händer?
texasmamma
Chel-lina
En favorit helt klart. Suveränt med skärpan på rätt ställen - 2p
BuxXum
Motivet gillas inte så jag scrollar snabbt vidare… härliga färger hann jag iaf uppfatta
Moalinn
Klockren titel för visst syns det att hon har koll. Gillar skärpedjupet och samspelet mellan ögonen och bakgrunden
mieevnice
En mycket söt hund i en vinkel som gillas. Tyvärr är jag helt allergisk mot överexponeringar/utfrätta partier och det beror säkert på att jag själv har stora problem med att få till bilder på min egen hund som är vit och svart
Sillen-91
Fartfullt ekipage i full koncentration, gillar verkligen ansiktsuttrycken hos både ryttare och häst
Helllas
Motivet gillas inte så jag scrollar snabbt vidare… mycket kontrast hann jag iaf uppfatta
Charlie2006
En vacker katt som får mig att tänka på marmorstatyer, en majestätisk filosof. Härliga färger och en bra bild helt enkelt - 2p
JazzBass
Ja, så kan det gå men gillar iaf ditt ärliga försök - 1p
#39 Förläng tiden tycker jag, så hoppas vi på fler kommentarer
Värd för Pensionärer
Min bild #16 är kanske inte den bästa kvalite , men tänkte bara säga att den är tagen med mobilkamera i bilen! :)
Okej vi gör det, kanske till lördag kväll då?
Medan man väntar på att fler kommentarer droppar in skulle man kunna fundera på nästa tema. Här är några förslag som kom upp i förra omgången:
sensommar (nu kanske ändå höst är mer passande?)
gammalt
dröm
varmt
rörelse
tre färger
Om vi tar nåt av dessa, vilket gillar ni?
#43 Rörelse röstar jag på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker isf sensommar/höst är klockrent! :)
Medarbetare på Djurfoto
Rörelse. :)
Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg
ALEA IACTA EST
Rörelse!
Spööket fördetta Sillen-91
Tog bort den andra användaren igår.
Putt. Kommer det några fler kommentarer? Jag har räknat ihop resultatet för de kommentarer och poäng som kommit in hittills men väntar på mer tills i morgon bitti.
Är tyvärr inte så värst ivrig att fortsätta med det här i nuvarande form det inte kommer mer kommentarer än det här. Jag förstås texasmammas förslag, men jag tycker det tar bort från meningen med tävlingen att inte kommentera alla bidrag. Då ser jag hellre att endast de 10 första bidragen tas med och sänker poängen man delar ut till 5. Skulle det hjälpa upp läget?
Asså, det känns ju lättare om folk skriver mail till den som startade tråden, vem dom vill man ska vinna. Istället för att poängtera etc, då ledsnar folk för det tar sån tid. Tycker i alla fall jag…
Tja… det viktiga är ju inte vem som vinner, utan att man får och ger kommentarer och utvecklas på det viset. Att bara deklarera vem som vunnit är inte speciellt konstruktivt eller utvecklande.
Tänker själv tillbaka på musikforumet (finskt) där ett 20-30-tal basister inklusive mig själv hade en liknande tävling som denna och därifrån fick jag idén till upplägget av den här. De pågår fortfarande, men jag har inte varit aktiv där på ett par år… Där funkar det bra, alla kommenterar allas bidrag och ger poäng, trots att det tar sin tid att lyssna igenom alla 10-25 spår minst en gång (ca 1-1,5min långa) och ge konstruktiv kritik på dem. För att inte tala om tiden det tog att öva in nånting vettigt att spela och sen banda in det så bra man kunde. Inte en enda gång under de ca 20 ronderna jag var med hände det att nån inte kommenterade inom utsatt tid. Förstår faktiskt inte varför detsamma inte skulle funka här.
Alla vill ha feedback på sina bilder, men få vill ge det. Det är synd. Nåväl, här är poängen för de som kommenterat:
Schnauzertik
6
malinniemi
6
texasmamma
6
BuxXum
2
Moalinn
3
JazzBass
3
Grattis Schnauzertik, malinniemi och texasmamma till den delade förstaplatsen! Värt att nämna är att ingen i den här ronden blev utan poäng, det var positivt. Alla bilder var också sä bra i mitt tycke att de var värda det.
#50 Håller med dig om att det viktigaste är kritiken.
Att begränsa till 10 bidrag som du föreslår kanske kan vara värt ett försök, så det blir lite mindre att kommentera.
Även om jag inte är flitigast att skriva kommentarer andras bilder, så tycker jag det kan ge en hel del för mig att kommentera andras bilder och fundera över vad som är bra och dåligt och vad man kunde göra annorlunda, detta kan vara lika utvecklande som att få kritik på sina egna bilder.
Värd för Pensionärer
Det kan nog funka med att begränsa antalet. Ser man till den här omgången hade <10 bilder postats innan stopptiden. Anledningen till att de flesta bilderna kom in under förlängningen kan kanske bero på att det kan ta lite tid innan man får till den bild man vill posta.
En risk med begränsningsförslaget, som jag ser det, är att det kanske redan finns tio bilder postade när jag är klar med min och händer det under ett par omgångar så skulle iaf jag ge upp.
Det intressanta med förra omgången är väl att alla bilderna fick kritik och poäng även fast det bara var en bråkdel som kommenterade…
Jag skulle kört en omgång till och haft alla stopptider som dom är och inte ändra. För det är när man ändrar som det kommer in ännu fler bidrag vilket gör att det inte blir som det borde bli.
Men om det kommer in över 10 bidrag under en vecka så får vi ju hitta på något annat.
Men det som är är ju att detta är en utmaning där alla ska ha chans att visa sina bilder och sin tolkning på temat, tycker det tappar poängen om man begränsar antalet deltagare.
Och man kommer lessna om det blir så som #52 sa, att man alltid är försent ute vilket inte gör det roligt att fortsätta.
Medarbetare på Djurfoto