Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1224 ggr
ppyysseenn
0

(M) Blomma i fint ljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle vilja ha kritik på denna bilden. :)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

putt!

//Alma

Pysens kaniner

JazzBass
0

Trevligt ljus och fina färger, bra komposition. Skulle ha önskat lite mer skärpedjup och skärpa (bilden är skarp men visningsformatet försämrar skärpan). Du borde testa göra en liten webbversion av den, typ 1000 pixlar bred, och lägga på en efterskärpning, det skulle göra mycket åt den här bilden (jag testade redan). Eftersom det är så mycket som är i oskärpa känns det viktigt att nånting är riktigt skarpt som man kan fästa blicken på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ppyysseenn
0

#2 okej tack!
Men jag är nybörjare, så jag vet inte hur man gör :/

//Alma

Pysens kaniner

JazzBass
0

1 - Öppna bilden (eller helst en kopia av den) i nåt bildbehandlingsprogram typ photoshop eller gimp.

2 - Förminska bilden till lagom format som gott och väl ryms på skärmen, typ 800 pixlar på bredden.

3 - Lägg på skärpning (t.ex. "oskarp mask") med en radie på 0,5-1 ungefär, och med en lagom mängd.

4 - Spara, eller spara en kopia av bilden.

Det här är en bra procedur att göra för alla bilder man visar på nätet. Dels är det mindre risk att nån stjäl ens bilder när de är uppladdade i litet format, dels får man bättre koll på hur skarp bilden ser ut för betraktaren.

Samma sak får man gjort automatiskt också via Lightrooms exportfunktion, om man nu använder det programmet (jag gör det). Då behöver man inte tänka desto mer på saken. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus