Skogen
Var ut tidigt i morse och testade nya kameran. Kände att det var dags efter att min pentax K100 tjänat mig troget i ca 5 år.
Vaknade tidigt av mig själv, precis när solen gick upp, det var otroligt fint ljus så jag slänge i mig lite frukost och begav mig till närmaste skog. Var där vid 7:30. Det var 10 grader varmt och fåglarna hade precis börjat kvittra.
Jag vandrade runt och fotade för att lära känna kameran bättre. Det var nå otroligt va trattkantareller vi har nu i östergötland! Hade jag ätit svamp hade jag haft gratis mat i fler veckor. Så fort jag dök efter någon insekt eller för att hinna på ljusstrimmorna som solen kastade mellan träden var där trattkantareller, i mängder.
Svampar, skalbaggar och fint ljus fanns det gott om i skogen denna morgon.
Kritisera gärna och fyll på med egna skogsbilder, kan vi inspirera varandra lite.
Svampar på stubbe:
Tamron 90mm
f/2.8
1/90 sek
ISO 400
Tog även en bild på en ticka som såg väldigt blöt ut.
Hade dock inget static, improviserade med en sten och objektivväska för att få långt skärpedjup.
Ticka:
Tamron 90mm
f/19
4 sek
ISO 100
Blev dock inte som jag ville. Är två exponeringar. En för tickan och en för bakgrunden. Men det provisoriska stativet gjorde att kameran vred sig lite mellan exponeringarna.
Jag gillar bild nr 3. Den är jättefin och bra skärpa. Dom är fina dom andra också.
Tack!
Jag tycker dock att de två sista in ger den här skogskänslan. Därför inte riktigt nöjd med dem.
Den är så vacker med vattnet som du har fått med. Tycker jag.
Jag tror det är någon slags koda som den producerar. Har letat efter den i svampboken men inte hittat. De växer på stubbar från träd som gått av. Hitta 3 stubbar med fler tickor på som såg ut på samma sätt.

#7 Är det inte dagg då?
Nope, var inge dagg imorse. Var bara dessa tickor som hade så där. Men dropparna satt på ett sådant vis att om det skulle vara vatten skulle det rinna av. Ville inte peta för det såg väldigt kladdigt ut.
Snyggt är det hur som helst
Absolut, roligt fenomen =)

#9 Okej. :)
#10 Jag håller med, det är snyggt!
Hej Felix!
Fina bilder! Jag är lite sent ute med kritik/upplysningar, men tickan är en ung Klibbticka, Fomitopsis pinicola (I äldre böcker F. marginata) . Klibbtickan varierar en del i utseende och färger allt efter ålder, därför är den svår att identifiera från svampböcker, där är det oftast bara fullvuxna exemplar som visas, om fotografen inte fått tag på flera svampar i olika stadier som växer nära intill varandra.
Om du går på biblioteket och lånar den något tunga boken, som ändå heter "Svampar - En fälthandbok", av Svengunnar Ryman & Ingemar Holmåsen. I den upplaga jag har är det sid 179 - Där finns den med klibbiga droppar och allt…
Den andra svampgruppen kan inte jag identifiera vilken art det är, men det finns 10-12000 svampar i Sverige och en svampbok innehåller som bäst något hundratal…
Den lilla trattkantarellens vetenskapliga namn är Cantarellus tubaeformis.
Tack så mycket!
Jag ska nog låna den boken, har många svampar i mappar efter färg istället för namn. Men du har i alla fall hjälp mig en bit på vägen och det uppskattas!
Nu blev jag nyfiken. :P Vilken kamera har du köpt? :D :P
Förresten, snygga bilder. =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Bytte från pentax k100d till pentax k20d