Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1126 ggr
Gips
2011-09-14 18:06
0

(M)svampar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

Gips
2011-09-14 18:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Ove555
2011-09-14 18:56
1

Det är ju fina bilder på svampar. Svampar växer ju ofta i mossa, hade jag fotograferat tycker jag det hade varit snyggt om man kan se mossan på bilderna också

uffelarsen
2011-09-14 19:10
0

Jättekul att se lite annorlunda bilder från dig,Glad Jag hålle med Ove att lite av mossan runt svampen hade "piffat" upp bilderna.  Men första bilden är lite tilltalande ändå på något sätt.

/Uffe

Bagtjesen
2011-09-16 13:49
0

Bilderna är vackert bra, speciellt den första p g a ljuset kring hattens ring. Skall man fotografera svampar för identifikationssyfte, "svampbotanik"=mykologi, så bör hela svampen inklusive så mycket av foten som möjligt finnas med, d v s man får röja undan, försiktigt, gärna med sax, och sedan se till att man har - på varje sida av foten - med detaljer av mossa eller löv som vanligtvis växer kring varje enskild art, det underlättar t ex identifikation av vilken art det är, om man vill skicka något mykologiskt intressant till någon svampkännare/mykolog.

Det finns så detaljer och så vackra färger och intressanta detaljer på svampar att de blir förstklassiga motiv - de står ju dessutom stilla. Kräver dock ofta små stativ p g a brist på ljus i skogen och korta skärpedjup, vilket du dock, enligt mitt tycke hanterat väldigt bra.

Använde du reflektorer, ringblixar e dyl?

Bagtjesen

Gips
2011-09-16 14:45
0

Tack ja jag är nybörjare på att plåta svampar Jag har använt en masterblixt på kameran och en slavblixt på andra sidan svampen;)

[ginaback]
2011-09-17 17:09
0

riktigt fin oskärpa, gillar dock inte det vita i andra bilden! :)