Copyrighttext
Jag hade tänkt att komma igång med min hemsida igen, http://mikapousette.webb.se, där jag lägger ut mycket bilder på hästar och djur - alltså bilder ur kategorin där det är störst risk för att bli bestulen till sidor som hipponized.se och stallet.se. Är alltså rädd för att folk ska kopiera mina bilder, och funderar därför på hur copyrighttexten ska se ut.
Vad tycker ni, ska den vara diskret nere i hörnet, stå mitt över bilden, ingen alls? Vad ska man prioritera, skönhet framför stöldbenägenhet? Eller tvärtom.
Högerklicksskydd är inget alternativ eftersom de är så lätta att ta sig runt. Om det inte är någon som har det skyddet som gör att man inte kan göra print screen eller något sådant alls, har sett det på en hemsida.
Jag har samma problem som du, vet inte alls vilken sorsts copyrightmärke jag ska ha. Nu är jag dock inne på att ha en s.k watermark "vattenstämpel" över bilderna. Jag prioriterar just nu att försöka få stopp på alla dessa hundratals stölder av mina bilder.
Lycka till!
MVH Anna - www.annaattlid.se
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag prioriterar att skydda bilderna och "förstör" dem med text tvärs över.
Ett sätt som försvårar är ju att lägga en transparent gif över. Vet inte hur det görs rent tekniskt, men det är ju en osynlig bild (genomskinlig) som gör att vid högerklick är det den som sparas. Har man då inte bilderna jättestora på sin hemsida, så klarar man sig även rätt bra mot printscreen då det bara blir mindre bilder som är svåra att förstora upp utan kvalitetsförlust.
Generellt tycker jag att text på foton skall vara diskret och liten, men visst - är man rädd att bilden stjäls men ändå vill lägga ut den så rekommenderar jag att ha texten så att den inte kan croppas bort och då också troligen stör fotot en del.
mvh Martin
#3 Jag har läst om det där med transparent gif. Men då återstår ju, som du säger, "problemet" med print screen. Och när det gäller just hästbilder spelar storleken ingen större roll faktiskt. Jag har små bilder på min hemsida men alla stjäl dem ändå.
Vattenstämplar skyddar ju jättebra tycker jag, visst, de går säkert ta bort men jag tror inte det är så många som orkar lägga ner så mycket tid i t.ex Photoshop för att få bort märkningen? Sedan ser man ju "igenom" en vattenstämpel eftersom den är delvis transparet och stör kanske inte riiiktigt lika mycket då?
Tack för era svar!
Jag har nog bestämt mig för någon form av vattenstämpel över bilden, inte så snyggt men stöldrisken blir liten, och det är bättre en en ful röd text över hela bilden ^^
Får testa lite olika varianter när jag kommer hem till mitt älskade Elements igen.
Har oxo funderat på detta med vattenstämpel, har ju mycket blombilder & kattbilder på mina hemsidor….
Och kan någon försöka förklara för en trög Linda hur man gör en vattenstämpel?
Jag är också trög och vill veta vad Linda vill veta.. ;)

Skulle gärna också vilja veta, som Linda och Hanna, vad en vattenstämpel är?! :)

Kolla på denna sidan så får ni lite info om vad det är http://www.hig.se/~jae/infoteor/ht01/flsinfo3.PDF
Sen fins det ett filter som heter "Digimarc" och det funkar fint
Vattenstämpel är ju en text eller en logga eller liknande med sänkt opacitet, som gör att man ser halvt igenom den.

Mikalalala! Finns du här! :D
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Det bästa du kan göra tyvker jag är att skriva texten över så att men inte kan klippa bort texten och andvända bilden ändå :)

Hur fixar man en transparent gif-fil då, då?? Nån som vet?

Spara en tom bild (helt transparent) som en gif :)

#15 Fixat och klart!
(upptäckte även en bra grej med Firefox, ff vill inte spara .gif filer, så det går inte att välja spara när man högerklickar på mina bilder nu…)