Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1068 ggr
Johannafia
0

bra skärpa inomhus

Hejsan! jag har en nikon d80 och använder ett 50mm objektiv… blir kalasbra bilder utomhus (oftast) men hur fasen ska man få till bra bilder inomhus? Med bra skärpa! ska snart fota tvillingar som är under året och det kommer nog behövas fotas inomhus.

Jag använder inte blixt för det kan vara det fulaste jag vet! ser bara B ut..Jag kanske bara inte vet hur man ska använda den på ett bra sätt.

Mvh fia

iboat
0

Inomhus = mindre ljus. Då behöver du ha ett ljusstarkt objektiv, antar att ditt 50 mm har 1.8 el 1.4 som största bländare? Använd stor bländaröppning, men var noga med var du sätter fokuspunkten eftersom stor bländare ger kort skärpedjup.

Ett högt ISO-tal är också bra, men tyvärr är din kamera ganska dålig på det området, bilderna blir riktigt brusiga redan vid ISO 800.

Om blixt är det fulaste du vet kanske du ska ägna lite tid åt att lära dig hur det fungerar. Den inbyggda blixten gör inga underverk, satsa på en extern.

JazzBass
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

D80 börjar ha en rätt gammal sensor och det är lite svårt att få riktigt bra bilder på iso 1600, som oftast är det lägsta som behövs i lite sämre inomhusljus. Man måste ju få ner slutartiden eftersom det är för lång slutartid som ger oskärpa; Skakoskärpa, rörelseoskärpa eller både och. Men användning av blixt gör att man kan använda också ganska långa slutartider.

Håller med iboat om blixt. Den interna blixten ger oftast rätt fult ljus men en extern ger helt andra möjligheter. Vad tycker du t.ex. om ljuset i den här bilden? Här hade jag riktat blixten (Nikon SB-600) så ljuset studsade vida en vägg bredvid mig, använde iso 800 och 1/30s för att få med så mycket som möjligt av det befintliga ljuset, och bländade ner till f/4 (använde AF 35/2) för att få tillräcklligt skärpedjup. Kameran var en D90.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus