Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 696 ggr
johan
0

Det svåraste som finns

Bland de svåraste fotona att få riktigt bra tycker jag är party- och middagsbilder. I helgen hade Pernilla 30-årskalas och jag fotade en del. Bilderna ligger i Pernillas fotoalbum.

Jag tar gärna emot lite synpunkt och kritik på bilderna och tips på hur de kan bli bättre nästa gång. Tyvärr var kameran inställd på ISO1000, så de är ganska gryniga.

>> Till Pernillas fotoalbum

Mvh // Johan

AktieTrader
0

De verkar överlag vara underexponerade.
Jag tycker med att det är svårt att få till bra bilder på kalas, de flesta blir trisa på nåt sätt.

Niklas
0

Jag tycker ändå att du har lyckats bra. Du har inte använt blixt väl? Tycker att du har fått bra djup i bilderna och det brukar vara svårt med fast blixt inomhus.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

sandmark
0

Du har lyckats bra tycker jag med kompositionerna. Fin "kännsla" i många av bilderna. Det är ju det man vill åt, ofta blir det ju platt och livlöst med dessa "släkt-fotograf-kort".

johan
0

Det är en extern blixt som oftast är riktad snett upp mot taket.

Mvh // Johan

Robert
0

#4, ha ett paraply till blixten och på kameran har du en "fill". Be någon assistent hålla i paraplyt.

I annat fall fotografera med befintligt ljus.

Alternativ två, använd second-synk.

Hälsningar

Robert

johan
0

#5: Du tycker inte det känns något overkill att gå omkring med paraply och ha en andra person med uppgift att hålla i blixt och paraply?

Rätt underhållande tanke att se någon som går omkring på en fest med en liten portabel fotostudio och försöka ta lite bilder i smyg när de inte märker så mycket…

Man kanske skulle ha en sådan där grej som mjukar upp blixten lite, men att man ändå kan slå blixten rakt på istället för i taket.

Mvh // Johan

sandmark
0

Ja man kan ju konstatera att bilderna blev mycket bättre nu än om du skulle använt blixt rakt på. Det tror jag iaf

Robert
0

#6, overkill kanske, men det ser himla proffsigt ut.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Jag tycker det ser bra ut. Det är inte lätt att ta bra blixtbilder.

I de fall bilderna blivit något mörka så beror det troligtvis på att du "skjutit över målet" när du studsat blixten i taket. Effekten av att sätta på en bouncer kanske skulle hjälpa något. Dock tror jag att du skulle kunna få hyfsat resultat genom att sätta ett vitt kort bakom blixthuvudet som sticker upp en dm. Då reflekteras lite av blixten som ändå skulle gått bakåt rakt fram istället och lättar upp i ögonhålor. På min blixt finns det ett inbyggt kort som man kan dra upp och det hjälper en hel del faktiskt.
Använd ett gummiband så du kan sänka och höja efter behov.

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På bröllopet jag fotograferade så placerade jag två blixtar högt placerade med paraply på var sin sida om dansgolvet. På kameran hade jag en till blixt. Jag stod högre upp och medan paren kom swingande förbi så knäppte jag.

Hälsningar

Robert

johan
0

#9: Jag har en grej som ser ut lite som en knottrig vit glasskiva som man kan dra ut från blixten. Läste mig till att man ska ha den vid makrofotografering, men det kanske fungerar bra även vid sådana här tillfällen.

Hur stor skillnad gör en bouncer?

Mvh // Johan

Robert
0

#11, den skivan använder du när du har en vidvinkel.

Robert

Fotord
0

Jag har en glasskiva med "rispor" i som skall sprida ljuset vid vidvinkelfoto. Sedan har jag ett plastkort som även fungerar som lathund (text på baksidan). Allt detta inbyggt i SB-28DX.
"Alla" pressfotografer kör med bouncer men jag vet inte om du kommer att "tjäna in" de 250-300 kronor det kostar att köpa en bouncer istället för att vika ett vitt A4 2-3 ggr och sätta fast med en gummisnodd.

Ljuset från en extern blixt kommer ju från en ytterst begränsad yta. Ju större denna yta är desto mjukare blir gränserna. Med en bouncer flyttar du ut en del av ljuset utanför blixtglaset och detta ljus sticker ut åt alla håll

Med bouncer har jag hittills menat omnibounce http://www.stofen.com/

Det finns andra alternativ och här är lite uppslag http://www.lumiquest.com/index.htm

Ibland fungerar det ganska bra med kopieringspapper, sax och lim också. Jag har gjort fina prylar med hjälp av plastlocket till en färgburk. :-D