Bra Panorama?
Hade tänkt beställa en bild jag tagit i Panorama format eller vad man säger, och undrar om denna skulle bli bra som de?
Har dock inte tagit bilden som man ska göra med att ta tre olika för att sen sätta ihop..
men kan denna bli bra endå? och med tanke på det starka solljuset uppe i högra hörnet? beställde hem en bild en gång jag tagit som det var starkt solljus på och då såg det mer "inklistrat" ut..
hmm :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Kan inte svara på din fråga. Men måste bara säga att den är jätte snygg. Du är duktig, Felix
okej:P Tack =)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Du skulle ju kunna prova att sänka högdagrarna lite för att inte solen i vänster hörn ska bli så stark om du nu tror att det kommer att se "inklistrat ut". Sen hade jag nog brusreducerat den också för det finns en hel del brus i vattnet. Annars en väldigt vacker bild.
#3 jag har försökt jätte mycket att inte få solen så stark i hörnet men de går verkligen inte, det där var de bästa jag kunde åstadkomma, eftersom solen var ennu starkare innan redigering :P
Brus? skumt ja som redan har brusreducerat den :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Solen tycker jag inte är störande, men färgbruset framträder tyvärr en del i de mörkare delarna av vattnet. Det kan vara svårt att få bort detta helt utan att bilden kommer att se konstig ut. Jag tog mig friheten att försöka få bort det, men det gick tyvärr inte helt. Kanske går det att fixa mer med originalfilen.
Orginalfilerna är borta, eftersom det är HDR :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Oj, har du inte sparat dom? Det var synd på en sån vacker bild.
Nej jag sparar aldrig tre olika bilder där två av dom, ena överexponerad och andra underexponerad, när jag tycker att jag har fått till en rätt bra bild :) Sen tar det bara en onödig massa plats på datorn om man ska spara alla :P
Men gjorde ett försök med bruset och tror jag fick bort lite.. lägger upp den =)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Det är svårt att få bort exakt allt :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Du ska alltid spara orginalbilden
Varför de?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Då har du kvar den om du vill jobba mer med bilden. Du arbetar alltid med en kopia. Och så är det bra att ha orginalet kvar om din bild skulle bli stulen och du behöver bevisa att det är just du som tagit den. Om du sedan får ett erbjudande om att sälja en bild så behöver du också ha orginalbilden. Genom den kan du också läsa Exif= alla fakta om bilden, så som bländare, slutare med mera. Det finns säkert fler orsaker till att du ska vara rädd om orginalet som andra här kan hjälpa dej med.
Jaha ja, även om man har redigerat en bild lite, kanske bara kontrasten t.ex, ska man spara orginalet till den med?
får väl börja göra det isåfall, men j*vlar vad plats de kommer ta
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Det är svårt att få bort bruset helt i den bilden. Tror du får leva med lite brus här. Hade du haft RAW filen kvar hade det kanske gått att göra lite mer.
Du ska absolut spara alla original som du tycker är bra, resten kan du ju slänga. Typ dom som är suddiga
Fast tar du tre exponeringar för en HDR räcker det ju att spara den som är normalt exponerad om du vet att du aldrig mer kommer att behöva dom andra. Och jo, det tar sin plats om man fotar i RAW!
Ja jag får väl de =)
Okej men då vet jag :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px