Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1427 ggr
Moalinn
0

Hänger allt på vitbalansen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag börjar fundera på hur mycket det egentligen är som hänger på vitbalandsen, för jag har turskost hår. Ibland så blir mitt hår mer grönt och ibland med blått, men även en mycket ljusare turkos än vad jag har. Har det med vitbalansen och själva ljuset ute att göra?

För jag har oftast alltid vitbalansen på molningt men ändrar om jag ser att färgen blir helt tokig. Men svårt för mig att ändra så det blir bra om någon annan tar kort på mig tex då.

Så jag undrar , hur mycket hänger på vitbalansen? Är det den som gör så att mitt hår blir som det blir?

Ungefär såhär ser mitt hår ut,

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och det blir ofta såhär, olika från kamera till kamera och ljus till ljus. Vet inte vad kompisen haft för Vitbalans här, men ah.

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Det knepiga med färgfotografering är att man egentligen aldrig får riktigt äkta färger, och det är något som vi får leva med. Det är mer känsligt på vissa färger än på andra. Om du till exempel tar bilder på orkidéer lär du få många chanser att bli besviken så länge du inte håller dig till vita.

Så till en del hänger det på vitbalansen, men när det gäller ganska starkt mättade färger som blir blandfärger i kameran, så ryms de inte alltid i kamerans färgrymd. Just den färg som du har satt på ditt hår är en av de knepigare. Kameran har tre grundfärger, grönt, rött och blått, och den ska försöka blanda ihop din färg av dem. Det funkar egentligen inte, och den kanske inte ens kan komma nära.

Så det är dessvärre inte bara vitbalansen, men det hjälper lite grann att ställa den rätt.

Moalinn
0

Okej, tack! då förstår jag, har inte förståt varför den inte klarar av mitt hår men nu förstår jag ju :)

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Man kan hjälpa kameran lite på traven genom att exponera lite mindre och med balansen rätt; allra bäst att spara RAW och bearbeta i en bra råkonverterare. Om du tittar på ett histogram där du har plockat ut en bit av en bild där bara håret finns, så kommer du kanske att se att någon färg "klipper", alltså inte klipper håret, utan att dess histogram går ända ut till höger kant och slutar med någon höjd där. Om man minskar exponeringen, så kanske man kan få färgen att rymmas inom färgrymden, men bli lite mörkare. Sedan kanske man kan joxa försiktigt med kurvorna för att få tonen dit man vill.