Canon EOS 60D ?
Hej!
Jag har haft min Canon EOS 1000D sedan julen 2009 och känner att jag snart behöver nåt mer avancerat..
Och eftersom jag går på ett mediagymnasie så fick vi på en fotolektion pröva en Canon EOS 60D och jag älskar den!
Jag blev förvånad för hur bra bildkvalitén blev jämfört med min 1000d och den har ju fler funktioner, så nu funderar jag på att byta upp mig mot en sån.
Den kostar ju runt 8500-9000:- så jag lär få spara ett tag eftersom jag köper den för egna pengar, men jag tycker ändå det är ett bra pris.
Men sen så funderar jag på om det kanske är mer värt att vänta några år och sedan köpa en ännu bättre kamera?
Hur skulle ni gjort? :)

Hur "bra" kameran är spelar väldigt liten roll för bilderna, eftersom större delen av den skapande processen försiggår i fotografens tankar. Och inte heller finns så mycket fler "funktioner" på en 60D. Det som skiljer är att det är en nyare kamera med bättre sensor, och att man kan filma hd med den. Däremot är den mer användarvänlig för den som lär sig funktionerna, eftersom man når dem lättare och har ett fönster på ovansidan för att kunna se inställningarna utan att tända skärmen eller titta i sökaren. Den utfällbara skärmen är också en stor fördel. Likt andra EOS med bara två siffror har den fått ett gränssnitt som bättre passar avancerade användare. Den går fortare att jobba med när man är van.
Så det handlar kanske mest om att ha råd, och att verkligen ha klart för sig vad man är villig att ge för att få den extra bekvämlighet som kameran bjuder på, eller om man är villig att undvara finesserna och spara pengarna och därmed slita med att bläddra i menyer och leva med en lite sämre sökare. I praktiken lär du ändå inte se skillnad på bilderna.
Något helt handfast råd kan jag inte ge om det är "värt det", eftersom det är en personlig fråga. Det beror på dig, och inte så mycket på kameran. Om du tycker att det är besvärligt att inte ha överblick över inställningarna på det lätta sättet på LCD-fönstret, och om du retar dig på att man måste in i menyer och bläddra för enkla inställningar i stället för att nå dem direkt med knappar och bara titta på fönstret uppepå. Det är en mer rejäl kamera, och det är många som uppskattar det, men om det för dig är värt besväret med att jobba vidare med 1000D, så är det inte troligt att den kommer att ge sämre bilder.
Har kollat runt lite och tror att jag satsar på ett objektiv till att börja med för samma pris, ett Canon 24-105mm f/1,4 för vi fick testa det också… :)

Om det är den här gluggen tror jag att du kan bli rätt nöjd, och den funkar med större format också om du kanske så småningom bestämmer dig för att skaffa en fullformatare.
Det blev kanske inte riktigt rätt med siffrorna där. Den håller f/4 genom alla brännvidder. Ett mycket bra objektiv, och där finns det stor chans att du faktiskt ser skillnaden.