Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 838 ggr
Ellenfyrkant
0

Stanna eller byta upp

Jag har haft min Nikon D3000 sedan 2 år tillbaka och är nöjd! Jag har inte orkat dona så mycket manuellt men provat lite i alla fall. Mina funderingar startade väl egentligen när jag önskade mig ett 55-200 mm i födelsedagspresent. Mamma och pappa hade varit inne i en affär som var återförsljare av Nikon. De tittade på ett 55-200 och pratade med butiksbiträdet om det, detta visade sig vara utan AF-S och biträdet talade om att det vore ett dumt köp med tanke på att min kamera saknar AF motor. Detta var ett tag sedan och han talade om för att få samma objektiv med AF-S får ni gå upp flera hundra i pris, närmare tusenlappen och det tyckte mina föräldrar blev för dyrt. Biträdet gav dem rådet att tipsa mig om att gradera upp mig istället för att jag skulle få mer kamera för pengarna om jag köote en med AF motor och sålde vad jag redan har (D3000+kitobjektiv). Jag har pratat med pappa om att köpa ett 55-200 AF-S på egen hand nu men han verkar hålla med mannen han talade med om att jag ska gradera upp istället. Detta var ett år sedan ungefär.

Vad jag tycker är givetvis viktigast för det är bara jag som ska fotografera med min utrustning men det är klart att andras åsikter sätter snurr i huvudet på en för 2000:- är trots allt 2 månaders studiebidrag för mig även om det är ett förhållandevis billigt, säkert prisvärt objektiv. Och sedan kommer jag ju vilja utöka mer efter hand.

Jag känner själv att det finns utrymme för mig att utvecklas mycket med kameran jag redan har, även om den begränsar mig något (eller åtminstone höjer kostnader) i mina val av objektiv. Men jag funderar ju då också på om det är en god ide att köpa en kamera med AF motor och sluta vara begränsad, om jag skule spara in på det ekonomiskt istället för att behöva kosta på objektiven med AF-S motor som är överflödigt om jag byter upp mig. Jag vill hålla mig till en låg prisklass, säg max 8000:- för huset. Men vad jag söker är ju inte en avancerad kamera som blir obegriplig för mig.

Jag vet helt enkelt inte hur jag ska tänka.

Hur stora prisskillnader handlar det om idag med samma objektiv med eller utan AF-S? För jag vet att när jag kollade upp det DÅ var det ganska mycket pengar ändå, som sagt närmre tusenlappen vill jag minnas. Men nu hittar jag inte ens 55-200 uta AF-S?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

OM jag vill kika på hus med AF motor, vilka alternativ har jag då för max 8000:- ?

Mvh Ellenfyrkant

[aammE]
0

Kan rekomendera nikon d7000 (har AF i huset), fick min två månader gamla (beg.) med fem års garanti för 7500kr! Är jättenöjd.

Ellenfyrkant
0

Tack för tips.

Fler tips eller åsikter?

Mvh Ellenfyrkant

Cochon
0

Om du vill uppdatera så finns det även D90. den har också inbyggd AF-motor. Det finns en massa bra beg. D90 paket till ett bra pris på blocket bl.a. :)
Fast dem flesta objektiven idag har inbyggd AF-motor.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋