BLOMMA
Jag tycker att allt med den var fint förutom att bakgrunden var ganska stökig :)
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Ja, det håller jag absolut med om. Bilden är tagen med EOS 400d och kit-objektet, hade annars valt en större bländare.
#3 Har fotat rätt mkt macrobilder på blommor förut :) Men man måste ju testa nya saker också ;D
Tycker dock inte att det är så kul att fota blommor :P
Tycker blommorna i sig är för ljusa vilket gör att jag får en obehaglig känsla vilket gör att jag klickar bort bilden, om det hade hade fungerat att få blommorna att inte bli så ljusa så hade det varit en toppenbild. Bakgrunden tycker jag inte är direkt rörig, det hör till och ger en sommrig känsla :)
edit: Kan även vara min skärm som är väldigt ljus som gör blommorna extra ljusa, det vet ju inte jag men här ser det väldigt ljust ut.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag tycker att macrobilder på ensamma blommor lätt blir tråkiga, så jag tycker att det är positivt att du fått med lite mer än så i din bild. Färgerna gillar jag också, får en känsla av kvällssol på sommaren!
Förbättringar kan såklart göras. Det jag främst tänker på är att jag håller med #1 om att bakgrunden känns stökig med huset. Det gäller att hålla koll på alla delar av bilden när man fotograferar, och då kanske välja att byta vinkel för att slippa stökiga bakgrunder. Sedan tycker jag också att blommorna närmst känns lite överexponerade, men eftersom du har fotat i RAW borde det inte vara något problem att fixa det. En annan sak är att blomman känns lite avkapad. Det är bra att alltid försöka tänka på att inte kapa av saker i sin bild, om man nu inte gör det med mening. Det hade gjort stor skillnad om du hade låtit någon centimeter mer vara med i bilden, så att bladen och blommorna allra längst ned i bilden på den närmsta blomman kommit med.
En mysig bild i stort, tycker jag!
Fin bild, men håller med andra om att bakgrunden är lika rörig. Men annars en härlig bild! :)
Ser ut som att du hade zoomat ut helt med ditt 18-55mm objektiv när du fotat blomman?
Testa att zooma fullt och backa lite istället. Då blir bakgrunden lugnare. Pröva med lite olika zoom och olika avstånd till blomman så får du fort en känsla för hur det fungerar.
Det går utmärkt att fota blommor med 18-55 om man inte ska så jättenära.
Du borde göra den lite mörkare eller något, blev bara jobbigt att titta på den.
men annars var den jätte fin!
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3