Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 957 ggr
Ellenfyrkant
0

Nikkor eller Tamaron ?

Kollar på telezoom och ser ju att priserna skiljer sig ganska mycket mellan Nikkor och Tamaron objektiven. På Cyberphoto kan jag t.ex. få Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till ett pris av 1490:-. Medan Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR kostar 1990:-. Trots att det skiljer så mycket i zoommöjlighet. Då undrar jag gvetvis hur stora kvalitetskillnader man som fotograf märker på resultaten? Vad är era erfarenheter av Nikons egna "Nikkor" jämfört med Tamarons optik?

Mvh Ellenfyrkant

Inkanyezi
0

När det gäller bildkvalité finns inget egentligen att anmärka på Tamrons 70-300. Det är helt andra egenskaper som gör att jag avråder från det objektivet. Dess autofokus kan lätt skadas av helt normal användning. Tamron känner till det, och de varnar i bruksanvisningen för att objektivet går sönder om man plockar av och sätter på motljusskyddet utan att ha objektivet inställt på MF. Det finns flera trådar här om det, och det finns användare på forumet som har råkat ut för att objektivet går sönder "av sig själv".

Så den stora skillnaden är att Nikons håller och Tamrons går sönder.

Tamron-objektivet har roterande framände när det ställer skärpan, så att det inte funkar bra med polariserat eller tonat filter.

Se exempelvis: http://foto.ifokus.se/discussions/4d713385b9cb46222d04b1cc-tamron-objektiv-till-d3100#1

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ah! Tack så mycket, då blir inte valet så svårt trots allt. Ska man lägga pengar är det ju lika bra att satsa på sådant som håller.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg på SIBA att Sigma har ett 70-300 också, har det samma brister?

Mvh Ellenfyrkant

fotogymnast
0

Har Tamron… Det har inte gått sönder än ;) Fast jag har ju bara haft det i en månad :P