Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3442 ggr
kaninjosse
0

Låst minneskort

Hej,

Jag måste ha tryck in SD-kortet lite fel i datorn för nu har den lilla pluppen man låser minneskortet med ramlat bort, så minneskortet är låst! Vet någon om det går att lösa, eller om man kan ta en nål och flytta tillbaks fläpens "läge"? Vet inte riktigt hur den är uppbyggd för jag lyckas inte fixa det…..

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den lilla flärpen påverkar en brytare inne i kortläsaren eller kameran, endera optiskt eller mekaniskt. Man kan klistra på en liten bit kartong med snabblim och putsa av den så att den stämmer med kortets profil, så funkar kortet igen.

Plastbiten löper i ett spår, men den har inte någon förbindelse med insidan, utan det är enbart en liten extern grej som kan flyttas mellan två lägen. Lägg märke till att det är en fals på kortet, så att det som man klistrar dit måste passa in i profilen.  Det är den lilla vita grejen till höger i nederkanten på bilden.

kaninjosse
1

Okej, tack för tipset, ska försöka!

Inkanyezi
2

Och om du använder snabblim - man får absolut inte stoppa in kortet igen innan det är helt stelnat. Jag har fixat till kort ett par gånger med en liten stump av en tändsticka som jag har putsat till med kniv så att den har precis rätt storlek och passar kortets profil. Det var enklare än att försöka få in någonting i spåret.