Macroobjektiv!
Jag skall köpa ett macroobjektiv snart! Jag skall nu välja och då vill jag ha lite tips!
Jag vill ha ett macro objektiv som inte är dyrt och som inte är för avenceat (som är för nybörjare).
Om jag tex skall ta kort på en fluga eller en gerting skall jag inte behöva gå så långt fram för att få bra bild så jag skrämmer bort djuret!
Sedan vill jag veta lite mer om "closup filter". Vad har man det till?
Jag har en Nikon D3100!

åh det här vill jag läsa lite om :) har en likadan kamera ;P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Det finns mellanringar och det finns close up filter när man fotar macro, båda två gör att man kommer närmare motivet.
Mellanringar sätter men mellan objektivet och kameran och dem förlänger brännvidden, alltså om ditt objektiv har brännvidd 40 och du sätter på en mellan ring som är 21mm då har du 61mm. :) Mellanringar brukar säljas tre tillsammans, mina mellanringar jag har här hemma är 13, 21 & 31, så om man använder alla förlängs brännvidden med 65mm. :)
Close up filter fungerar precis likadant som ett förstoringsglas, så om du köper ett close up filter med styrka +2 så kan man om man vill vara lite billigare köpa ett par glasögon med samma styrka istället. ;)
Sedan finns det också omvändarringar (tror dem heter så i alla fall) sånna sätter man också mellan objektivet och kameran, men med hjälp av den så kan man sätta på objektivet bakofram och då blir bildvinkeln smalare (man kommer närmare motivet).
Hoppas jag har lyckats göra dig lite klokare. :) ;P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Ja! Tack!
Jag tror jag skall köpa ett closeup filter istället för macro objektiv, men blir bilderna bättre om man köper ett macro objektiv?
Jag skall köpa closeup filtret +10 men var finns det att köpa i Sverige?
Och måste bränvidden på filtret vara samma som bränviden på objektivet?
!
!
Du kan köpa closeup linser (Lärt mig nu att det heter lins och inte filter.
) på tvspelsweb.se De kostar en 100kr styck där. Ett förmånligt pris om man är osäker på att macro passar en.
Kvaliten är svår att säga. Jag tycker de blir förbluffande bra ändå.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle sattsa på ett riktigt macro objektiv i stället. Jag tycker skillnaden är stor. Vill man fortsätta med macro tycker jag att Tamron 90mm är perfekt! Jag älskar mitt och använder det flera gånger i veckan!
#4 Missade en fråga. :) Nej, brännvidden måste inte vara densamma. Dock får du kolla på din lins mått.
#6 Jag tycker det beror så på. Nu har jag inte haft äran att testa ett riktigt macro än. Men mycket beror ju på fotografen bakom anser jag.
T.ex denna har jag tagit med closeup lins. Inte perfekt, men helt ok för att vara en så enkel anordning.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#6 Jag kolla på det objektivet men det ligger lite över min budjet! Finns det något annat du kan rekomendera som är lite biligare!

Jag har hittat ett objektiv http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/macro/nikon-af-sdxmicro40mmf28ged/160935.5239/
Uppfyler den mina krav på att man inte behöver gå för långt fram för att få bra bilder?
#9 - Nej, med det måste du tyvärr gå väldigt nära för att få hög förstoringsgrad. Har du 80mm brännvidd kan du stå dubbelt längre bort än med ett 40mm objektiv, så där i princip (räknat fråmn motiv till sensorplanet, inte till frontlinsen). Det är inte riktigt så enkelt, då brännvidden kan ändra ganska ändrar med fokusavståndet, men principen funkar som tumregel. Så du gör nog gott i att satsa på ett längre om det är levande småkryp du främst tänkt fotografera. Tyvärr är de långa makroobjektiven dyra, men det finns ju Tamron 90/2,8 som är jättebra, speciellt med tanke på sitt pris. Fås för under 3000kr begagnat.
Är det för dyrt, satsa på en närbildslins av bra kvalitet och inte alltför stor förstoringsgrad. Hoya +4 vet jag har fått bra kritik, själv skulle jag inte satsa på nåt mycket kraftigare än det. Ju större förstoring närbildslinsen ger, desto sämre kvalitet, rent generellt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det bror på vad du vill fota, om du bara vill fota blommor så funkar det med en close up lins, men om du vill kunna komma ännu närmare t.ex fota inuti blomman så ska du nog sattsa på ett macroobjektiv.
Om du vill få det billigare kan du alltid kolla efter begagnat. :P
Jag tror att Nikons nya 40mm är bra, men jag är inte helt säker, men om du vill kan du ju åka och prova den. :)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋