Barnfamilj (bildkritik medel)
Fotot tagit i P-läget. f4.0, 1/500 s, ISO100.
Ca 228mm (Canon Powershot S3 IS, 36-420 mm).
Levels marginellt ändrade.
Min tanke med beskärningen är att familjen Anka är ute och simmar och simmar ner mot höger hörn - därav att jag lade dem uppe till vänster (nåja, de tar ju rätt mkt in mot mitten också) för att det skall bli utrymme åt det håll de simmar. Fungerar beskärningen? Hade ni velat ha den på annat håll?
Det som ser ut som smuts på linsen är smuts på vattenytan.
mvh Martin

Jag tycker att placeringen funkar. Själv tror jag att jag skulle beskärt lite i nedandelen och beskärt mindre på högra sidan.

En bra bild med mycket närvaro.
Väldigt fint motiv, dock hade jag gärna sett mer av vattenringarna som går bakåt/uppåt, och beskurit lite tightare nertill istället :) Väldikt snyggt med den klara spegelbilden av "mamma-and" ^^
Men, vilken underbar bild! Jättefin! Det enda som stör mig är att vattenringarna är lite hårt avskurna.
Jag hade tyckt att bilden varit finare om den varit mer avlång. Mer utrymme både åt höger och vänster och kanske lite beskuret nertill.
Håller med #5 en mer avlång bild hade jag tyckt var snyggare och att du fått med fler vattenringar bakom små kvackarna.
Kram Hanna
Hanna
Tacakr för all input, värdefullt och intressant.
Funderade själv på om den blev för hårt beskuren baktill så att säga, just att ringarna försvann. Till höger är den inte beskuren alls, dålig planering av fotostället gjorde att jag inte kunde panorera längre till höger och de var lite för snabba för mig när jag insåg att jag hade fel exponeringskompensering - det är väl problemet när man växlar mellan motiv i sol i luften eller mot mörkt vatten eller i skugga bland träden, att man skall få skallen att hinna med :o) Men som sagt, tackar för era kommentarer - nyttiga.
Orginalbilden ligger upplagd (obeskuren) på i tråden "Barnfamiljer i ankdammen" (inlägg #6) på SvenskNatur.Ifokus.se.
mvh Martin