Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2436 ggr
JazzBass
0

Utmaningen - omgång 1

Nu kör vi igång Utmaningen här på foto.ifokus.se!

"Utmaningen" är en lättsam fototävling för alla oss som tycker om att få och ge bildkritik och vill utvecklas som fotografer. De viktigaste reglerna är de följande:

• En bild per person
  • Bilden ska tas efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • Man har en vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
  • Efter det ger alla en kort kommentar till alla deltagares bilder och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill.
  • Noggrannare regler finns som bilaga.

Temat för den här första omgången är Tävling. Tänk brett på vad för slags tävlingar som förekommer här i värden. Så.. nu vi kör igång, ut och fotografera!

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast fredagen den 26.8 kl 18.

PS. Jag har ingen aning om ännu vad jag ska ta för bild på det här temat… men få se vad man hittar på. Glad Finns det annars nån möjlighet att få den här klistrad så den inte glöms bort? DS.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
0

Trevligt med denna utmaningen! Glad Jag har nu nålat upp den.

/Désirée

Martin
0

Kul! Fast förstår inte riktigt varför man skall undvika feedback på de tekniska detaljerna i bilden, för mig kan det vara viktigt. Men jag kan ju poängbedöma efter det även om jag inte kommenterar det så det är ju ingen fara.

Tror att jag kommer att vara med i tävlingen, men får se, har inte bestämt mig än.

mvh Martin

JazzBass
0

#2 - Jag borde ha varit lite tydligare. Man får förstås kommentera tekniska detaljer, jag menade främst att man inte ska stirra för mycket på sånt (t.ex. brusnivå, skärpa, enskilda utfrätta eller igensotade områden), eftersom bilder från alla typer av kameror ska kunna vara med på hyfsat lika villkor. Det är nästan alltid andra faktorer som avgör om en bild är bra eller inte, och det är de faktorerna (innehåll, form, budskap…) som jag vill ska prioriteras vid bedömningen.

Men det är klart, vid närmare eftertanke är det ju bäst om alla bedömer så som man själv vill, så det är fritt fram att ignorera uppmaningen att undvika kommentera det tekniska. Det är dessutom en för svårtolkad uppmaning. Jag ska nog ändra reglerna till nästa tävling på denna punkt.

emmzie
0

Synd att bilden inte fick vara gammal (typ några månader), hade haft perfekta bilden då ;)

Men lycka till alla som tävlar :D

Moalinn
0

Om det hade varit så så hade det ju inte varit en utmaning (:

Tycker det är roligt att det kom upp något nytt igen, länge sedan nu.

Själv ska jag försöka vara med, om man bara hittar något att fotografera (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

emmzie
0

Haha, jo jag vet! Har kollat efter nåt sånt här då jag har lite brist på inspiration.

majlar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tiittut. Se mig- neej se mig.

malinniemi
0

Race against Time

Nobody tosses a dwarf.

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är temat ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Martin
0

Saxat från mitten på första inlägget i tråden:

• Temat för den här första omgången är Tävling. Tänk brett på vad för slags tävlingar som förekommer här i värden. Så.. nu vi kör igång, ut och fotografera!

mvh Martin

Emaljoh4
0

#10 Jag läste igenom hela texten, men som vanligt så missuppfattade jag väl.

Men tack!

Martin
0

Ingen fara, lätt hänt. Hjälper gärna till så det är lugnt!

mvh Martin

Emaljoh4
0

Nu Fattar jag varför det blev fel i min hjärna . Flört

När jag läste detta så tänkte jag att tema inte var klart än, men missuppfattade det som stod.:

PS. Jag har ingen aning om ännu vad jag ska ta för bild på det här temat… men få se vad man hittar på. Glad Finns det annars nån möjlighet att få den här klistrad så den inte glöms bort? DS.

Martin
0

Sista chansen att lämna in bilder är kl 18, imorgon (fredag) den 26/8. Det är bara 1½ dygn kvar och jag skall se till att hålla liv i den så den ligger på förstasidan - så får vi hoppas att det dimper in fler bidrag. Jag skall också se om jag inte kan ta ett foto och bidra i tävlingen!

mvh Martin

texasmamma
0

OK! Jag ger mig…

Emaljoh4
0

Det är utseende som räknas

JazzBass
0

Tre veckor kvar tills det gäller…

Schnauzertik
0

Ljuset segrar.

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

Ok, nu har har tiden gått ut. 6 bidrag kom in, kunde varit några fler men vi håller oss till tidtabellen ändå tycker jag och går vidare. Förresten, vad tror ni om att alla här, inte bara deltagarna själva, får kommentera och dela ut poäng? Jag ser inget hinder till det.

Jag summerar ihop poängen på tisdag kväll typ kl 21 senast, så jag vill ha in allas kommentarer tills dess.

----

Här är mina kommentarer:

majlar - Härliga uttryck hos getterna. :-) Det högra ser helt klart ut att vara den som får bestämma medan den andra ser helt underlägsen ut. Kompositionen/beskärningen kunde varit lite intressantare dock. 1p

malinniemi - Helt OK bild på klockan, gillar att du valt en lite speciell komposition men skärpedjupet kunde ha varit lite djupare. 1p

texasmamma - Härlig bild med grodan på rygg och kämpar. :-) Snyggt! 4p

Emaljoh4 - Ok bild, fin hund. :-) Som bild skulle den varit mycket bättre om du skurit bort den utfrätta suddiga personen till höger, det skulle ha lyft kompositionen. 1p

JazzBass - Bäst att inte kommentera sig själv tror jag…

Schnauzertik - Genomtänkt komposition, fint ljus och bra skärpa. 3p

Schnauzertik
0

Tyckte det var ett inte helt lätt tema men här har ju alla varit uppfinningsrika

Här kommer kommentarer och röster från småland.

majlar - Mysiga getter, man ser tydligt vilken som är alfageten. Jag skulle velat ha mer utrymme framför och till vänster och också redigerat eller beskurit bort grenen högst upp,  liksom något mer ljus på getterna. 1p

malinniemi - Mina tankar när jag ser din bild tillsammans med rubrik är att nu är klockan 7 minuter i tolv och ragnarök närmar sig om vi inte gör något för att bevara jorden.  2p

texasmamma - Här är det verkligen kamp för livet. Härlig bild och fina färger. Jag är lite fundersam kring oskärpan den ser artificiell ut, kanske skulle det bli bättre med en mjukare övergång? 3p

Emaljoh4 - Kul bild med intryck av blåst på hunden. Den vinner på att beskäras.  1p

JazzBass -Fin komposition med en huvudperson, en naturlig omgivning av olika detaljer och gillar att den högra sidan av killen är lite mörkare, det ger ett naturligare intryck. 3p

Schnauzertik - Ja det var ju min egen

Värd för Pensionärer

texasmamma
0

Eftersom jag deltagit med en bild så är det väl bara att försöka sig på att kommentera också. Ta mina omdömen för vad de är, ett tappert försök av en nybörjare

majlar - Fina getter och en klockren titel. Håller med tidigare om att bilden nog skulle vinna på en annorlunda beskärning. 1p

malinniemi - Än finns det hopp, klockan är inte slagen. Snyggt! Gillar färgerna och kompositionen. 1p

texasmamma - Min egen

Emaljoh4 - Härlig vindkänsla. En en snävare beskärning skulle nog lyfta bilden. 1p

JazzBazz - Snygg och spännande! Får mig att fastna och undra vad som händer om tre veckor. Gör sig bra i svartvitt och har en mjuk linje som leder blicken in i bilden. 4p

Schnauzertik - För en stenfanatiker är den här bilden ett gift, så vackert. Det härliga ljuset som framhäver marmoreringen… men det gröna känns lite fel. 3p

majlar
0

Malinniemi får 4p. Bilden får mig att tänka. Snart nyår. Med allt vad det innebär. Texasmamma får 1p. Jag tycker synd om grodan som har blivit nedslagen. Annars fina färger. Emaljo4 får 3p. Jag gillar att det blåser i den lilla hundens päls. Jazzbass får 1p. Snygg svartvit bild. Men det tycks mer som en väntan, för mig. Schnauzertik får 1p. Egentligen inget att klaga på. Snygg bild och komposition. Ursäkta om jag inte kommer med så mycket tekniskt. Men är inget vidare på det.

malinniemi
0

Majlar - fin bild :) 1p

Texasmamma - haha, så söt! älskar den fina skärpan  2p

Emaljoh4 - Söt hund, fin bild :) 2p

JazzBazz - bra bild, fint också att den är svartvit 3p

Schnauzertik - Väldigt vacker bild, gillar kompositionen 2p

Ojsan vad jämnt det blev!

Nobody tosses a dwarf.

izabellakarupovic
0

GRR!!!

Martin
0

#24 Tävlingen är över, det är dags at rösta.

mvh Martin

JazzBass
0

Medan vi ännu väntar en stund på Emaljoh4:s kommentarer så kan vi fundera på vad nästa tema ska vara. Kom med förslag! Glad

Emaljoh4
0

Majlar -  Söta getter! Skulle helst se bilden i ögonhöjd med djuren, men antar att staketet skulle bli ivägen.
1 p

Malinniemi-  Jag gillar den här bilden!
3 poäng.

Texasmamma- En ögonblicksbild!! Väldigt fin!
2 poäng

Jazzbass- Gillar känslan i bilden, det ger känslan att det är något krävande som ska utföras.
3 p

Sczhnazuertik (hoppas jag stavade rätt)- Tycker bilden skulle bli lite mer spännande om det var en annan vinkel och inte rakt uppifrån.
1 ponäng.

JazzBass
0

Ok, här är då resultatet:

Majlar - 5p
Malinniemi - 11p
Texasmamma - 12p
Emaljoh4 - 8p
JazzBass - 14p
Schnauzertik - 10p

Ser ut som jag själv tog hem den här rundan… Känns lite avigt/fel eftersom det var jag som drog igång tävlingen, men kul i alla fall att ni tyckte om min bild! :-)

Det är jag själv på bilden direkt efter en knappt 9km löprunda barfota förra torsdagen. Det som händer om tre veckor är att jag ska delta i ett 16km lopp med några arbetskompisar. Det är en stor utmaning för mig då jag aldrig sprungit mer än 10km i ett sträck föut, och speciellt inte barfota. Nu kommer jag knappast springa loppet helt barfota utan använda "barfotaskor" som ger lite skydd, men löptekniken är densamma. Den tar hårt på fötterna när man är ovan, men det blir bättre med tiden. Nu hoppas jag bara fötterna håller det här loppet…. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt för sig..? ;-)

Men nästa tema då alltså… Förslag?

Ordet är fritt att diskutera tävlingen nu också. Funkar den så här nu eller borde nåt ändras till nästa runda?

JazzBass
0

Ingen som har nåt att säga…?

Emaljoh4
0

Såg inte ens den här tråden! Förvånad

GRATTIS!! Skrattande

JazzBass
0

Tack! :-) Men jag tänkte nu mest på tävlingen som sådan. Synpunkter på den och förslag på nästa tema tas väldigt gärna emot.

Emaljoh4
0

Djur tycker jag ska vara nästa tema! Skrattande

malinniemi
0

Eller kanske "sensommar", eller.. nåt..

Nobody tosses a dwarf.

JazzBass
0

Tack för det förslaget! Skulle funka bra och engagera många, tror jag. Men fler förslag tas gärna emot. Kommer det inget sätter jag igång nästa tävling om några timmar med det temat.

Emaljoh4
0

Vet inte vem du skrev till nu men. Tungan ute

Schnauzertik
0

Båda förslagen funkar utmärkt även om vi närmar oss höst.

Fler förslag kan vara: gammalt, dröm, varmt, rörelse, tre färger.

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

#35 - Skrev till dig. Såg inte det andra inlägget förrän jag postade mitt.

#33 & 36 - Tack för era förslag också!

Bra med många förslag, så kan man avverka ett i taget senare. :-)

JazzBass
0

Nästa omgång har startat. Valde  Emaljoh4's temaförslag då han var först ut med ett förslag. De andra förslagen kan vi spara till senare. :-)

Moderatorer: Kan ni nåla upp den nya tråden och släppa ner den här?

Emaljoh4
0

#38 Jag är faktiskt en tjej Oskyldig

JazzBass
0

Ok, sorry. :-) Kollade inte din profil innan jag skrev inlägget, men nu vet jag iaf. :-)

Emaljoh4
0

#40 Det är lugnt! Skrattande Jag gissar fel på folk också…