Foto iFokus

Foto

Etikett: arkitektur-och-gatufoto-ej-kritik
Läst 2194 ggr
MartinO
0

Första försöket HDR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HDR är en outforskad genre för mig, så jag får titulera mig nybörjare. Flört

Bilden tagen med kompaktkamera och autobracketing. En tur i Photomatix var allt som behövdes. Man får vara mycket försiktig och inte dra för mycket i spakarna….

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

soren-p
0

Jag tycker den blev läcker, den ser nästan tecknad ut.

nicro
0

Hdr är kul. Jag tycker du har tagit i lite för mycket vilket syns som en ljus gloria runt träden och klocktornet. En runda i ps (eller gimp) för att öka på kontrast brukar höja effekten lite ytterligare.

Ove555
2

Hdr. Är det någon funktion man kan ställa in direkt på kameran, eller görs det kanske i ett redigeringsprogram?

nicro
0

Det finns kameror med den funktionen men vanligast är att man tar ett par axponeringar med olika exxponeringsvärde och lägger ihop dem i ett program som ex. photomatix.

MadsG
0

Kanske man kan använda dubbelexponering med olika värden.

Inkanyezi
0

Nej dubbelexponering funkar inte, men man kan använda vanliga redigeringsprogram och lägga ihop exponeringar och måla fram det man vill. HDR-program gör en hel del av den hanteringen automagiskt.

Monky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att jag hittade den här tråden!

Jag gjorde själv mitt eget första försök idag på HDR! Tyckte det passade perfekt efter regnovädret idag när molnen såg så häftiga ut.

Använde också Photomatix.

Lynxx
0

#7 - Najs!

/L

felixhaljeskog
0

#0 snyggt för ett första försök tycker jag, dra i spakarna för mycket eller för lite gör man ju som man vill, alla gillar ju olika, kan bli snyggt med för mycket också :)
men säger som #2 att försök att inte få med haloeffekter, gjorde själv samma misstag i början, fast fick dock med Mycket mer gloria så det vart ganska uselt hehe.
Men annars tycker jag den e fin, fin HDR !

#7 Gillar även denna, gillar att taken e lite lysande och att du fått med molnen :)