fEE, hjälp!
Kom nyss hem med min nya kamera (D7000), försöker att använda mitt nikkor 50mm f1,8 men får bara felmeddelandet "fEE", även när jag har på f22 när jag kopplar i objektivet. Vad gör jag fel? :c Det går att fota på f22 men inte på någonting annat.
Vilket 50/1,8 är det fråga om?
Är det AF-varianten och inte det nya AF-S eller nån gammal AI-variant måste objektivets bländarring vara ställd på f/22 och gärna låst i det läget. Du menar att det bara visar fEE på skärmen, även då du har bländarringen i det läget?
I så fall kan det vara fråga om löskontakt också mellan kamera och objektiv. Prova rickla lite på objektivet eller ta bort det och putsa kontakterna på objektivet. Funkar det inte sen heller så vet jag inte vad det kan vara för fel…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Det är ett AF, låst på f22 (det går ej att låsa på annat). När jag har bländarringen i det läget så står det f1,8 och det går att fota, MEN så fort jag vrider den liiite så blir det fEE.
Det låter som allt är som det ska. Bländarringen ska vara på f/22, hela tiden, för du styr bländaren helt och hållet via kameran. Ratta inställningsratten till A-läget och ratta med högerhandens tumme eller pekfinger, så ser du att bländaren ändras på skärmen. Men ljusmätningen måste vara aktiverad då du gör det, aktivera den genom att kort trycka ner avtryckaren till hälften.
För information: Så fort du skruvar fast objektivet på kameran ställer kameran in största bländaren, d.v.s. f/1,8, även fast bländarringen på objektivet står på f/22. Det är därför sökarbilden är så ljus som den är, och skärpedjupet är kort när du tittar genom sökaren. Skulle objektivet på riktigt vara inställt på f/22 när du ser genom sökaren skulle du se en väldigt mycket mörkare bild med mycket stort skärpedjup.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Ah, klantigt av mig!
Tack!