Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1854 ggr
[Doglovers]
0

Kritik (M) Landskap i dimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Skulle vilja ha lite kritik på den här bilden som jag tog härom dagen när solen var på väg ner och dimman kom.

Inkanyezi
0

Den sitter som en smäck, men jag tror att den mår bra av att riktas upp pyttelite.

uffelarsen
0

Ja du , vad skall man säga om en sådan här bild?  Det gläder mig enormt att se hur mycket du har utvecklats i ditt fotograferande. Detta är en typisk "vägghängare" dvs riktigt bra! Det blir liksom inte bättre än så här.

LFCFredda
0

Håller med #1 och #2, jättebra bild. Endast en uppriktning av fotot och du har ett foto att hänga upp i vardagsrummet.

Härliga färger och bra exponering. Siluetterna gör sig verkligen bra framför den brandgula himlen. Dimman gör bilden magisk och lite trollsk. Gräset i förgrunden gör att det blir djup i bilden.

Grattis till en kanonbild.

Ove555
1

#0 Bilden är väldigt vacker. Men är det de naturliga färgerna , eller är bildens vackra färger m. m ett kosmetiskt resultat efter en bildredigering?

JazzBass
0

Supersnyggt!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fint som snus, dimman gör bilden till en kanonbild!;)

Schnauzertik
0

Bara att instämma, helbra.

Värd för Pensionärer

[Doglovers]
0

Tack så jätte mycket för era fina kommentarer. Jag blir osäker på mej själv när ni tipsar om att bilden behöver riktas upp lite. Jag ser inte det. Men jag ska titta lite mer på orginalbilden när jag är lite piggare.

Vad lite dimma kan åstadkomma.

#2 Tack ska du ha. Jag har ju en alldeles förträfflig "Mentor"Flört

uffelarsen
0

#8  Jag har tiitat på bilden ett antal ggr nu och jag tycker inte mig se ett behov för upprätning av bilden, för mig är den helt 100%, om man eventuellt rätar upp den det lilla som vi då pratar om, då blir den för mig lite för arrangerad/stel , men sådant är som vanligt en smaksakGlad.

Det är du som tar bilderna som är duktig, din "mentor" bara ger dig lite tips på vägenFlört .

[Doglovers]
0

#9 Tack Uffe. Jag höll på att bli snurrig. Jag ser inte att den är sned. Kanske min syn, tänkte jag. Bilden är tagen i kohagen med Kilsbergen bakom.

Många goda tips och råd med andra ordSkrattande

uffelarsen
0

Om man nu vill ha den synbart rak, så talar vi om ca 1grad motsols, men som sagt jag gillar den som den är.Glad

[Doglovers]
0

Okey Uffe. Då går jag efter det. Jätte kul att så många gillar bilden. Den blir nog en förstorning

uffelarsen
0

#12 Klart du skall göra en förstoring på den, och din älgkalv hade definitivt också blivit bra på en vägg.

Emaljoh4
0

Undrar också som Ove! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Doglovers]
0

Jag har plockat bort några ledningar som syntes mellan träden och redigerat färgen pytte pytte lite. Om jag hinner ska jag sätta in orginal bilden.

majlar
0

Superdupersnygg. Vilka vackra färger.

[Doglovers]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är orginalet. Det enda jag gjort är att minska det.

#16 Tack ska du ha majlarSkrattande

Ove555
1

Det är ju fantastiskt bra då. Har själv sett när dimman har legat på liknande sätt och tänkt att det här skulle jag vilja fotografera, men så fint som på det här fotot har jag nog aldrig sett

Lynxx
0

Najs! Glad

Jag skulle åxå vilja ha den vriden moturs - allt lutar åt höger f.n.

/L

[Doglovers]
0

#18 Jaa du, jag var på rätt plats vid rätt tidpunkt så att sägaSkrattande

#19 Jag får allt se över det där. I alla fall om jag ska göra en förstoring. Det går ju inte att titta snett på bilden. Då får man ju ont i nacken hahaha.Skrattande

Ylva-Li
0

Håller med övriga! Helt otroligt fin bild!!Skrattande

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Lillfjanten]
0

jättefin bild, men jag gillar originalet bäst då den ser naturligare ut i färgerna.

[Doglovers]
0

#21 Tack ska du ha :-)) #22 det är lite som att måla, det här med fotografering. En konst form. Man målar med kamera i stället för pensel. Och använder redigering program för att få ett resultat som jag vill ha det. Det är det som är så inspirerande, när man får olika människors syn på ett fotografi. Så tack så jätte mycket för din kommentar :-))

[Lillfjanten]
0

#23 som konst är den "målade" bilden underbar, men jag älskar bilder som har alla detaljer, färg och sånt man suddar bort annars som ledningar ex.vis. ser fram emot fler naturbilder!

[Doglovers]
0

#24. Men så mycket redigering är det ju inte så det är iögonfallande.? Hade man låtit kablarna hänga kvar hade dom dragit till sej blicken och jag tyckte det var ett störnings moment :-))

uffelarsen
0

Som jag har skrivit ett antal ggr innan, det ÄR den som tar bilden avgör hur bilden skall se ut, Många vill jämföra fotografin med typ målarkonst, då är frågan, hur många ifrågasätter konstverket , vilka penslar som har använts till målningen, fabrikat av färg, varför konstnären har valt just detta motivet , tror ni att en som målar av ett låt oss säga naturmotiv skulle ta med "störande" detaljer , nja jag är väldigt tveksam till det i varjefall . Titta på bilden , är den fin? har den stämmning, är ljuset bra? osv, blir den mindre bra av att man tar tagit bort störande element? som betraktaren inte ens visste fanns. Njut av en bra bild istället!  Vill se den som vågarifrågasätta en kvinna som gör sig fin inför tex en fest , blir hon (förhoppningsvis)Skrattande vackrare eller är hon en förvanskad "rugguggla" som ger en alltför falsk bild av verkligheten?

Din bild hör till en av dom bästa jag har sett under lång tid, och jag vill fortfarande inte ändra på den 1 gradiga motsolslutningen Skrattande

/Uffe

Tillägg: Jag menade inte att ha en taskig ton som man kanske kunna få intryck av min inledande börjanSkrattande det är bara mitt dåliga sätt att inte kunna skriva ner som jag menar.

Schnauzertik
0

Alla får naturligtvis ha sina åsiktet men de tillfällen jag kan se när man vill ha en garanterat oredigerad bild är väl för dokumetation typ i en polisutredning som bevis och liknande (därför finns det numera digitalkort som bara går att skriva ner en gång till)

En bild i ett dagstidningsreportage hamnar någonstans emellan, den bör återge verkligheten men annars är viss redigering tillåten.

Foto i andra sammanhang är att betrakta som någon form av konstverk, där konstnärlig frihet bör gälla. En bild blir inte sämre för att man efterbehandlar den snarare tvärtom.

Och för mig är din slutbild bra men för orginalet skulle jag genast störa mig på ledningarna.

Värd för Pensionärer

[Doglovers]
0

Tack Uffe. Det du skriver stämmer faktiskt mycket välSkrattande Och jag ska inte mixtra med lutningenObestämd Och jag är så himla glad för alla fina kommentarer jag fått på den här bilden. Just nu i skrivande stund är det 399 som varit inne och läst i tråden. Tack allihopGlad Jag hade aldrig väntat mej en sån fin reaktion på bilden. Jag har även satt in den på "fotosidan" och Ipernity och fick även där många som kikatGlad

#27 Tack så jätte mycket för din kommentarSkrattande

bapsan
0

Ett super snyggt foto Anette, bara att garatulera!

[Doglovers]
0

Tack så väldans mycket Babsan :0))