Kamera fråga
Jag har en Nikon D70 och ett start objektiv på 55-70mm.
Men jag tycker att mina bilder blir världelösa med tanke på att andra med samma kamera har fått otroliga bilder!
Kan detta bero på objektivet? Vilket är bäst till Nikon D70?
Tacksam för svar !
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle rekomendera Tamron 90/2.8 Macro :)
Sådana här saker kan lika gärna bero på att de andra är suveräna på att laborera i photoshop och liknande och skapar underverk med i grund och botten tråkiga men bra bilder. :)
Är en Nikon 70-300 mm 1:4-5.6G bra?
/Nicole

#3 Bra till vad?
Bra är ett värdeomdöme, och kameror och objektiv är verktyg som har vissa egenskaper, men för att fästa ett värdeomdöme på egenskaperna måste man nog veta vad du har tänkt använda dem till. Visst duger alla objektiv till att ta bilder, men det är ju lite olika vad vi fotograferar och vad olika objektiv passar till.
TS: Kan du inte lägga in en eller att par bilder där du förklarar vad du tycker är "värdelöst" med just de bilderna?
Det kan ju vara något så simpelt som en inställningssak på kameran.
Har du någon kompis du kan få låna ett annnat objektiv av för att utesluta att det är fel på objektivet??
Jag har ett Nikon 70-200 som jag är jättenöjd med. Det är ju dock ett zoomebjektiv, så man kommer aldrig närmre än ca 2 meter från det man fotar…
#6 jag tycker först och främst att bilden är jättefin!
Att zooma in hundar kräver nog nästan ett 300 objektiv så jag skulle spåna vidare på det när du nu redan börjat kolla på det.
T,es så går mitt yrkesliv ut på att fota hästar som ju är rejält större än hundar och på stora internationella utomhusbanor i banhoppning klarar jag mig inte med 70-200 som ibland även är ett problem på ponnyfälttävlan pga av ministorleken på hästarna.
Håller med #7 Jättefin bild. Fin blick!!
Funderar dock lite på om fokus hamnt rätt? Verkar ligga under "hakan på hunden och därmed inte ge önskad skärpa. Kan det vara det som är problemet??
Lite svårt att veta eftersom du inte förklarade närmre vad du inte var nöjd med när du bifogade bilden. 
Eller kanske gjorde du det när du sa att du inte kunde zooma mer än du gjort?
#7 det var ju ett 300 jag skrev eller? :P #8 jag tycker mina bilder får sån tråkig färg, oavsätt väder, ljus osv. Jag har noll koll på det där med inställningar. Har ingen kompis som kan det heller. Jag har på typ standarden. Några tips? :P
/Nicole

Bilden av hunden har en blågrå ton över sig, och den mörka pälsen förefaller i mina ögon lite väl ljus. När man tar en hund med dominerande svart i pälsen, och den fyller en stor del av bilden i mitten, så kommer kameran att mäta det mörka och försöka göra det medelgrått. Det blir mer exponerat än det borde vara för att få rätt ton.
Samtidigt blir allt annat i bilden ljusare än det borde.
Det finns en inställning i kameran för vitbalans. Vanligen, och alltid när man använder Auto, kommer vitbalansen att vara "automatisk", AWB. Det blir bra i solsken, men i stort sett aldrig annars. Man kan strängt taget lika gärna ställa vitbalansen på solsken, för det blir samma resultat, eller möjligen bättre.
Men om man ställer vitbalansen efter ljuset som råder, så blir färgerna bättre. Det är en av de saker som man kan lära sig och som kan göra bilderna bättre. Det kanske hade blivit bättre om vitbalansen hade ställts på "öppen skugga", men man kan också mäta upp en egen vitbalans; det står i instruktionsboken hur man gör. Det svåraste är att hitta en bra referens för vitt för att mäta ljusets färg.
Att hunden är mörk och gör hela bilden för ljus kan man fixa i kameran innan man knäpper genom att dra på det lilla hjulet invid slutarknappen om kameran är inställd på P i stället för Auto. Jag tror att man måste slå över till P för att kunna ställa Vitbalans också, och kanske måste man trycka på den lilla knappen märkt +/- för att det ska bli kompensation och inte bara ändring av slutare och bländare kopplat. Om man drar kompensationen ett steg mot minus eller lite mer, när så här mycket svart finns i mitten av sökarbilden, så blir bilden bättre exponerad, och det svarta blir svart. Man ser i sökaren att kompensationen står på minus när man har ställt in den rätt för att få svart hund svart.
Jag har mixtrat lite med bilden för att visa hur det skulle kunna bli ungefär. Det blir bättre om man gör det från början i kameran. Jag tog Vitbalans från det grå invid nosen på hunden, och så mörkade jag ner bilden motsvarande en kompensation av ungefär minus ett (-1). Jag tycker att pälsen får bättre ton. Det är en blandljussituation, med blått ljus från himlen uppifrån och rött ljus som reflekteras från en vägg till höger av lågt stående sol, strax före klockan sex på eftermiddagen i mitten av april. Därför blir det lite rött i sånt som egentligen är vitt, som fönsterramen i bakgrunden, och det är också rött reflekterat i glansen i hundens vänstra kind (höger i bild).
Det handlar om att lära sig dels vad man kan vänta sig av olika ljusförhållanden, men också att använda kamerans inställningar optimalt för ljuset som råder och motivet. En svart hund behäver kompensation mot minus när man tar på nära håll för att bli svart på bilden, och färgen på ljuset varierar under dagen och beroende på om man tar i skugga, och färgen påverkas också av reflexer, som här ifrån hus till höger.