Tålde inte regnet
Var ute och fotograferade i regnet lite grann i dag. När jag kom hem och skulle titta på bilderna så fungerar inte kamerans bildvisning och den uppför sig lite konstigt för övrigt också, när jag ändrar inställningar på den. Det är ju konstigt för 40d är ju vädertätad, iofs är inte objektivet vädertätat. Vet inte hur jag ska göra nu, om jag ska försöka få tag på ett bra 40d kamerahus eller om jag ska köpa en d7000 som jag funderat på. Eller om det finns något att göra åt min nu vattenskadade 40d?
Ta ur batteriet så fort som möjligt och sätt kameran på tork ett par dagar. Har du tur kan det hjälpa.
Har både tatt ur batteriet och tatt bort objektivet samt satt kamerahuset under en stark lampa som värmer bra.
Har du tur är det bara kondens i kameran som ställt till det och då kan den eventuellt fungera när den är torr.
Gör den inte det är det nog ganska kört. Vattenskadad elektronik innebär i princip att allt måste bytas eftersom det är näst intill omöjligt att lokalisera en sådan skada i dagens minimala teknik. Vilket betyder att det ofta är billigare att köpa en begagnad kamera i samma skick som innan vattenskadan.
Om kameran blir blöt med otätt objektiv kan vattnet med hjälp av kappilärkraften sugas in i kamerahuset i objektivets fäste.
Det ser ut som jag hade tur den här gången. Kände på kameran nu efter att den legat med öppen batterilucka och bortaget objektiv under en 500 watts lampa ca en timme, kameran är varm, och nu fungerar bildvisningen igen och den verkar uppföra sig ok för övrigt också
Men jag tror jag har hört någon säga att om man har haft kameran ute i kyla så hjälper det att lägga kameran i en tät plastpåse och knyta igen den för att skydda kameran mot kondens. Undrar om det stämmer?
Lägga ner den i den kalla kameraväskan och låta den tina upp långsamt har jag hört och kört med vintertid. Fungerade med D90n i vintras… 
Ska se om jag under kvällen kan komma ihåg vart jag läste det bara…

- Kondens i en kamera, när den är kall, kommer av att luften omkring den innehåller vatten, och att vatten kondenseras på kalla ytor.
- - Kall luft har liten förmåga att innehålla vatten, så kall luft är i regel torrare än varm luft. Inte så att den relativa fuktigheten är lägre, utan den absoluta mängden vatten i kall luft är vanligen mindre.
- - När kameran är ute i kyla blir den kall. Den kalla luften ute innehåller inte mycket vatten. Om man lägger ner kameran i en plastpåse medan man fortfarande är ute, kommer inte mycket vatten att finnas i luften i plastpåsen, eftersom kall luft inte kan hålla särskilt mycket vatten.
- - Inneluften, också vid låg relativ fuktighet, innehåller mycket vatten jämfört med kall uteluft. Om man tar in kameran som är kall utifrån, kommer vattnet i inneluften att sätta av sig på kameran om den är oskyddad.
- - Kameran som ligger i en stängd plastpåse drar inte åt sig vatten från inneluften, utan eventuell kondens sätter sig utanpå påsen, och kameran är skyddad och hinner värmas upp så att den inte drar till sig vatten om man väntar en timme med att ta ur den ur påsen.
Allt det där handlar om låga temperaturer, som när det är vinter. Det har ingen bäring på fukt när det regnar på sommaren. Vid sommar- och höstregn är uteluften fuktig, och man vinner inget på att stoppa kameran i plastpåse om man redan har fått vatten på den.
"Vädertätning" på D40 är en överdrift. Det handlar bara om gummi vid batterifack och porten för anslutningar, inget mer.
Det är som #7 säger, när det regnar är det blöt luft som kommer in i kameran och skadan är redan skedd.
På vintern är det möjligt att plastpåse fungerar. Alternativ värma den sakta genom att lägga den i kameraväskan som också varit ute i kylan och ställa hela paketet på ett svalt ställe.
#7 Ok, och om man tar in kameran oskyddad utifrån kylan och inte kameran är riktigt tät då så blir alltså kameran fuktig inuti(av den fuktigare inomhusluften), så det är därför den täta plastpåsen skyddar kameran bra. Tack för den upplysningen
Visst stämmer det. Men det är för att skydda kameran mot den kondensen som bildas på kameran när den varma fuktiga luften inomhus kondenserar på den kalla kameran.
Missade visst lite andra svar :)