Telezoom-objektiv till Sony alpha450?
Hej!
Jag undrar om det här telezoom-objektivet är av "bra" kvalitet för att fota sport m.m med? http://www.elgiganten.se/product/foto-video/tillbehor-systemkamera/HAMA300077/sigma-objektiv-70-300mm-sony
Eller om ni vet något annat telezoom-objektiv som passar till en
Sony alpha450 som också är inom en "budjet" på 2000 ?
Tack på förhand!
Ni får gärna ge tips på andra sorters objektiv som kanske passar bättre :)
Tack!
Beror på hur ljusförhållandet är. Ska du t.ex. fota fotboll utomhus går det bra, men ska du fota hästsport i ett mörkt ridhus är ett objektiv med större bländare att föredra.
Jag kommer nog att fota lite överallt. Men du kanske har något tips på ett annat objektiv som passar?
Tack för svaret :)
Ett tips är att kolla på Blocket/Tradera om du hittar ett gammla Minolta objektiv i Beercan serien som 70-210 f4, har själv provat det och det är ruskitg bra…Men till ridhus är det kanske inte så bra…
Po…
Håller med föregående mitt minolta 70-210 f4 är grymt bra för det priset, tror jag betalade ca 1700 för 3 år sen. Fokusen tar rätt lång tid på sig så tappar man fokus kan det ta ett tag att komma tillbaka men bildkvalitén får man nog lägga ganska många tusen lappar för att komma i närheten med ett nytt objektiv.
Tror inte du blir besviken om du köper ett, mitt kommer inte säljas någonsin.
/Mattias
Ok tack så mycket. Vet någon av er om det finns något objektiv som kan fungera bra både i ridhus och utomhus?
Tack!

Om du verkligen menar allvar med att fotografera inomhus, så bör du också gradera upp ditt kamerahus. Det finns objekrtiv som är lämpliga, till och med en telezoom, men inte billig.
Den här är en bra glugg till att ta i ridhus, men det bästa kamerahuset till en sån är α900. Om man ska ha cropformat är det α580 som för tillfället är bäst, men det kommer nya kameror snart som är ännu bättre.
Om man ska vara krass, så finns egentligen inte ett zoomobjektiv som kan göra din kamera bra till att fotografera inne i ridhus, men det finns objektiv med fast brännvidd. Det billigaste är 50 mm, som faktiskt är en rätt bra brännvidd för att ta hästar inomhus. Det finns också längre brännvidder med hög ljusstyrka, någon av dem ganska billig, men utan AF.
Jag har tyvärr inte tillräckligt med pengar för att gradera upp mitt kamerahus också men om det finns något objektiv som fungerar i ridhus som är upplyst? det behöver inte vara ett telezoom-objektiv.

den 50 mm wom jag pekade på fungerar bra. Det finns också ett Samyang 85 mm 1,4 som inte har AF, men som är mycket bra.
Ok skulle du kunna kanske skriva en länk till Samyang 85mm 1,4 så skulle det vara kul. Om du hinner det vill säga. Jag bryr mig inte så jättemycket om AF ändå :P
Tack.
Här har du Samyang till Sony: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=85mmS
Tack :)