Tilt shift
Jag TROR att det heter tilt shift, det får tex en bil att se ut som en leksaksbil eller hur man ska förklara?
Iallafall, hur får man till den här effkten, är det nått objektiv eller redigerar man fokus o skärpa på datan?
Normalt sett så får du det genom att använda en 5x4-kamera.
Japp, det är tilt-shift du menar. De objektiven är alla manuella och ganska rejält dyra. Är man inte så noga med bildkvaliteten så har lensbaby ett antal förmånligare produkter som gör just det här, till exempel deras "Composer". Är man händig kan man också tillverka ett eget tilt/shift av ett gammalt ljusstarkt manuellt objektiv och lite andra tillbehör. Googla om du är intresserad.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vill man inte köpa ett dyrt objektiv kan man få fram effekten ganska bra i ett redigeringsprogram också
Tillt shift objektiv ja. Sen finns det t.ex en site där du kan ladda upp en bild och få den konverterad.
Man kan också simulera det i PS elements
http://www.digitalphotoguide.net/post-production/simulated-tilt-shift-using-photoshop-elements/
Värd för Pensionärer
Jag brukar också göra i photoshop! Det är faktiskt hur enkelt som helst. Bifogar en liten bild föreställande hustak i Visby som jag nyss gjorde effekten på. Man kanske inte ser det så bra, men man får lite den känslan iallafall. :)
Använde http://www.tiltshiftphotography.net/photoshop-tutorial.php som guide.
Nobody tosses a dwarf.

Jag har skaffat en tiltadapter till min kamera. Det funkar när man har spegellös kamera, eftersom det går att använda objektiv för spegelreflexkameror, och de behöver någonting emellan kamerahus och objektiv för att hamna på rätt avstånd.
Tiltadaptern kan användas för att tillämpa Scheimpflug-principen, så att man kan lägga skärpan utefter ett valfritt plan. Om man till exempel tar en bild på en äng, så kan man ha de allra närmsta blommorna helt skarpa och resten av ängen också, även med stor bländaröppning.
Effekten kan inte simuleras med bildbehandling, men man kan stacka bilder för att öka skärpedjupet, vilket är en mer komplicerad process. Med tilt kan man få skärpan lagd precis där man vill ha den, förutsatt att det är utefter ett någorlunda linjärt plan.
Bilden här nedanför tog jag på prov, den första jag har gjort med adaptern, av min bokhylla, där jag avsåg att lägga skärpan utefter bokryggarna. Tiltningen på bilden är ungefär tre grader. Maximal tilt med den här adaptern är åtta grader. Man kan så klart använda den för att göra det som vanligen brukar visas som "tilteffekt", att tilta tvärtom, åt fel håll.
Den här bilden har jag fejkat i Photoshop Elements. Klicka på länken om du vill veta hur jag gjorde.
#9 Det är samma guide som jag använt, men jag har anpassat min till det billigare Elements.

tack alla! :D