Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 791 ggr
Jojsan
0

Tips på nytt kamerahus

Jag har börjat fundera på att skaffa ett nytt kamerahus och skulle gärna få lite tips på några. För tillfället har jag en Nikon D60 som jag haft i 2 ½ år, vill alltså uppgradera mig från den.

Det ska vara en Nikon och den ska ha möjlighet att filma. Jag har kollat lite på D300s men skulle vilja ha exempel på fler hus i ungefär samma nivå och prisklass att jämföra med, och gärna höra era åsikter?

Tack på förhand!

Moalinn
0

Något billigare är ju Nikon D5000/D5100. Sen finns även D7000 som är ganska ny och den har även jag. Vet däremot inte hur högt du kan gå och sånt, jag har inte så mycket koll på dom lite "mer" kamerorna så det får någon annan ta. Men en D7000 rekomenderar jag starkt, det kommer jag kunna ha i flera år och lite till så länge jag fixar nya objektiv. Men som sagt, vet inte så mycket om dom som har "mer" och som är dyrare utan D300s är så långt jag vet. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Majsbecka
0

Nu var det några år sedan jag uppdaterade mitt kamerahus men jag stod i ungefär samma funderingar som du står i. Jag hade en D40 (hade haft den i 2-3 år) som jag kände att jag hade växt ur, kollade på en D300s men tyckte den var för dyr och när jag var riktigt ärlig med mig själv så erkände jag att jag inte behövde alla dess funktioner. Jag uppdaterade mig till en D90 som faktiskt är alldeles lagom för mig, och den har filmfunktion!

Har ingen riktig koll på kamerahusen nu, dess funktioner eller prisklassen riktigt. Men jag vet att hoppet från D60 till D300s är väldigt stort. Så om du är intresserad av en riktig proffskamera så ska du nog satsa kanske på det, har hört en massa bra om den. Annars rekomenderar jag starkt en D90 (eller liknande) om du är mer åt "Fota lite vardag och några riktiga jobb"-hållet. Hoppas jag har varit till hjälp för dig och lycka till med kameraköpet!

Jojsan
0

D7000 kostar nästan lika mycket som en d300s, bara några tusenlappar som skiljer så då känner jag mig mer inne på d300s, om inte d7000 har något speciellt som inte den andra har.. D90 har jag faktiskt funderat på och den kostar ju bara hälften så mycket som d300s. Men sen tänker jag, när jag ändå ska köpa ett nytt kanske det är lika att köpa ett aningen dyrare så det tar längre tid innan jag känner att jag vill uppdatera mig igen? det känns inte som att det är så mycket som skiljer d60 från d90, men då vet jag inte så himla mycket om d90. #2 du säger att det är ett stort hopp från d60 till d300s, hur exakt menar du då?

Moalinn
0

Jag hoppade från D60 som jag hade haft i ett år till D7000 och det var ett stort hopp för mig där också. Mycket mer funktioner och en mycket mer avancerad kamera. Men min kompis hoppade från D60 till D300s och hon sa att det var ett stort hopp men värt det men hon har även haft mycket problem med den kameran (nej, jag säger inte att alla kameror har problem). Det är ingen stor skillnad på dom kamerorna i den prisklassen egentligen. Åk och känn på dom, har aldrig testat en D300s men den kanske känns klumpigare än en tex D7000, och en D90 är ju mindre än en D300s så det beror ju på också vad som ligger bäst i handen och vad som känns bäst för dig :)

Fast, hade jag stått i ditt läge hade jag tagit en tex. D7000 och sedan lägga undan dom pengarna som kunde blivit till en D300s och sparat till ett nytt objektiv. Vet dock inte vilka objektiv du har och inte men så skulle jag gjort iaf.

här är en bra sida som jämnför D300s och D7000.

sen orkaar jag inte leta upp skillnaden mellan D300s och D90 för det är jag inte direkt jätteintresserad av. Några tips
1. kolla runt på internet och jämnför kamerorna och se vilken som känns mest lockande.
2. åk och känn på kamerorna.

lycka till och hoppas du hittar den kamera du söker! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jojsan
0

Glömde bort att jag inte svarat här..

Har läst mycket nu på skillnader mellan d7000 och d300s och d7000 verkar ha det jag behöver. Det var inga större skillnader mellan dem faktiskt. Tack för alll hjälp! Det kommer troligen bli en d7000! :)