Förslag på objektiv?
Fick dödsdomen på mitt sigma telezoom 70-300 mm idag till min sony, troligen motorn som pajat så det är dags att köpa nytt. Antingen ett likadant eller något annat. Så söker nu förslag på ett bra objektiv till en sony a300 som måse vara minst upp till 300 mm.
Max pris är 3000, tror ju inte det finns mycket att hurra för men man måste ju alltid titta runt. :)
Det sitter ingen motor i det objektivet….Jag misstänker att du menar att det knorrar ganska bra när du startar och stänger av det?? Är det så, så är det en kugge i objektivet. Jag har haft samma problem med min a200 och 70-300….Prova ett annat objektiv för att se om det försvinner..
Något bra tips på ett nytt objektiv för 3000:- har jag inget…
Po…
1#: mannen på expert sa att de satt ngn motor i den och att det kostar mer att laga än att köpa nytt. Det knorrar/vibrerar när jag startar och stänger av ja. Men mitt kit objektiv till kameran är det inget, utan e helt normal så alltså fel på objektivet. Vet du då om det är lätt att laga elr om jag ska köpa nytt?
Enligt Cyberphoto.se så finns det ett Sigma 50-200/4-5,6 för 2.295 kr till Sony.
Sen finns det ett Sony AF 75-300/4,5-5,6 som jag uppfattar är utan bildstabilisering (men är inte så bra på Sonyobjektiv och dess beteckningar så inte säker) för drygt 2.700 kr.
Sigma AF 70-300/4-5,6 DG OS (med bildstabilisering) får du för strax under 3.800 kr (jag vet, över din budget men mest så du vet vad det skiljer… en dryg tusenlapp till från att inte ha stabilisering till att få det). Har fått betyget "Toppklass" på Cyberphoto (där betygen sätts inom resp prisklasser och objektivtyper, så Toppklass på ett 4.000 kr objektiv är inte samma som "Toppklass" för ett 50.000 kr objektiv så att man inte tror det.
mvh Martin
Jag tror trådskaparens kamera har bildstabilisering i huset så det borde inte vara nåt problem med ostabiliserade objektiv. Vet inte vad det tillför om också objektivet är stabiliserat, men åtminstone är sigmas stabiliserade version av 70-300 klart bättre optiskt sett än den billiga versionen som fås för drygt en tusenlapp, så den är nog ett hyfsat val i vilket fall som helst. Men jag skulle troligtvis ändå köra på ett originalobjektiv från sony. Vet dock inget om hur bra dessa två som Martin listar är…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Autofokus med kuggväxlar är alltid ganska känsliga, och de kan lätt skadas.
Sonys objektiv med inbyggd motor av typ SAM (Silent Autofocus Motor) är mer robusta, på samma sätt som Canons USM. De har inte någon kuggväxel, och de tar inte skada av om man petar på fokuseringsinställningen när de står i autofokusläge. Flera av de fristående objektiven har svagheten att de lätt kan gå sönder om man råkar vrida manuellt när AF är inkopplat. Det mest slående exemplet är Tamron 70-300 där bruksanvisningen säger att man inte får ta av och sätta på motljusskyddet utan att ställa om till MF.
Så för Sony är det bäst att välja objektiv med beteckningen SAM. Om man tar främmande objektiv är beteckningen hos Sigma HSM. Tamrons motsvarande har beteckningen PZD.
2# Detta är kanske lite överkurs, men mitt objektiv 70-300 dela jag och plocka dort den kuggen eller autofokus stången ur mitt objektiv så det blev manuell fokus på det istället…(Var tvungen att prova, inget jag rekomenderar)
En sak du kan tänka på är att Sony inte behöver bildstabilisering i objektiven, det finns i husen…
Är det detta objektiv 70-300mm f4-56 DG som du har så sitter det ingen motor i det..
Så mitt tips är att köp hellre nytt än som att laga det. Det har kommit några förslag ovan så kan vara något. Av dom som Martin tipsar om så hade jag valt Sigmas, men det är jag. Gå in på www.dyxum.com och kolla på det..
Po…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era svar.
Kan själv inte plocka isär något och det vågar jag för den delen inte heller. :O Blir att köpa nytt, ska titta och se vad cyberphoto har för utbud men då datorn är knappt kommer jag inte in där.
Men är bara att inse att objektivet har gjort sitt och det är dags att ersätta med ett nytt.

Jag tittade lite på Cyberphoto, och det visar sig att det finns ett par beteckningar till med motorer som är fria från kuggväxlar, SSM från Sony och USD från Tamron.
Den här listan är telezoomar med inbyggd motor av kuggfri typ:
Det är väl bara Sigma 50-200 där som hamnar inom budgeten, men det finns ett lite längre Tamron som inte hamnar så mycket över.
Hittade ett tamron 70-300/4-5,6DI objektiv för 1529. Någon som vet hur det står sig jämfört med ett sigma 70-300 mm telezoom?

#9 Du bör läsa igenom tidigare trådar om det billiga 70-300 från Tamron. Min åsikt är att du inte bör köpa ett sådant. Du har ju redan haft ett objektiv som gick sönder. Vore det inte bättre med ett som går att använda?
Tamrons billiga 70-300 är vad man på hackarspråk kallar BAD - Bad As Designed. Det är just den där kuggväxeln som pajar, och det gör den vid normal användning, när man sätter på och tar av motljusskyddet, om man inte kommer ihåg att varje gång slå över till MF.
10#: Jag har egentligen inte ens råd med ett nytt objektiv men behöver ett nytt objektiv ändå. Så hur bra andra objektiv är så har jag INTE råd.
Hade mer än gärna önskat att jag skulle slippa köpa ett billigt "skit" objektiv igen men då fotograferingen måste forsätta är detta mitt enda val.
#9 Jag har ingen erfarenhet av något av dem, men av de recensioner jag har läst så är Sigmat klart bättre (om det är det med IS du menar).
Jag förstår att man inte alltid har råd till ett bättre objektiv, men frågan är hur viktigt det är att du inom ett par dagar kan fortsätta genom att köpa ett dåligt objejktiv. Det kanske är bättre att vänta 1-2 månader och spara ihop ytterliggare 1500-2000 utöver de första 1500 och köpa ett bättre?
mvh Martin