Foto iFokus

Foto

Etikettläsvärt
Läst 1961 ggr
candyme
2011-08-25 22:57
0

Fotobok

Hej,

Jag skulle vilja ha förslag på bra fotoböcker, alltså böcker med bara bilder som fotografer har tagit.

Förstår ni vad jag menar? :)

/Emma

Martin
2011-08-25 23:48
0

Jag förstår vad du menar.

Är det någon speciell sorts foto du syftar på eller är det rent allmänt?

Är det bara att fotona skall finnas där, eller vill du ha en historia och/eller inställningar till resp foto med också?

Det blir enklare att hitta då.

Jag har själv ett par böcker av fotografen Brutus Östling, med fågelfoto som jag gillar. Dock bara hans bilder och enbart fåglar och i något fall även natur och andra djur.

Sen har jag en jag inte hittar just nu och inte kommer på vad den heter, något i stil med "The Photobook" eller liknande. Kurslitteratur i en distanskurs jag läser. Där är det blandat med bilder, kända och okända från diverse fotografer, både gamla foton och nya och även tagna med olika tekniker. Skall se om jag hittar den och återkommer då med titel.

mvh Martin

Deklol
2011-08-26 11:23
0

Kan också rekommendera böckerna ifrån Brutus Östling. Har bläddrat i samtliga men har även ett signerat exemplar av "De krushuvade och andra pelikaner"

Sen gillar jag även "Animals up close" av Igor Siwanowicz

Inte lika mycket "wildlife" som Brutus Östlings böcker, då Igor plåtat under mycket kontrollerande förhållanden.

Inkanyezi
2011-08-26 13:27
0

Jag går ofta på Myrorna och tittar efter sådana böcker, och det finns en hel del.

Av naturfotografer är det kanske Arne Sucksdorf och Jan Lindblad som jag har skaffat en del, jag gillar Jan Lindblads "Resa till röda fåglar" och "Stenålder och vita indianer", och av Sucksdorf "Ett hem på jorden".

Den fotobok som har gjort störst intryck på mig är W Eugene Smiths bok om Minamata, där kemiföretaget Chisso har förgiftat fisken som folk lever av, så att barn missbildades. Boken är ganska svår att få tag på numera, och jag har förlorat min.

Men det finns massor av böcker, bara man letar, och de står inte nödvändigtvis i hyllor relaterade till foto. De som står där är oftast ganska ointressanta för mig och inaktuella, men de kanske kan ha ett visst värde när man vill veta något om fotografi med äldre teknik.

candyme
2011-08-26 15:30
0

#1 Inget speciellt sorts fotobok utan det är mer allmänt. Om det finns inställningar i boken så ksulle det vara bra också :D

/Emma

candyme
2011-08-26 15:30
0

#3 okej, då ska jag kika på myrorna nästa gång jag far dit :D

/Emma

LFCFredda
2011-08-26 20:00
0

Lånar tråden lite och passar på att tacka för tipset om Brutus Östling. Hans böcker ser verkligen intressanta ut. Har beställt två stycken nu :D.

Ove555
2011-08-26 21:36
0

Om man går på auktioner kan man säkert hitta fotoböcker också om man har tur. Och böcker kan vara väldigt billigt på auktioner, i alla fall har de varit det på flera auktioner jag varit på