Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 746 ggr
LindaKarlstrom
0

Hur fotar du fåglar?

Ja hur gör du för att fota fåglar?

Jag har försökt, men det är ju omöjligt då dom är så små och skygga! Har ett Canon EF 75-300 III F4-5,6 objektiv som jag föröskt fota med.

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lättast är väl ändå på vintern tror jag, då de är hungriga och då är det bara att lägga fram mat och locka fram dem med. :)

Har man bra zoom så kan man ju gömma sig någonstans, en bit ifrån där man lagt fram maten och bara tålmodigt vänta…

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Martin
0

Det finns lite olika knep. De flesta fåglar - rovfåglar framför allt - har väldigt bra syn och är försiktiga. Därför kan det vara svårt att komma gående och smyga sig på dem.

Jag har intervjuat Andreas Kanon (hans hemsida), en natur och fågelfotograf. I intervjun (som du hittar här) ger han lite tips, bland annat att fåglar är mer känsliga för rörelse i sidled än i djup, så det är bättre att smyga rakt mot dem än försöka smyga runt i en cirkel.

Jag var ute och gick i skogen med en tjej och en hund idag, tyvärr inte kameran med mig. Såg en jättesöt ekorre, men även en hel del fåglar. När vi satt stilla och drack lite medhaft kaffe vid en bänk, så efter en stund landade fåglarna runt oss och det var som om de inte "lade märke" till oss. Alltså, ut i naturen. Sätt dig ner i lugn och ro. Man behöver inte maskera sig med nät eller camoflage, bara man är stilla och försöker hålla sina rörelser små så kommer de närmre och närmre.

Och som sedan Anna tipsar om, vissa fåglar (änder, måsar mfl) kan man kanske till och med locka fram med lite bröd eller något annat även på sommaren. Annars är tipset att på vintern fixa ett fågelbord och gömma sig i närheten av det. Tänk bara på att på vintern, om man börjar mata fåglar på ett ställe bör man fortsätta att göra det regelbundet.

mvh Martin

LindaKarlstrom
0

#1, #2. Javisst, vi har ett fågelbord på vintern. Eller tja, våren oxå. Vi sätter upp det på hösten, sen låter vi det sitta kvar tills kärlen släpper så pass mycket att det börjat luta. Enda problemet är att fåglarna här flyger iväg så fort man öppnat dörren och även fast man sitter stilla utomhus i en timme så vågar dom inte komma tillbaka. Men så fort man stängt dörren kommer dom flygandes. Men jag antar, att det är tålamod som gäller ;)

Cavello
0

Jag brukar åka upp till torget och fånga duvorna, måsarna och kråkorna där. Kitobjektivet funkar alldeles utmärkt där. Tele används vid havsfåglar.

PhotoBeccz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar oftast inte göra någonting alls, jag stannar oftast till på en plats där jag ser småfåglar eller dylikt och låter dem komma fram (vilket dom tydligen gör här). Jag försöker alltid vara lugn och inte göra några hastiga rörelser, då flyger dom oftast iväg.

Mvh//Rebecca

Abico
0

Jag var ute idag och såg mängder av små fåglar, alla inom armlängsavstånd. Men så fort jag höjde kameran så började fågeln hoppa fram och tillbaka på grenarna i trädet. Retstickor det är vad dom är, senare när jag gick förbi en fågel brydde jag mig inte om att höja kameran ens och då satt den bara och kollade på mig på mindre än en meters avstånd. -.-'

Kram Hanna

Hanna 

Kattapult
0

#6 Detdär känner jag igen :P. Jag har ett 18-55 mm objektiv. När man har kameran med sig verkar det som om fåglarna vill retas med en :P

Abico
0

#7 - eller hur XD Det är så störigt.
Dumma fåglar -.-

Hanna