Bra bilder med digitalkamera?
Hej! jag är helt nybörjare på dehär med foto, men jag älskar det. Jag har bara en digitalkamera. Går det att ta bra bilder med en sådan? Eller måste man ha en systemkamera?
www.ezmiez.se - Tazz Hoppkaniner
Klart det går att ta bra bilder med en kompaktkamera, dom är minst lika bra som en systemkamera även om systemkameran oftast har mer inställningar. Det är du bakom kameran som tar bilderna, inte kameran (:
En bra början är alltid en kompaktkamera och oftast lättare att förstå än en systemkamera. Så helt klart att det går att ta bra bilder med en kompaktkamera, men du kommer märka med åren att du har utvecklats massor med start på en kompaktkamera, det har jag gjort iaf, ser bilder från 2007 och vill knappt se dom .. :o
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Den här frågan kommer emellanåt upp, och det är inte lätt att ge ett helt klart svar. Många anser att den tekniska kvalitén i vissa avseenden är avgörande för om en bild ska anses "bra", medan en mer avslappad hållning till tekniken ser mer till själva bilden. Det är inte kameran som tar bilden, det är fotografen, och en fotograf som känner begränsningarna och styrkorna hos sitt verktyg och sitt medium kan alltid göra det bästa av det.
I korthet är det så att man inte får bättre bilder för att man skaffar en bättre kamera, men en bättre kamera kan ge bättre egenskaper i vissa tekniska avseenden på bilderna man tar. Det är skillnad på kompaktkameror och systemkameror (alla är digitala), men det är inte de skillnaderna som avgör hur bra bilder man tar. Det viktigaste för fotografen är det som är bakom pannbenet, inte det som är framför.
Så visst går det att ta bra bilder med en kompaktkamera. Det handlar om att kunna se ljuset, att ha känsla för bilden, och kanske också att känna till gränserna för vad verktyget klarar. De gränserna kan flyttas lite grann om man skaffar en systemkamera, men samtidigt finns andra begränsningar som kan göra att man kanske tar färre bilder. En liten och lätt kamera är lätt att ta med sig, och den kan vara mera diskret än en stor svart klump som man täcker ansiktet med.
Det finns massor av exempel på bra bilder tagna med kompaktkamera, så otvetydigt är svaret, det enkla svaret på din fråga: JA! Det går att ta bra bilder.