fotoredigering
Hej! Jag har nu letat överallt efter ett program eller liknande som är gratis där jag snabbt kan redigera mina bilder så de ser lite gamla/slitna/retro ut, är det någon som vet?
jätte tacksam för svar!
// Elice
Det finns även bra program som körs rakt i webbläsaren. Så att man inte behöver installera något.
Min favorit om jag ska fixa till en bild fort från skolans unix-miljö:
http://pixlr.com/editor/
Finns även lite färdiga effekter att leka med:
http://pixlr.com/o-matic/
Felix vilken bra länk! Tackar!
Det är ju bra att det kommer allt fler alternativ för oss som inte använder Microsofts produkter
Gimp går att köra på flera olika plattformar, därför rekommenderar jag vanligen den. Gimp kräver dock installation vilket pixlr inte verkar göra 
/Désirée
Det är otroligt imponerande vad kravfullt pixlr är. Det är flash så det behöver inte installeras. Det klarar inte av riktigt tunga redigeringar med riktigt tunga filer. Men för att snabbt fixa till en bild är det toppen!
#5 Jag ska testa pixlr framöver 
/Désirée
Kan man fixa RAW bilder i pixlr?
Nej, det kan man inte
Det finns även en prova-på version av Photoshop CS5, 30 dagars trial. Kostar ingenting att prova.
Har du dessutom CSN-kort får du upp till 80% rabatt av PS CS5 om du skulle fastna för det och vilja köpa det.
Samma gäller Photoshop Elements som även är billigare.
Camera RAW är ett fint plugin till Photoshop som gör att du kan redigera RAW-filer och spara ut dom som t ex JPEG och TIFF.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
TS frågade efter ett gratisprogram. Varken CS5 eller Elements är gratis. CS5 är det dyraste redigeringsprogrammet som finns. Tror TS vill ha ett program som går att använda även efter 30 dagar.
Tack för alla svar! Jag är mest ute efter att redigera lite bilder som jag ska rama in och vill ha samma effekt på dem, vilket är svårt att få när man redigerar dem en och en.. Men ska kolla lite på vad folk har rekomenderat här! :D
"Det finns även en prova-på version av Photoshop CS5, 30 dagars trial. Kostar ingenting att prova."
"30 dagars trial."
"Kostar ingenting att prova."
Säg till om jag behöver förtydliga mer. Jag tror dock TS förstod 
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
#12 Suck…..
Eftersom du bara är ute efter att redigera lite bilder för att rama in och få samma effekt så behövs inte Photoshop CS5. Det blir lite som att slå ihjäl en mygga med en slägga.
Det finns en hel del program om du söker som ger olika effekter och där du kan fixa serier av bilder på samma gång. Pixlr var faktiskt riktigt enkelt och gav en hel del kul effekter. Annars finns som DesK sa en mängd plugins för Gimp med olika effekter och det är ett program som inte kostar något.
Tack! :)
#3 Precis vad jag sökte! Tack så mycket Felix:D