big brother aka duva
Fick glad överraskning när jag kastade ut blicken genom fönstret.
Duvan, var sång, jag så många gånger irriterat mig på bor i trädet utanför! Mitt i synen! Jag har aldrig sett boet förr, men nu när det spöregnar syns det väldigt tydlig.
Hoppas att löven inte täcker helt även när det inte regnar, gör dem inte det ska jag övervaka duvan 24 timmar om dygnet.
Ingen höjdarbild pga iso 800 på pentax k100, 300mm och 1/20dels slutartid. Får hoppas det blir lite ljusar imorgon.
Varför liggar den hela dagarna. Den kan väl inte ruva så här års?
Enligt wikipedia så lägger de två omgångar ägg så den ruvar säkert.
Den kan ruva nu, även om det skulle innebära att det är väldigt ovanligt. Det är en ringduva (bra foton för övrigt!).
Enligt Wikipedia finns det dokumenterade fall med ringduvor som lagt ägg så tidigt som 20 mars och så sent som 21 augusti. Ruvningstiden är knappt 3 veckor, och normalt får en ringduva minst två kullar per år men är födotillgången god (vilket den oftast är) så kan det bli ända upp till fem kullar. Normal häckningstid är 21 april till 18 juni.
Det är inte heller säkert att duvan ligger på ägg, men om den aldrig lämnar boet är det troligen ägg där.
mvh Martin
Hoppas hoppas hoppas! Då får man chansen att fota duvungar 
Den måste ligga och ruva på något!
Jag titta till den imorse vid 7:00. Då låg den där. Sen var jag hem och åt lunch vid 12:00, då låg den där. Sen när jag kom hem vi 16:00 låg den där och ligger fortfarande.
Den har legat och glott i 3 dagar nu. Finns väl ingen annan anledning än att den ruvar?
*hoppas*
Följer tråden med intresse. Skall bli kul att se!
mvh Martin
BREAKING NEWS!
Duvan ligger inte i sitt bo! Det är mycket fjädrar i boet som jag inte sett legat där tidigare.
Jag vet inte hur djupt boet är. Kan inte se några ägg eller ungar. Återkommer med vad duvan har för sig. Eventuellt ligger det ungar där och duvan hämtar mat. Eller så var det inga ungar och duvan bara låg där i 3 dagar ändå?
Eller så har duvan lämnat sina ägg ett tag. Eller så har duvan blivit anfallen av skator som ätit äggen, därav fjädrarna. Ett mysterium.
Skatorna brukar inte anfalla duvorna när dom ligger i boet. Troligen har hon lämnat boet för att skaffa mat och då passade någon, troligen skatan på att besöka boet. Tråkigt när det händer.
Jag har haft skogsduvor som ruvat utanför mitt fönster flera gånger, men jag har aldrig lyckats få se några ungar.
Skator står nog lägre i rang för dom håller sig oftast på behörigt avstånd från duvorna.
Knäck ägget och se hur långt gånget det är!
HH
Tänkte tanken men kom på att jag nog inte ville se 
#14 Vi har kläckt en massa fågelägg, bl a fasaner. Genomlyste dem efter 5 dygn och kollade resten efter kläckningen. Intressant att se hur långt de kommit och för att kanske komma på vad som kunde varit fel.
Garanterat ofarligt. 
HH
Då fick vi ett slut i alla fall, kanske inte det slut vi velat ha men det är trots allt naturens gång. Den enes bröd, den andres död…
mvh Martin
Kul ide med denna tråd. Inte alla som får chansen från "första parkett" vid fågelungefödsel.
Förhoppningsvis så kommer duvan eller en annan duva tillbaka nästa år och lägger sina ungar där!