På marknaden
Nu startar jag en ny tråd, och jag har följande önskningar för att hålla en bra stämning:
* Att vi inte använder svärord
* Att formulera sig på ett vänligt sätt
* Att inte vara retfull och försöka göra narr av någon
* Att hålla sig till det tråden handlar om
* Att svara vänligt på frågor
Bilder från en marknad:
Bl 8, 1/200, iso 200, zoomen inställd på 17 mm
Det låter som en bra start på tråden, det är ju dessutom vanliga forumregler så det borde inte vara ett problem.
En undran har jag… vill du visa upp bilderna utan att få feedback eller vad är syftet med bildvisningen? Eftersom du lagt dem i "ej kritik" så kommer jag inte diskutera dem om du inte uttryckligen önskar det.
mvh Martin
Ni får gärna ge kritik, om ni gör det på ett vänligt sätt. Men jag vet inte om jag lägger in mer bilder i den här tråden, för jag såg nu när jag tittade på bilderna, att en del av de mänisikorna som kom med på bild såg besvärade ut, men det var iofs bara på en del av bilderna dem gjorde det. De mesta som såg besvärade ut var dem som kom med på bild när de var vid sina stånd. Dem såg väl det som intergritetkränkande misstänker jag, att de ofrivilligt kom med på bild, för det var faktisk inte så många jag frågade om jag fick fotografera.
Att de ser besvärade ut när de står vd sina stånd kan säkert bero på att de inte är helt ärliga med vad de tjänar. :)
Du har inte någon skyldighet att fråga om du får lov att fotografera folk "på stan". När det sen gäller att använda bilderna och publicera dem på nätet så är det bara två saker att hålla reda på. Om det skall vara med i reklamsamanhang behöver du (utgivaren) ha tillstånd. Om bilden är kränkande.
Sen behöver man ju inte dra allting till sin spets utan man kan visa hänsyn och låta bli om någon vill det.
Jag tog många bilder på den här marknaden och vädert var ju fint. Jo, mej veterligen så är det inte förbjudet att ta sådana här bilder bland folk. Så jag visar några till, men jag försöker välja ut dem som jag tycker är mest lämpliga att visa här.
Bl 8, 1/640, iso 200, + 0.3 steg, zoomen inställd på 17 mm