Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 605 ggr
snuz
0

Hjälp att köpa 1:a systemkameran

Har i omgångar under ett par år kikat på systemisar i massa olika varianter, försökt få någon klarhet i vad man som nybörjare ska kika efter, men jag blir inte mycket klokare :)

Hittade en annons med en Olympus E500

- 8.0 miljoner pixlar med Full Frame Transfer CCD
- 6.4cm/2.5 tum HyperCrystal LCD (214,000 pixlar) 
- Supersonic Wave Filter för dammskydd
- 40-150mm Olympus-objektiv
- 14-45mm Olympus-objektiv (defekt)
- 1.0 gb minneskort
- Electronic Flash, FL-40 (extern blixt)- USB-kabel
- Dubbla kortplatser för CompactFlash/Microdrive och xD-kort 
- Inbyggd pop-up blixt
- Användarvänlig meny med detaljerad eller förenklad information 
- Kompatibel med hela sortimentet av Olympus E-System objektiv och de flesta tillbehör.
- Laddare med laddningsbara batterier
- UV-filter
- Väska, Tamron
- Reflektorskärm, vit / guld
- motljusskydd 

är det en kamera som är bra som förstagångskamera?

(kom gärna med tips på kameror annars)

JazzBass
0

Jag skulle undvika det där setet. Normalzoomen är defekt och kameran relativt gammal och använder sig av CF och xD-kort. CF-kort är bra men ganska stora, och få har CF-kortläsare direkt i sin dator medan många har SD-kortläsare, som tycks vara det överlägset vanligaste kortet idag.

Dessutom skulle jag kanske undvika att välja olympus systemkameror (spegelreflexkameror). Om jag minns rätt skulle de skulle sluta tillverka spegelreflexkameror, och sensorn hos de kamerorna är mindre än hos konkurrenterna vilket gör att de presterar något sämre. Skulle jag köpa olympus skulle det troligtvis bli en spegellös kamera ur PEN-serien eller en kompaktkamera typ XZ-1.

Satsa på Nikon, Canon, Pentax eller Sony istället. Är man ute efter att köpa mycket begagnat är det en klar fördel att skaffa nån av de två första, då begagnatmarknaden är avsevärt större för dessa två märken än de andra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

snuz
0

Perfekt! Tack så jättemycket!

snuz
0

Tråden kan tas bort