Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 3578 ggr
Ove555
0

En fotosession

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte jag ska visa bilder från en fotosession.

Vet inte hur det mottas här.

Men jag provar så får vi se hur det går.

BL 9, 1/100, iso 640, - 0.3 steg, zoomen inställd på 28 mm

nicro
0

Svårt att säga något när bilden är så liten. Spontant så känns det som högt iso och onödigt liten bländare.

Ove555
0

Jag gillar bilder där man även ser bakgrunden

[Fibbe]
0

Tror #1 mena att hela bilden är liten när man klicka upp den.

Den var stor första gången jag kolla på den. Nu blir den knappt större när man förstorar den!

JazzBass
0

#3 - Samma här. Av vad jag minns såg den riktigt bra ut då den var lite större än jag nu ser den. Konstigt att den krympt så, nu är den bara typ 200 pixlar på bredden..!? Bra komponerad bild i övrigt, och bra val av bländare för att få hela bilden skarp. Hellre så än något mellanting mellan skarpt och oskarpt, som man annars lätt får med den använda brännvidden och "lagom" bländare. Fint fotat Ove!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ove555
0

#3 Han menar säkert att jag skulle ha en stor bländare så jag får en suddig bakgrund. Och det är ju väldigt vanligt att fotografer gör så. Själv gör jag gärna tvärtom, jag föredrar oftast att man har djup i bilden så man även ser bakgrunden.

Det är en sak här jag kan tillägga, många av de bilderna jag tog på henne här använde jag även den inbyggda blixten och kameran i P-läge, men de bilderna blev inte så bra som de jag tog utan blixt, jag tycker dem med blixt blev för ljusa

Bl 7.1, 1/50, iso 200, + 0.7 steg, zoomen inställd på 36 mm

Ove555
0

Bl 7.1,  1/100,  iso 200,  - 0.7 steg,  zoomen inställd på 28 mm

Ove555
0

Den här bilden är tagen med blixt. Den blev ju ganska acceptabel. Solljuset kommer här från vänster, hade jag inte använt blixten här hade hennes vänstra sida av ansiktet kommit i skugga. Även jag har börjat fuska, den här bilden är redigerad med programmet: Windows live photo gallery

Bl 5.6,  1/200,  1so 100,  tagen med blixt och kameran i P-läge, zoomen inställd på 19 mm.

nicro
0

Jag menade att bilden är väldigt liten när man klickar upp den så att det är svårt att bedömma något på den.

Ove555
0

#1 Bländaren var inte onödigt liten. Jag valde avsiktligt en liten bländare för att jag ville ha ett bra skärpedjup

#8 Fortsätter med små bilder i den här tråden. Och vill du inte titta på dem så  är det ju bara att låta bli…

Ove555
0

Som ni ser så fortsätter jag att förrena modellfoto med vacker natur, utan att göra naturen suddig med en stor bländare.

Även den här bilden är faktiskt tagen med kamerans inbyggda blixt. Men jag har redigerat bilden och bl.a gjort den lite mörkare i Windows live photo gallery

Bl 8,  1/250,  iso 200,  zoomen inställd på 17 mm

LFCFredda
0

Fortsätter med små bilder i den här tråden. Och vill du inte titta på dem så  är det ju bara att låta bli…

Bra och trevlig kommentar.

Ove555
0

Som man ropar i skogen får man svar, finns det ett talesätt som heter.

Jag bara besvarade kommentarerna som nicro skrev till mej, och det tycker jag att även jag har rättighet till. Han verkade ju t.ex inte tycka om att jag visar små bilder i den här tråden. Och då svarade jag att vill han inte titta så kan han låta bli.

Skriver man otrevliga kommentarer så kan man ju inte förvänta sig att den man är otrevlig mot ska bli glad. Och det gäller även dig LFCFredda. Du har kommenterat mina trådar 2 gånger och varje gång har du skrivit otrevliga och retfulla kommentarer. Men om du ändrar dig och försöker vara trevlig i stället, då kommer jag att vara trevlig mot dig också.

Men nu vill jag gärna återgå till vad den här tråden handlar om, om ingen har något emot det…

[Fibbe]
0

Tyckte inte nicro's kommentar var otrevlig. Han påpekade bara att bilderna är försmå för att det över huvudtaget ska kunna gå att bedömma dem.

Det håller jag helt med om.

Ove555
0

Jag tycker visst man kan göra en hel del bedömningar av de här bilderna ändå att de är små.

Man kan ju t.ex titta på JazzBass komentar:

"Bra komponerad bild i övrigt, och bra val av bländare för att få hela bilden skarp. Hellre så än något mellanting mellan skarpt och oskarpt, som man annars lätt får med den använda brännvidden och "lagom" bländare. Fint fotat Ove!"

JazzBass. Jag tackar dig för den komentaren!

Så man kan faktiskt se en hel del på de här bilderna ändå att de är små. Och sen ger jag ju även bl.a lite upplysningar om hur jag har tatt bilderna

Ove555
0

Visar åter igen en bild från den här fotosessionen där jag valt ett motiv, där skärpdjup är vackert. Och man kan hitta många sådana motiv om man tittar sig omkring.

Den här bilden har jag först beskuet i photoshop, sedan har jag redigerat ljus, kontrast m. m i Windows live photo gallery. Är inte så bra på sånt, men tycker ändå det blev bättre än orginalet

Bl 5, 1/80,  iso 640,  - 0.3 steg,  zoomen inställd på 19 mm

Här hade jag gärna velat använda en mindre bländare, men jag gjorde en kompromiss eftersom motivet var ganska mörkt och för att jag inte ville använda ett för högt iso-tal

JazzBass
0

#14. Varsågod! Men av nån outgrundlig anledning så har bilden i första inlägget krympt avsevärt från det att jag såg bilden första gången, så det är svårt att uppfatta några detaljer alls i bilden längre. Det jag skrev var om det jag hade i minnet från att ha sett den större versionen av bilden. De andra i tråden är lite större och går bättre att bedöma. Förutom första bilden så gillar jag speciellt bilden i inlägg 7 - vackert ljus, fint komponerad den också och bra exponering av både modell och bakgrund. Mindre bilder än så här lönar det sig inte att ladda upp, bildrna tappar för mycket av det.

Varför kallar du det "fusk" att fixa till bilderna lite i efterhand? Efterbehandling går ju inte ut på att göra dåliga bilder bra (tvivelaktigt om det ens går..), utan för att göra bra bilder ännu bättre. Det ser jag inget fel med.

nicro
0

Ove555, mitt #8-svar var en ett förtydligande till #2.

Skulle kunna kommentera ditt antagande i #9 men ger fan i både det och att titta på dina bilder i fortsättningen eftersom du inte verkar vilja ha annat än bekräfterlse och berömm. Jag kan lägg min energi på att pilla mig i naveln i stället eller kommentera någon som vill ha andras åsikter

Ove555
0

Jag ser väl det som fusk för att man inte bara använder kameran. Men iofs förr när man framkallade bilderna med förstoringsapparat i mörkrum så fanns det väl även en hel del man kunde göra där för att få bilderna bättre.

Och det är nog nästan omöjligt och få alla bilderna bra om man gör en fotosession och kanske tar över 100 bilder på en timme.

Lightroom verkar vara ett bra redigeringsprogram. Hur kan man få tag på det, hur mycket kostar det och behöver man någon utbildning för att kunna använda det?

Nä, jag ska inte lägga in mindre bilder i den här tråden än vad jag gjort hitentills.

Du verkar vara ganska bra på fotografering och sånt. En fråga till: En extern blixt, vad har man för nytta av det gentemot kamerans inbyggda blixt, och vilken extern blixt skulle du rekomendrera om jag ska köpa en extern blixt till min 40D?

Själv är jag inne på att köpa en nyare extern blixt med både slav och master-funktion.

Roligt att du gillar bilden från inlägg #7 Glad

Ove555
0

#17 Du får göra precis som du vill. Men om du inte tål att jag bemöter din kritik på mina bilder så har jag inget emot om du inte besöker den här tråden. Och sen undanber jag mej folk som svär här

Ylva-Li
0

Får jag fråga varför du visar så jättesmå bilder? *nyfiken*
Några av bilderna går att titta på, men t.ex första är jättesvår då den är verkligen jätteliten.
15 går bättre dock. 
Tyvärr tycker jag att när de är så här små så blir det komprimerat vilket inte alls ger en rättvis bild av vad du vill visa. Bilderna ser överskarpa ut, fulla av pixlar osv. Vilket de antagligen inte alls är.
Man ser ju potentialen men det är svårt att få en rättvis bild av det hela, vilket är synd. 
Det ser väldigt fint ut området där du fotat iaf. Glad

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JazzBass
0

#18 - Lightroom kan du köpa från vilken fotoaffär som helst. T.ex. cyberphoto. Du kan också ladda ner det det  via Adobes hemsidor och testa gratis i 30 dagar, tillräckligt för att lära sig det viktigaste i programmet.

Angående blixt, så funkar den interna hyfsat som upplättningsblixt, men bara om objektivet är ganska litet. Är det större så skymmer speciellt motljusskyddet blixtljuset. Då är det bättre med en lite större blixt. Dessutom; ju längre ifrån objektivet blixthuvudet är, desto mindre risk får man för röda ögon.

En annan stor fördel med en extrern blixt är att den har större effekt (högre ledtal) så den är bättre på att lysa upp saker längre bort, och man kan med olika zoominställningar påverka hur mycket blixtljuset sprids, speciellt då man kör med blixten riktad rakt fram. Annars så är den främsta fördelen tycker jag att man kan rikta blixthuvudet åt olika håll så man t.ex. kan studsa blixtljuset i taket om man kör inomhus för att få ett jämnt ljus över hela bilden utan skarpa skuggor. Bifogar en bild som jag tog inomhus på det viset, av ett gift par jag känner. Tyvärr (?) var det en jättestor spegel bakom mig som gjorde att man ändå ser en ganska tydlig skugga bakom mannens huvud, annars blev bilden rätt bra upplyst, och skarp trots den långa slutartiden, mest tack vare blixtljuset. Exif: ISO 1000, f/5,6 1/15s. (Bilden är så gott som obearbetad efteråt (fotad i jpeg+raw, det här är jpegbilden), bara skärpt och brusreducerat lite, och förminskat förstås)

För modellfoto utomhus och speciellt i motljus är det bäst med extern blixt/blixtar (i softbox eller paraply) som man styr med radiotrigger. Triggning med den interna blixten funkar rätt dåligt utomhus då det är ljust, och funkar inte heller med de flesta äldre kameramodellerna från Canon (kom visst först i 60D och 600D). Radiotriggningen kostar dock en del, speciellt om man vill ha blixtautomatik (TTL). Själv kör jag med en Phottix strato som kräver att man kör blixten i manuellt läge. Det funkar, men är lite bökigt. Har inte heller använt det så mycket så jag skulle lärt mig det så bra att jag skulle våga använda det i skarpt läge ännu… Köpte mitt set med trigger och portabel softbox+stativ från Kaffebrus, blixten är Nikons mellanmodell SB-600. Ju starkare blixt desto bättre, eftersom softboxen äter upp en del ljus i sig. Annars finns det ju också portabla studioset typ detta: http://www.kamerabild.se/tester/tillbehor/test-av-quantuum-r-300-studioblixt-for-under-fyra-tusen-1.473008.html

Ove555
0

#20 Det är av hänsyn till modellen. För att lägga ut stora bilder på en person så i en tråd som man inte vet i förväg om den kommer att urarta tycker jag inte känns schysst mot modellen. Och det är ju faktiskt så illa att man kan ju inte ta bort bilderna efter en timme om man vill det.

Och man ser ju hur enormt känsligt det är att diskutera bilder med folk.

Men min önskan med den här tråden är att folk ska titta på de här bilderna och att jag ska kunna ha en trevlig dialog med folk som kommenterar de här bilderna. Och när jag valde avdelning för den här tråden så stod det: "Fotografera mäniskor ej kritik"

Och jag kan visa bilderna större, men då kommer jag att dölja modellens ansikte om ni hellre föredrar det

Ove555
0

Den här bilden är också tagen med blixt, och kameran i P-läge. Ljusmätning: Evaluerande. Vitbalans: Mulet.

Bilden är redigerad i programmet Windows live photo gallery

Bl 8,  1/250,  iso 640,  - 1/3 steg,  zoomen inställd på 33 mm

Martin
0

#22 Med det resonemanget så skulle man ju aldrig våga lägga upp foton på nätet eller visa för någon, man vet ju aldrig om diskussionerna urartar. Jag kan förstå att du känner dig ifrågasatt av vissa kommentarar i tråden, samtidigt som jag tycker att du nog tolkat några kommentarer ganska godtyckligt. Jag kan sjäv inte bedöma vad folk menar med sina kommentarer och det är såklart högst individuellt vad man tycker och hur man formulerar sig. Skriver man att bilderna är små och det är svårt att säga något om dem betyder det för mig inte nödvändigtvis kritiserar att de är utlagda som små, utan bara rent allmänt just att det oftast är svårt att tycka till om mindre bilder.

Nu är detta ingen kritiktråd och du har inte bett om folks åsikter - men jag uppfattar det ändå som att du gärna vill ha någon form av feedback, eller i alla fall återkoppling på fotona. Det är inte säkert jag har rätt, men det är så jag uppfattar det. Tycker för övrigt det är bra att du skriver ut lite info om fotona och hur du tänkt.

Personligen tycker jag att allt för många porträtt har för kort skärpedjup och jag tycker absolut att just porträtt i naturen vinner på större skärpedjup även om det finns undantag även för det.

Jag förstår att du värnar din modells integritet och vill hon (eller du) inte lägga upp större foton på henne än så här så skall du/ni naturligtvis inte göra det.

Själv ser jag hellre mindre foton, eller tittar på andra foton, än ser foton där personernas ansikten är dolda (om det inte ingår som en del av bilden).

mvh Martin

cinna
0

Varför dölja modellens ansikte?

Du har ju rätt att använda bilderna till vad du vill.

Tycker du nedvärderar oss andra här på siten när du verkar tro att vi ska säga något illa om modellen, istället för att kommentera det rent tekniska dvs komposition, val av inställningar på kameran o dyl.

Väljer också att inte kommentera bilderna över huvud taget då det  verkar som om du mest vill visa upp vad du gjort och ingenting annat. Glad

Martin
0

#25 Kanske finns en deal med modellen att inte lägga ut större bilder, eller så är det som han skriver att han är rädd att modellen skall hamna i dålig dager om tråden spårar ur. Det kan finnas många andra bra anledningar också.

mvh Martin

LFCFredda
0

"Du har kommenterat mina trådar 2 gånger och varje gång har du skrivit otrevliga och retfulla kommentarer."

Otrevliga? Lär dig vad en smiley betyder.

Undra om vi inte har den nya Assar här, jaja eftersom du stör dig på mig så ska jag ge fan i dina trådar så slipper det bli tjafs.

Ove555
0

#27 OT

Här är bilden från #23 i litet format och utan suddigt ansikte.

Det är så ja föredrar att visa bilderna. Vill sen vissa hellre se stora bilder så ni lättare ska kunna bedömma dem, så kan ni få göra det, men då blir det stora bilder med maskerat ansikte på modellen.

Och tänk gärna på att de orden som står högst upp i den här tråden: Fotografera människor. Ej kritik.

Martin
0

#27 Det har vi kanske. En duktig och i mitt tycke trevlig fotograf (Assar alltså) som inte alltid tyckte likadant som alla andra, men det berikar också.

mvh Martin

Schnauzertik
0

Och tänk gärna på att de orden som står högst upp i den här tråden: Fotografera människor. Ej kritik.

Då blir det ju rätt enkelt. Vi kan inte ens säga att någon bild är bra eller dålig eller att vi vi gillar eller inte gillar den, inte heller vad som är bra eller dåligt med någon bild, vad som kunde gjorts bättre. För allt detta är ju  kritik.

Så vad återstår då att skriva eller kommentera? Ingenting så vitt jag förstår.

Värd för Pensionärer

Ove555
0

Jag ber en adiminstratör ta bort #27

Ove555
0

#30 Nä, det är bättre att ni inte skriver någonting än att det ska urarta på det här sättet. Det var inte för inte jag skrev de här orden i mitt första inlägg i den här tråden:

"Vet inte hur det mottas här.

Men jag provar så får vi se hur det går."

Och nu har jag provat…

Men jag skulle iofs tro, att andemeningen med orden där uppe: "Fotografera människor. Ej kritik." Är nog att man ska ta det lite försiktigt om man skriver till den som har startat tråden. För det går ju skriva i den här tråden också.

MonisN
0

#27 Att skriva negativt om personer som inte längre finns här och kan försvara sig, vill jag med bestämdhet säga att jag inte kommer att tillåta. Alla är olika och alla har rätt att tycka vad man vill. Assar lämnade oss tyvärr för att han tyckte det fanns en anledning.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Ylva-Li
0

Ja jag var bara nyfiken varför du valde små bilder, men då vet jag ju nu när du svarat. Glad
Måste erkänna att jag missat att du lagt i ej kritik-delen. 
Kan ju iaf säga att det ser ut som ett mysigt ställe där ni fotat. Glad

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

cinna
0

Saxat från ovan: "…För att lägga ut stora bilder på en person så i en tråd som man inte vet i förväg om den kommer att urarta tycker jag inte känns schysst mot modellen…"

Det tolkar jag i alla fall som att ove555 tror att det kan bli tal om personangrepp mot modellen ifråga. Kanske hade jag fel, som allt annat här  på nätet är det ibland svårt att få fram vad man menar när man inte möts ansikte mot ansikte.Glad

Sedan kan jag tycka att den här tråden håller på att urarta - igen.
Något man dock inte på något vis kan lasta modellen för!Obestämd

LFCFredda
0

#33 Nä det hoppas jag att du tar tag i om du ser men jag vet inte varför du skriver det riktat till mig? Jag har då inte skrivit något negativt om någon som inte är här.

MonisN
0

#36 Din sista mening uppfattar jag som negativ.

LFCFredda
0

#Okej, då måste du missuppfattat något för det är den inte avsedd att vara.

uffelarsen
0

Ove  för att vi skall kunna se och ge dig en bedömning på dina bilder , så är det en förutsättning att bilderna kan ses ordentligt , alla har inte perfekta skärmar osv, Jag lägger oftast inte själv ut bilder för bedömning då jag mestadels fotograferar för mig själv och då är all eventuell bedömning meningslös eftersom jag har tagit ett beslut ang bilden redan, men om jag skulle ha velat ha synpunkter på en bild då skulle jag vilja visa den så stor så möjligt så att man kan se bilden ordentligt just för att  ge den en bra bedömning, ang din modell så förstår jag vad du menar, om man nu är rädd för att bli angripen på något sätt på internet då är det oftast bäst att inte lägga upp någon info , men när du visar en bild med en model på och vill ha kritik på bilden då är det inte (modellen) jag tittar på utan på din bild som helhet, det är väl det som du vill har kritik på eller? Och jag tycker det är kul att någon går emot strömmen lite, och bestämt säger att du vill ha just det skärpedjupet för att det är det som du vill visa, då har du skapat en egen liten väg och det skall du definitivt fortsätta med. Men du får inte bli arg hela tiden på alla inläggen, det skapar bara en massa dumt och onödigt tjafs fram och tillbaka. Ut och ta fler bilder med dig och ta en snack med din modell om hon går med på att visa lite större bilder. Det underlättar en hel för oss att ge dig bra bedömning på dina bilder, eller strunta i att använda modell, det finns mycket annat att fotografera.

Mvh

Uffe

Ove555
0

#27 "Undra om vi inte har den nya Assar här, jaja eftersom du stör dig på mig så ska jag ge fan i dina trådar så slipper det bli tjafs."

Först svor nicro mot mej, och nu gör du det också.  Det tillhör inte vett och etikett att ha ett sånt språk här.

Så därför är jag tacksam om du och nicro står för vad ni skrivit och håller er ifrån mina trådar.

#39 Så som det har urartat här så klarar jag mej utan kritik på de här bilderna.

Och i trådstarten skrev jag ingenting om att jag ville ha någon kritik. Men vill ni skriva trevliga saker så har jag givetvis ingenting emot det

Men jag kan kan tänka mej att visa fler bilder här, om LFCFredda och nicro håller sig ifrån den här tråden…  Och det har dem ju faktiskt skrivit att dem ska göra, det återstår bara att se om dem håller det. Glad

LFCFredda
0

#40 Ber om ursäkt för svordomen, den tänkte jag inte på när jag skrev.

Ove555
0

Nu visar jag inte mer bilder på Foto i Focus från den här fotosessionen.

Har mist all lust för det nu.  Hade jag vetat att det skulle gå så här så hade jag inte visat en enda bild i den här tråden. Så jag ber en adiminstratör ta bort alla bilderna jag lagt ut i den här tråden. Det var ju ändå inte så många som tyckte om dem…

Men jag vill ändå framföra att det var 2 personer vars sätt att skriva som jag gillade i den här tråden, och det var JazzBass och Ylva-Li. Tack för er medverkan!

Mvh ove

uffelarsen
0

Ove , nu gör du det igen! Du vill veta vad man tycker om dina bilder…. några gillar dom några inte , vad spelar det för roll? Det är dina bilder så som du vill ha dom! hade du börjat tänka i banorna att sälja bilder? då är det en annan sak. då får man leverera vad folk vill ha om man behöver pengarna annars är det sk.t samma. I tråd efter tråd känner du dig påhoppad av en eller annan anledning, du lägger ut bilder som du sedan vill ta bort, det fungerar inte på det viset! lägg inte ut något överhuvudtaget som du inte känner att du kan stå för eller låta vara kvar på nätet.  Och kom igen nu, jag vill gärna se en fortsättning på dina bilder då jag inte tänker mig bilder på samma sätt som du och det gör mig lite nyfiken om jag kanske också skulle börja se bilder på ett annorlunda sätt. Många av oss håller oss till en massa fotografiska regler, men för mig blir det ofta som mest intressant när dom bryts , så kom igen Ove.

MonisN
0

#38 Bra att det blev förtydligat för jag tror nog många uppfattade det som något negativt.

Ove555
0

MonisN.

Jag tycker det var lågt att ingen adiminstratör tog bort LFCFreddas förolämpande kommentar mot mej i #27 som jag bad någon adiminstratör om att göra.

Därmed visar ni ju att svordomar och retfullheter accepterar ni mot mej. Det var den bristen på respekt som gjorde att jag totalt tappade lusten att visa någon mer bild i den här tråden från den här fotosessionen.

Och läser du vad jag skrev i trådstarten så bad jag inte om någon kritik här heller.

MonisN
0

ove555, LFCFredda bad dig om ursäkt i #41, jag tycker det räcker med det. Det är inte bara att plocka bort inlägg och bilder i tid och otid som du ibland kräver.

Jag vet att det här inte är någon kritiktråd, men att andra säger vad dom tycker om bilderna tillhör ett fotoforum. Du undrade hur dom skulle motagas, och det har du fått en del svar på. Hade du inte fått en enda kommentar så hade du nog klagat på det också. Jag förstår inte vad du egentligen är missnöjd med? Du har fått både ris och ros, precis som det brukar vara. Jag ser inget konstigt i detta.

Ove555
0

#46 Ja hon bad om ursäkt, men samtidigt ursäktar hon sig själv med att skriva att hon inte tänkte på var hon skrev. Och det var ju inte första gången hon var spydig mot mej heller. Jag har inte läst någonstans att det är förbjudet att visa små bilder. Och nicro skrev till mej att han tyckte min bild var för liten för att att bedömas (och jag hade inte bett om att få den bedömd) När jag sedan svarade nicro att han kunde låta bli att titta på bilderna om han tyckte de var för små, då fick jag först ett spydigt inlägg från LFCFredda för att jag gett nicro svar på tal. Sen skrev nicro ett ännu spydigare inlägg till mej där han bl.a tilläts att svära mot mej. Och det var ingen adiminstratör som reagerade på det.

Men är det så ni vill ha det så får ni väl ha det så. Men därmed inte sagt att jag gillar det

nicro
0

Jag vet att jag lovade att inte skriva mer men eftersom du inte kan släppa mig så kan jag väl få svara iaf. Du lägger upp en bild..  du tycker att det är ok med positiva åsikter om din/dina bilder men inga negativa..  visst, låt gå för det..  MEN..  det du stör dig på är att jag tyckte att bilden som är stor som ett större frimärke på min skärm, är för liten för att kunna bedömmas eller ens tittas på. Du vet inte ens om jag hade tyckt att bilden var bra eller dålig, du förutsätter att jag skulle tycka att den var dålig. Du lägger dessutom en åsikt i #5 "min mun" som du inte ens vet om jag har. Jag har inte sagt att dy skulle använda en större bländare och att restan av bilden skall vara suddig, jag sa bara att "Spontant så känns det som högt iso och onödigt liten bländare"..  spontant eftersom jag inte kunde bedömma det på den lilla bilden du la upp. Bländare 9 är ganska liten och att använda den när man behöver gå upp i iso till 640 för att få en vettig slutartid gör att du får en onödigt brusig bild. Bara ett steg större bländare hade gjort att du kom ner i iso 320 vilket hade gett mindre brus och en generellt skarpare bild med ett fortsatt bra skärpedjup. Kanske inte skärpedjupet hade räckt över sjön men å andra sidan så förstör bruset nu skärpan där i alla fall. Att lägga upp små bilder för att man kanske inte tror att modellen skulle få kritik är ju bara trams. Jag vet inte något fotoforum där man kritiserar modellen. Bilden, ljuset osv. kritiseras, men att kritisera modellen är big no no..  Jag är ju långt ifrån ensam om att tycka att bilden/bilderna är för små att göra någon form av bedömnign av så den biten kanske du skall fundera över.

Ove555
0

Iso 640 blir inte farligt brusigt så ljust som det var där, och då är inte bländare 9 för liten för att få ett bra skärpedjup.  Och jag la inte ord i din mun i #5 däremot menade jag att det var mest troligt att du tyckte jag skulle ha en större bländare för att få en suddig bakgrund, och jag skrev ju också att det är vanligt att fotografer gör så (dvs använder en stor bländare för att få ett kort skärpedjup).

Jag förutsatte inte att du tyckte bilden var dålig, men tyckte det verkade troligt efter var du skrivit. Du skrev att bilden var liten och det var svårt att bedöma den, och jag hade inte bett dig att bedöma den, så därför svarade jag dig att om du inte vill titta på dem så kan du låta bli. Och det svaret det tålde du inte, vilket ditt svar i #17 tydligt visar. Har inte skrivit att jag var rädd för att modellen skulle få kritik. Men jag var redan från början rädd för att kanske tråden skulle urarta, för jag har varit med i diskussioner förr som har urartat. Och visa stora bilder på en person som jag känner i en tråd som kanske skulle urarta i personangrepp det är ingenting som jag tycker känns harmoniskt varken för mej eller den personen jag visar bilder på här, och tråden har urartat. Så därför vill jag helst nu att alla bilderna jag lagt in på henne i den här tråden ska tas bort.

Ove555
0

Det här var första och sista gången jag visar bilder på någon som jag känner här på Foto i Focus. Så nu ber jag en adiminstratör igen att ta bort bilderna jag lagt ut i den här tråden. Jag tror tjejen som är med på de här bilderna vill det också nu

Ove555
0

Tittar man på hur många gånger den här tråden blivit läst så verkar intresset vara stort för dessa bilder jag lagt in här. Men blir det dålig stämning i en tråd då tappar jag totalt intresset för att visa bilder, det är synd att det ska behöva bli så, men en person kan göra mycket skada, och här var det 2.

Jag tycker det är viktigt att man visar respekt för trådskaparna och inte försöker störa stämningen, för då lär förutsättningarna för en trevlig bildvisning och en bra dialog med varandra i tråden snabbt försämras.

Och detta tycker jag man bör tänka på i synnerhet när inte trådskaparen ber om att få kritiik. Men sen tycker jag nästan att det säger sig själv att man kan ha en dialog ändå om besökarna i tråden är vänliga mot trådskaparen, för då lär trådskaparna också vara vänliga mot de som h*n konverserar med i tråden.

Nu skrev jag bara min åsikt,  det här vill jag inte ha någon diskussion om.

Mvh ove

cinna
0

Följer enbart tråden eftersom jag har gjort inlägg i den. Därav säkert några + visningar från min sida. Glad

MonisN
0

Frågan är varför du lägger upp bilder om du inte vill ha några kommentarer på dem? Om det har blivit dålig stämning så har du också själv bidragit till det. Du kan ju alltid skriva i tråden nästa gång att du bara vill ha positiva kommentarer, men vad ger det? Förmodligen ingenting.

LFCFredda
0

Men så här kan man väl inte skriva på ett offentligt forum?: "Nu skrev jag bara min åsikt,  det här vill jag inte ha någon diskussion om."

Då kan man haspla ur sig nästan vad som helst som faller inom forumets lagar för att sedan säga att man inte vill diskutera det. Vad kommer det att tillföra ett forum som dess huvudsakliga syfte är att ha diskussioner i?

Inkanyezi
0

Post edit 21 aug strax före kl 21: Jag har tagit bort de allra sista kommentarerna efter den här och låst tråden. /Inkanyezi

**'
**

Hej "ove555". Jag har inget att säga om dina bilder, och kommer inte att kommentera allt som har skrivits här, men jag vill förtydliga en del saker om hur forumet fungerar, och om hur dina önskemål om eventuell borttagning av bilder inte kan tillgodoses rakt av. Sedan kommer längst ner kommentarer till ditt inlägg #51.

• Det går för tillfället inte att ta bort bilder via gränssnittet mot iFokus, utan de enda åtgärder man kan göra för att ta bort inlägg, eller snarare dölja dem, är att klicka för att ta bort endera hela inlägg, eller om man tar bort första inlägget så tas hela tråden bort. Den sortens modereringsåtgärder är skadliga för ett forum om man därmed tar bort inlägg som folk har gjort med goda intentioner. Det är lätt att minska intresset hos medlemmar att alls delta, om man tar bort vad de har skrivit.
    -
  • De som modererar på sajten är inte anställda och har inte heller orsak att alltid gå in och ändra i trådarna. Dessutom är ändringar som trasar sönder tråden inte önskvärda, och man drar sig för att redigera i andras inlägg om det inte finns ett klart skäl. Jag ser inte några sådana skäl till ingripanden i den här tråden.
    -
  • När man startar en tråd provokativt och förväntar sig negativa reaktioner, bör man inte det första man gör ropa på mor när det går en lite emot. Kommentarerna som kommer i en tråd läggs in av personer som besöker forumet för att de är intresserade. Om du lägger in bilder som är så små att man har svårt att se dem på ett bra sätt, så är det nästan självklart att det kommer att kommenteras. Det måste du nog tåla.
    .
  • Modereringsåtgärderna jag ser som möjliga när en tråd spårar ur som den här har gjort är egentligen bara att endera ta bort hela tråden, vilket jag ser som alltför skadligt för forumet, eller att låsa tråden, vilket är den vanligaste åtgärden när man inte vill att den ska fyllas på mer. En tråd som är låst kommer aldrig mer att dyka upp i högerrutan, och den kommer så småningom att sjunka djupare i forumets historia, så att den inte heller läses lika ofta. Och eftersom nya kommentarer inte kan skapas, så lyfts den aldrig mer upp till de mest aktuella trådarna.
    -
Kommentarer till #51:

#51 ove555: "Tittar man på hur många gånger den här tråden blivit läst så verkar intresset vara stort för dessa bilder jag lagt in här."

• Antalet gånger tråden öppnas säger ingenting om intresset för bilderna. Ditt antagande stämmer kanske inte alls. Det som intresserar kan kanske vara dialogen? De som främst öppnar tråden är de som har skrivit i den, eftersom den kommer upp i den lilla rutan till höger. Dessutom är det praxis att alla som modererar öppnar alla trådar där det har kommit nya inlägg, och därmed ökar antalet visningar alltid kraftigt när antalet inlägg är stort. Antalet visningar ökar också när någon redigerar i sina egna inlägg.

#51 ove555: "Men blir det dålig stämning i en tråd då tappar jag totalt intresset för att visa bilder, det är synd att det ska behöva bli så, men en person kan göra mycket skada, och här var det 2."

• Inledningen antyder att du kanske startade tråden som en provokation, och den dåliga stämningen bidrar du själv med i hög grad, bland annat genom att peka ut andra som skyldiga.

#51 ove555: "Jag tycker det är viktigt att man visar respekt för trådskaparna och inte försöker störa stämningen, för då lär förutsättningarna för en trevlig bildvisning och en bra dialog med varandra i tråden snabbt försämras."

• Eftersom du själv till väldigt stor del bygger upp den dåliga stämningen, har du verkligen inte orsak att klaga. "Som man ropar i skogen får man svar." Det är väl inte bara trådskaparen som ska visas respekt, utan man bör visa respekt för alla deltagare i forumet, även om de kanske säger emot en eller har andra idéer om ämnet.

#51 ove555: "Och detta tycker jag man bör tänka på i synnerhet när inte trådskaparen ber om att få kritiik."

• Det här är ett öppet webbforum, och med det följer att man till stor del får ta det som kommer upp. Också om man inte lägger upp bilder för kritik, kan man räkna med att en eller annan säger något om bilderna, eller som det snarare blev här, om hur du visar dem.

#51 ove555: "Men sen tycker jag nästan att det säger sig själv att man kan ha en dialog ändå om besökarna i tråden är vänliga mot trådskaparen, för då lär trådskaparna också vara vänliga mot de som h*n konverserar med i tråden."

• Läs forumets regler och försök förstå dem! Du ska inte i första hand tolka det du läser som ovänlighet, utan du bör i stället snarare utgå ifrån att den som skrev inlägget hade goda intentioner, även om du inte omedelbart ser det. Om det är något som är oklart, så kan du fråga i stället för att vända taggarna ut.

#51 ove555: "Nu skrev jag bara min åsikt,  det här vill jag inte ha någon diskussion om.

Mvh ove"

• Än en gång gör du det som du har gjort flera gånger förut, försöker styra så att du inte ska kunna kritiseras eller att man inte ska kunna diskutera det som du har sagt. Självklart får du vänta dig att möta kommentarer om det som du säger på forumet. Du kan inte bestämma hur övriga deltagare ska skriva eller inte skriva. Tråden är inte din, den är en vanlig tråd på ett diskussionsforum, och den utvecklas efter de inlägg som görs.
Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer