Hur många exponeringar?
Hej!
Skulle vilja veta på ett ungefär hur många exponeringar en DSLRkamera är god för? Det skiljer naturligtvis från kamera till kamera, men vad jag förstår så har de en livslängd. Om man ska köpa en begagnad kamera, hur viktigt är det att titta på antalet exponeringar?
Mvh S
Ungefär:
Insteg DSLR ca 50 000
Entusiast ca 100 000
Proffs ca 250 000
Brukar stå på tillverkarens hemsida
Opanda IExif är gratis och lättanvänt oxå
Min hade tydligen 6135 exponeringar. Det låter väldigt mycket, kan det verkligen stämma? 
Hur gammal är den?
Min är inköpt i dec. -10 och har till dags dato 7000 exponeringar… Räknar med att den ska hålla åtminstånde ett par år till 
Konventera med ditt raw-program till jpeg då?
#9 Ta en bild i köket eller soffan eller vad som helst i .jpg. Spelar ju ingen roll vad det föreställer då du bara är intresserad av datainformationen
#7, 8 - Jag tog ca 20000 exponeringar med min fösta systemkamera, en D60, som jag köpte i maj 2009. Med D90 som jag köpte i april 2010 tog jag ca 28000 bilder med innan jag sålde den till morsan i juli. Med min D700 som jag köpte i mitten av juni i år har jag hittills tagit ca 5600 exponeringar.
Totalt alltså ca 53600 exponeringar på drygt två år. En kamera som gått bara 6-7000 exponeringar är ju knappt använd.. ;-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Eftersom informationen i Exif inte är helt standardiserad, och totala antalet exponeringar inte heller behöver ingå, så finns helt enkelt inte den informationen i Exif för alla kameror. Såvitt jag vet är det bara i Canon man får fram den i klartext via Exif, men det kan också finnas någon annan kamera som visar hur många gånger man har tryckt på slutarknappen.
Så utgå ifrån att i regel finns inte den informationen, men man kan sluta sig till hur många exponeringar man har gjort med hjälp av filnumren, om man aldrig har nollställt räknaren.
#8 Frågade du mig? jan-11 köpte jag den. Och jag har inte fotat så där jättemycket…. ;)
#16 Vågar nästan garantera att det inte står fel siffror där. Drygt 6000 bilder på knappt 9 månader… om vi avrundar lite så blir det 25-30 bilder om dagen. Sen om det är rimligt eller inte, det vet ju bara du som klickat :o)
mvh Martin
#14 Hur menar du då? Att det inte går att få fram den iformationen via de program som nämnts tidigare i tråden från alla kameror? Eller menar du på något annat sätt, typ direkt i kameran?
Har använt Opanda för att läsa av både Nikons D90 och D40.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ouuh. Strax över 70000 har jag och kameran lyckats åstadkommit hittills ser jag. Snart dags att utöka med ännu en kamera. Måste betyda det. :)
Mvh S
#17 Det är säkert helt sant men jag tar väldigt sällan så mycket bilder. Hade tippat på en runt 2000 exponeringar.
Har flera gånger kikat på nya kameror och då gjort en snabb koll i kameran.
Vanligtvis så är kameran 100% ny i butiken. Men en kamera som jag kollade på, visade faktiskt dryga 3000 exponeringar. När detta påpekades i butiken så var de oförstående. (Stormarknad).
För skoj skull lyssnade jag med en bekant som arbetar på Canon Sverige och han sa detta.
Ibland när kunder har lämnat tillbaka kameror så kan det hända att man glömt och gjöra en master reset vilket nollställer allt i kameran. Detta görs vanligtvis om en kamera behöver packas om i ny kartong. Antingen för att den renoverats, garantiåtertagande eller för att den varit tillbakalämnad av andra orsaker med bruten förpackning, med trasigt emballage som kräver omförpackning.
Ny kamera kanske inte innebär 100% ny.