Batterigrepp - skillnad?
Hej!
Jag är lite sugen på ett batterigrepp till min pentax. Är dock nyfiken på vad skillnaden på de olika batterigreppen skulle vara? Jag tänker då överlag, vad det är som gör att det kan skilja ett par tusenlappar på dem?
Mvh S
Originalgrepp är ofta dyrare än tredjepartsgrepp. Jag rekommenderar Meikes batterigrepp som de säljer på Cyberphoto. Bra kvalitet till väldigt lågt pris. Jag "sparade" ett par tusen på att köpa ett sånt istället för Nikons original. Första exemplaret var det visserligen nåt skumt fel på men jag fick ett nytt istället som funkade som det skulle.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Har prövat otaliga piratmodeller och de funkar för det mesta jämförbart med orginal. Men nu använder jag ordinal p.g.a. avsaknade funktioner på piratmärken.
Men vad gäller Pentax vet jag inte. Det som jag vill ha med ett batterigrepp är den förlängda batteritiden, inställningar så som tid och bländarval samt on off på vertikalavtryckaren. Tyvärr funkar inte alla dessa funktioner på piratmärken till Nikon. Men det finns troligtvis märken jag inte kommit i kontakt med ännu.
Sedan finns det ännu en aspekt i det hela man oftast glömmer.
Har du en relativt ny kamera och använder ett piratgrepp, så händer något och du måste lämna in kameran. Då gäller inte garantier, så det skulle gjort om du använt orginal.
En kamrat fick nämligen sin Nikon bränd p.g.a fel på batterigreppet, ett piratmärke, och försökte med att lämna in den. Att komma med ett fullt felfritt orginalgrepp som påstods ha suttit på kameran går inte. Så hade han lagt de få hundralappar extra på ett orginal hade han sluppit reperationskostnader på 3.845:-
Värt att ta med i beräkningarna
P.S Piratmärkets tillverkare har skrivet någonstans så att de skyddar sig mot t.ex. en sådan här händelse.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era svar.
Finns lite att överväga då innan jag bestämmer mig. :)