Panorering - studie i rörelse
Här är ett exempel på en blixtfrusen bild. Jag följer motivet så gott det går och skickar iväg en blixt mot slutet av exponeringen för att lysa upp.
Blixtfrysning fungerar också väldigt bra när man inte panorerar. Man ställer in blixten till att avfyras i slutet av exponeringen och då får man rörelseoskärpa bakom motivet. Detta är enkelt att göra på systemkameror. På kompakterna brukar det fungera så när man väljer "nattläget".

Fina bilder och så lärde man sig något nytt de e ju perfekt ,skall försöka att komma ihåg det här så att jag nästa gång dom kör enduro här kan få till lite fina bilder .
mvh/bjorsa

Läckra bilder. Man får en riktig fartkänsla, speciellt den första bilden
Ett tips är att försöka fånga dem när de rör sig hyfsat parallellt förbi dig, annars blir det oskarpt. Den första bilden är tagen i en kurva där jag stod i mitten. Föraren var en av få som höll jämn hastighet och var därför lätt att följa. Jag följde honom väldigt tidigt så jag skulle få en uppfattning om hans hastighet och sedan tryckte jag av när han var nästan rakt framför mig.
(Som komplement till #1 så finns det 40 oskarpa varianter )

Fotord, fina bilder. Bra bilder syns på skärpan, kan man läsa att det är en text klart och tydligt, ja då har man verkligen lyckats. - Här visar du bra exempel på actionbilder.
Hälsningar
Robert

Bra panoreringsbilder fotord. Men det är som du säger, det går många oskarpa på en skarp :-)
#6 Sorry, visste inte att det redan fanns en tråd i ämnet :-)

#8, ingen fara. Det är roligare om vi startar nya trådar än att vrålgamla dyker upp hela tiden. Tänk om 5 år när alla är proffs här på Foto.iFokus så skulle det kännas rätt pinsamt varje gång någon drog igång en gammal tråd.
Hälsningar
Robert

häftiga bilder… verkligen fart känsla i dom.. den lilla knattingen på sista bilden var hel frän..och mycket nya tips fick man… :-)
Verkligen coolt! Så där har jag också velat göra, men bara vetat hur man gör i teorin…
Hur lång exponeringtid har du på en sådan bild? Hur vet du i förväg bändare och slutartid?
Mvh // Johan
Jag ställer kameran på bländarstyrd slutarautomatik = jag väljer bländarsteg och kameran hittar den tid som passar så att bilden blir rätt exponerad. I fallet med den lille åkaren fick jag välja en ganska liten bländare så att jag fick så lång tid som möjligt. Han åkte inte så fort.
Jag kör ofta trial and error och kollar i displayen hur det blir… så oprofessionell är jag :-)
Vilka häftiga bilder. Eftersom min son är i "racingbranchen" skulle det vara kul att lära sig. Jag försökte en gång när jag var med honom på Mantorp Park, men det gick ju åt pipsvängen, det var verkligen svårt!

Snygga actionbilder och många bra tips. Skall pröva den beskrivna när tillfälle ges.

#13, …det är svårt, men jag kan verkligen rekommendera ett stativ. Du slipper du rörelseoskära i höjdled. Motorfordon hoppar inte heller fram som människor och andra levande varelser.
Fäst fokus på en punkt och följ med, OCH ta massor med bilder.
Hälsningar
Robert
#13, #15: Om du fotograferar racing så antar jag att hastigheterna är ganska höga. Med en hyfsat kort exponeringstid så tror jag du klarar dig bra utan stativ. Öva när andra förare passerar och försök om möjligt få så mycket luft som möjligt framför objektet som passerar… även om inte jag gjort det på mina direkt.
Den här bilden har bra skärpa och tillhör racingbiten.