Bilder blir brusiga
Bilderna på min dator är bra och inte brusiga alls, samma sak med bilderna som jag lägger upp på Daywievs..
Meeen när jag lägger upp på Facebook, då blir vissa bilder brusiga som bara satan..
Varför? är det facebooks bildvisare som är dålig eller visar den hur bilderna verkligen är?
Vet inte vilken kategori jag skulle lägga det här i så ni får flytta om det behövs!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Facebook komprimerar bilderna på ett värdelöst sätt så dom blir oskarpa och brusiga. En av facebooks svagheter.
Det går att ladda upp bilder på facebook med bättre kvalitet också. Men då ska man själv helst ta hand om förminskningen av bilderna själv och se till att spara bilderna i jpeg med hyfsad kvalitet. Facebook lägger annars på en hård komprimering som kan försämra bilderna rejält.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
hur?
Trycker man i "Hög upplösning" tycker inte jag det händer nått alls
Jag laddar helst upp mina bilder på google+. FB har värdelös bildvisning. g+ är ännu i sin linda, men tror det kommer att bli minst lika stort som FB, förhoppningsvis större.
#3 - Kommer inte ihåg exakt hur, men det var en inställning i nån uppladdningsdialogruta. Då jag gjorde det hade jag förminskat och efterskärpt mina bilder via exportfunktionen i Lightroom, och lade inte märke till någon kvalitetsförlust.
okej tack ! förstod nästan att de va facebook som skulle krångla som vanligt !
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Inte facebook som krånglar. Det finns massor av olika verktyg att använda om man inte vill ha facebook kvalitet.
Att facebook har denna komprimering och Upplösning som de har är för att skydda bilderna mot att användas av bildtjuvar. För lägger du upp en bild på facebook så äger facebook rättigheterna till att använda bilden på så sätt de önskar.
Detta finns i deras avtal som säkerligen alla användare har läst igenom.
Så om de vill använda bilden hämtar de upp den från den server bilderna sparas på i orginal innan komprimering med hyfsad kvalitet.
Så det handlar om för facebook att skydda sitt material, hoppas du inte trodde att det var för din skull.
Detta bråkade jag länge om med facebook och har därför nu alla mina bilder vattenstämplade på facebook.
#7 Glöm dock inte att trots dina vattenstämplar kan Facebook göra vad de vill med bilderna du laddar upp där, eftersom att du godkänt deras avtal när du gör det.
mvh Martin
Man kan ju hoppas dom flesta känner till FB regler som man förbinder sig till när man blir medlem. Att inte lägga upp sina bästa bilder på fejan är väl ett klokt beslut med tanke på att man inte längre kan styra över dem. Det finns andra seriösa fotoforum att visa sina bilder på.
Med risk för att detta är off topic här.
#7 Bilderna jag lägger upp är redan lågupplösta. Och med min vattenstämpel sneddad över bilderna vill de inte använda dem. De kan använda dem, ja, men de kan inte ändra på dem enligt upphovsrätten. Vill de göra det så måste de kontakta mig. Det är detta jag har haft stora diskussioner med facebooks huvudkontor i Californien om.
Och facebook skall man inte underskatta. Det är ett seriöst medium. Men självklart är det mest anspassat för ungdomars kontakt med varandra. Men det är ett enormt medium att utnyttja för att synas internationellt, som dessutom är gratis. Och sedan är det lite skoj att ha kontakt med alla sina vänner världen över på ett och samma ställe. 
hur blir det om man tar bort bilderna, finns dom fortfarande kvar då?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Ärligt talat så bryr jag mig inte överhuvudtaget över att jag ger facebook tillåtelse att använda mina bilder. Det är ingen exklusiv rätt man ger facebook, copyrighten blir man inte av med, och risken att de skulle använda nån av de halvtaskiga bilder jag lagt upp är ju inte precis stor. Avtalet finns nog där mest av juridiska skäl. Det kanske skulle bli problem med hur och för vem bilder man laddar upp kunde visas om det var formulerat på ett annat vis. Förresten kan man själv begränsa vilka som kommer åt att se ens bilder på facebook.
Kortfattat tycker jag den här rädslan över att ladda upp bilder på facebook är ganska så överdriven.
#13 Vet inte exakt vad som står i Ifokusreglerna men det många hänger upp sig på gällande Facebook är att de förbehåller sig rätten att inte bara visa bilderna, utan att använde dem som de vill och var de vill.
Nu är problemet inte stort för mig, innan jag tog bort mitt facebookkonto så laddade jag ändå inte upp bilder där. Det finns värre saker med Facebook än bildregeln, kan jag tycka.
mvh Martin